Białko to jeden z podstawowych elementów diety. Jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, szczególnie w przypadku osób uprawiających wysiłkową aktywność fizyczną. Proteiny można czerpać z różnych źródeł. Dzisiaj przyjrzymy się dwóm najpopularniejszym z nich wśród kulturystów, czyli jajku oraz mięsu drobiowemu.

Niezależnie od tego, czy Twoim aktualnym priorytetem jest budowanie masy mięśniowej, czy jesteś na etapie redukowania tkanki tłuszczowej, ćwicząc, potrzebujesz energię. A ta czerpana jest z kalorii dostarczanych m.in. z protein. W tym miejscu koniecznie należy jednak wspomnieć, że dieta wysokobiałkowa nie jest wskazana i może przynieść podobnie negatywne skutki, jak niskobiałkowa. Jak zawsze, najważniejsza jest równowaga.

Białko – jaką rolę pełni w organizmie?

Białko to składnik pełniący główną rolę budulcową w organizmie. Nie powinno go zabraknąć w żadnym głównym posiłku. Nie ma możliwości uzyskania większej masy mięśniowej bez ustalenia odpowiedniego dla nas poziomu podaży białka.

Generalnie białko dzieli się na pochodzące z produktów zwierzęcych oraz roślinnych. Białko zwierzęce bogate jest w rozgałęzione łańcuchy aminokwasów BCAA, których w takim stopniu nie posiadają produkty roślinne. Dodatkowo białko zwierzęce jest łatwiej przyswajalne.

Ile białka mi potrzeba?

Przyjmuje się, że 1,4 g białka na każdy kilogram masy ciała zaspokaja potrzeby organizmu przy prowadzeniu aktywnego trybu życia. Jednak osoby uprawiające sporty wymagające więcej wysiłku, mogą zwiększyć tę ilość do 2 gramów. Ważne, aby nie przekraczać ilości 2,2 grama, ponieważ ta jest uznawana za potencjalnie niebezpieczną i zakwaszającą organizm przy długotrwałym spożywaniu. Co ciekawe, osoby spożywające więcej niż 2 gramy białka nie odnotowały większego przyrostu masy mięśniowej od tych osób, które spożywały dokładnie 2 gramy.

Białko z jajka

Białko stanowi ok. 60 procent całej masy jajka, a żółtko to 30 procent. Oba są cennymi źródłami protein. Średnio można przyjąć, że jedno jajko zawiera 6,3 grama łatwo przyswajalnego białka, z czego połowa dostarczana jest w białku, a połowa w żółtku. Wielokrotnie dowiedziono, że proteiny zawarte w kurzym białku odznaczają się najbardziej bogatym składem aminokwasów ze wszystkich produktów spożywczych. Na liście aminokwasów tworzących aminogram białka kurzego znajduje się ich aż 18! A wśród nich są wszystkie egzogenne, czyli takie, których organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć oraz aminokwasy rozgałęzione BCAA. Dietetycy zwracają jednak uwagę na fakt, że pośród nich znajdują się także aminokwasy siarkowe, a ich nadmierne spożycie może być dla ludzi nieodpowiednie. Dodatkowo dochodzą kontrowersje związane z wpływem jajek na poziom cholesterolu.

Reasumując, trenując wysiłkowo, z pewnością należy sięgać po tę bombę białkową, ale na wszelki wypadek kontrolować wyniki badań krwi. Najlepiej jajka spożywać na półtwardo lub w formie jajecznicy. Raz na jakiś czas można pokusić się o smażenie jej na maśle – jajko jest jednym z nielicznych produktów, które można w ten sposób przygotowywać, ponieważ białko ścina się w niskiej temperaturze i nie wytwarza szkodliwych dla zdrowia substancji.

Białko w mięsie drobiowym

Filet z piersi kurczaka powinien często gościć na stole kulturysty. Na 100 gramów tego produktu przypada aż 19,3 białka, które wprawdzie złożone jest z mniejszej ilości aminokwasów, niż białko jaja kurzego, ale mimo to zasługuje na wyjątkową uwagę. W diecie każdego sportowca wyjątkową rolę odgrywa leucyna, która wraz z izoleucyną i waliną należy do grupy aminokwasów rozgałęzionych BCAA. W białku jajka odnajdziemy jej jedynie 1,07 g, natomiast w filecie z piersi kurczaka aż 1,25 g na 100 gramów produktu. Cechą, przemawiającą na korzyść kurczaka, jest także fakt, że bardzo łatwo go przygotować na wiele sposobów, zatem nie trudno zadbać o urozmaiconą smakowo dietę.

Reasumując, zarówno jajko kurze, jak i mięso drobiowe mają swoje zalety. Najlepszym wyborem jest kombinacja białek z obu źródeł, co gwarantuje uzupełnianie się witamin i minerałów.

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No