Białko to podstawowy składnik budulcowy naszego ciała i stanowi jego 20%. Głównym jego źródłem są: mięsa, wędliny, sery, jaja, ryby, czyli pokarmy zwierzęce. Produkty roślinne zawierają mniejszą ilość tego makroskładnika. Pomimo pozornie popularnego statusu, nadal istnieje kilka mitów, które tworzą zamieszanie wokół białka w diecie. Tutaj obalimy 9 najpopularniejszych z nich.

Mit 1: Każde białko jest takie samo

Jakość białka zależy od jego zdolności do zapewnienia 8 niezbędnych aminokwasów, których nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Są one konieczne dla wzrostu, konserwacji i naprawy tkanek. Białko pochodzenia zwierzęcego są uważane za wysokiej jakości, ponieważ zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy w odpowiednich ilościach. Poza tym białka różnią się budową i wielkością cząsteczek. Białko serwatkowe otrzymywane z serwatki przy produkcji sera jest idealne do stosowania podczas całego treningu, gdyż bardzo szybko zostaje strawione. Dzięki temu szybko uzupełnia braki powstałe w trakcie ćwiczeń. Inna odżywka białkowa będzie składała się z kazeiny, która zdecydowanie wolniej się wchłania. Zatem jest najlepsza do stosowania na noc.

Mit 2: Zbyt duża ilość białka obciąża nerki

O ile mówimy o osobie ze zdrowymi nerkami, nie ma potwierdzenia, że białko może je uszkodzić. Po spożyciu zostaje ono rozłożone na mniejsze cząsteczki – aminokwasy. Te z kolei zamieniają się w amoniak, a potem w mocznik, który jest wydalany za pomocą nerek. Istnieją badania potwierdzające, iż ilość spożywanego białka nie ma negatywnego wpływu na nerki.

Mit 3: Gotowanie białka zmniejsza jego wartości

Białko podczas gotowania przechodzi denaturację, jednak powoduje to jedynie zmianę konsystencji produktu. Produkty mięsne poddane obróbce termicznej zyskują na smaku i tracą niebezpieczne dla zdrowia bakterie. Białka natomiast mimo zmian chemicznych nie tracą żadnych właściwości.

Mit 4: Białko gwarantuje utratę wagi

Jedzenie od 20 do 30 gramów białka w każdym posiłku może pomóc w utracie wagi poprzez zwiększenie uczucia sytości i zachowania masy mięśniowej podczas odchudzania. Co więcej trawienie posiłków wysokobiałkowych kosztuje dużo energii, która jest czerpana z tkanki tłuszczowej. Jednakże, zmniejszenie w diecie zawartości tłuszczu lub węglowodanów na rzecz białka może zakłócić równowagę organizmu.

Mit 5: Białko powoduje rozrost mięśni u kobiet

Chociaż białko jest niezbędne do uzyskania masy mięśniowej, sportowcy muszą spożywać wystarczającą sumę kalorii, by ułatwić przyrost masy ciała. Jest trochę prawdy w stosowaniu białek sojowych na przyrost mięśni u kobiet. Preparat ten w połączeniu z estrogenem daje lepsze efekty, niż w przypadku panów (testosteron), jednak nie jest to znacząca różnica i żadna z kobiet nagle nie stanie się posiadaczką szerokich ramion.

Mit 6: Sportowcy dyscyplin wytrzymałościowych nie potrzebują białka

Sportowcy wytrzymałościowi potrzebują więcej białka, niż ich koledzy trenujący bardziej statyczne dyscypliny. Białko może poprawić skuteczność treningu wytrzymałościowego i pomaga zmniejszyć ból oraz stan zapalny wynikający z rozkładu tkanki mięśniowej. Ponadto, dodanie do posiłku białka oraz węglowodanów może poprawić zdolność organizmu do magazynowania glikogenu w mięśniach. Warto także włączyć do diety aminokwasy rozgałęzione BCAA, które zmniejszają uczucie zmęczenia po treningu. Co więcej pozytywnie wpływają na potreningową regenerację tkanki mięśniowej.

Mit 7: Białko powoduje gazy

Białko samo w sobie nie powoduje gazów, jednak większość odżywek proteinowych powstaje z surowców mlecznych. Jak wiadomo niektóre osoby mają problem z przyswajaniem tego typu składników żywności. Na szczęście dieta powinna być bogata także w węglowodany, tłuszcze, warzywa i owoce, które zneutralizują działanie białek mlecznych.

Mit 8: Organizm nie jest w stanie przyswoić więcej niż 30 g białka

Stwierdzenie to jest nieprawidłowe, gdyż ilość przyswajanego przez organizm białka zależy od wielu czynników. Fakt jest taki, że trawienie białek trwa dłużej i wymaga większej ilości energii. Żadne z prowadzonych badań, w których badani spożywali w jednym oraz w czterech posiłkach taką samą ilość białka nie potwierdziło tego mitu.

Mit 9: Białko jest niebezpieczne dla dzieci

Dzieci, jak każdy inny organizm potrzebują białka. Badania pokazują, że nawyki żywieniowe, w których królują cukry i tłuszcze są zagrożeniem dla dzieci. Na etapie niemowlęctwa (pierwsze 18 miesięcy), organizm bardzo szybko rośnie i rozwija się. Jest to czas wzmożonego zapotrzebowania na białko, gdyż jest ono zużywane szybciej, niż kiedykolwiek będzie w przyszłości.

Ocena: 4.5. Wg 12 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No