Czy picie alkoholu, wpływa na obwód brzucha? Przeczytaj artykuł i poznaj 7 porad, dzięki którym dowiesz się jak połączyć picie alkoholu z dietą.

Coraz więcej osób dbających o sylwetkę całkowicie rezygnuje z alkoholu. Podczas diety, może on zrujnować cały wysiłek, który został włożony w redukcję tłuszczu lub budowanie masy mięśniowej. Czy alkohol rzeczywiście tuczy? Patrząc na to z technicznego punktu widzenia, alkohol nie odkłada się w postaci tłuszczu, ponieważ organizm ludzki przetwarza go w pierwszej kolejności.

W przypadku diety, nawet umiarkowane picie alkoholu (np. kieliszek wina do obiadu lub puszka piwa) jest tematem wielu kontrowersji. Wiele badań wykazuje zdrowotne aspekty wynikające z przyjmowaniem niewielkiej ilości alkoholu. Pozytywnie wpływa na układ krążenia lub poprawę wrażliwości insulinowej. Niektórzy twierdzą, że osoby skrupulatnie przestrzegające diety, powinny całkowicie z niego zrezygnować.

Najnowsze badania opublikowane w magazynie ‘Obesity’ ujawniają nowe fakty dotyczące połączenia alkoholu, wrażliwości insulinowej i otyłości. Analiza wyników w porównaniu do innych badań pokazuje, że niektórzy ludzie piją alkohol i mają nadwagę, podczas gdy inni również spożywają jego spore ilości, a mimo to nadal są szczupli. Dlaczego tak się dzieje?

Cała prawda o „piwnym brzuchu”

Najnowsze badania na ten temat przeprowadzili Ulf Riserus i Erik Inglesson. Korzystali oni z materiałów zebranych ze ‘Swedish Uppsale Longitudinal’. Odkryli, że spożywanie alkoholu przez starsze osoby, nie wpłynęło na ich wrażliwość insulinową.
Stwierdzili również, że występuje bardzo duża zależność pomiędzy: piciem alkoholu, obwodem talii i stosunkiem obwodu talii do bioder. Wykazali, że częste spożywanie dużych ilości alkoholu, w szczególności mocnych trunków, jest bardzo silnie związane ze wzrostem tkanki tłuszczowej. Jednak wyłącznie w obrębie brzucha. Warto jednak dodać, że badania były wykonywane na starszych mężczyznach. Wiadomo, że z wiekiem nasz metabolizm mimo wszystko zwalnia.

Gromadzący się tłuszcz na brzuchu nie tylko wygląda nieestetycznie. Może być również źródłem wielu problemów zdrowotnych. „Piwny brzuch” zwiększa ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych, podnosi ciśnienie krwi i zwiększa poziom tłuszczu we krwi. Występuje także nietolerancja glukozy i podwyższony poziom insuliny, który prowadzi do cukrzycy typu 2.

U mężczyzn, którzy często spożywają alkohol zmniejsza się poziom testosteronu oraz zwiększa poziom kortyzolu, którego nadwyżka prowadzi do przybierania na wadze.

Temat ten budzi wiele kontrowersji, można się spotkać z różnymi opiniami i badaniami na temat skąd bierze się „piwny brzuch”. Na przykład w 2003 roku stacja BBC opublikowała materiał, który odrzuca koncepcję „piwnego brzucha”.

Wiele nieporozumień, wynika z tego, że badania epidemiologiczne nie wykazują związków przyczynowo-skutkowych. Badanie te często wykonywane są przy pomocy ograniczonych danych, dlatego jest tak wiele rozbieżności w tym temacie.

Ważnym aspektem jest styl życia jaki prowadzimy oraz nasz charakter. Spożywanie alkoholu niezaprzeczalnie wpływa na apetyt i nawyki żywieniowe. Pod jego wpływem inaczej odczuwamy głód i sytość. Alkohol nie dość, że jest bardzo kaloryczny to dodatkowo pobudza nasz apetyt. Łatwo stracić kontrolę w jedzeniu pod wpływem upojenia alkoholowego.

Dlaczego alkoholicy są szczupli?

Zaskakującym przykładem są alkoholicy, którzy zazwyczaj są bardzo szczupli. Alkohol zawiera aż 7,1 kcal na każdy gram. Kalorie te, tak samo jak z posiłków wliczają się do naszego dziennego bilansu kalorycznego. Jednak podczas nadmiernego spożywania alkoholu, kalorie z alkoholu wcale nie dostarczają energii. Wynika to z tego, że wątroba alkoholików pracuje inaczej niż u osób zdrowych. Jest to rezultatem funkcji życiowych organizmu i tzw systemu MEOS (Microsomal Ethanol Oxidizng System). Alkoholizm może być przypadkiem, gdzie niektóre kalorie nie wliczają się do bilansu kalorycznego.

Alkoholicy również często zapominają o posiłkach i jedzą mniej na koszt alkoholu. Spożywają oni bardzo dużo kalorii z trunków i nie jedzą wartościowych posiłków, dlatego nie tyją. Połączenie sporej ilości alkoholu z hormonami sprawia, że są oni niedożywieni, niezdrowi i wystąpi u nich atrofia alkoholowa, inaczej mówiąc, mimo szczupłej sylwetki będą mieli odstający, „piwny brzuch”.

Liczą się kalorie

Przeświadczenie, że alkohol jest zamieniany w tłuszcz lub powoduje „piwny brzuch” jest błędne. To prawda, że blokuje on utlenianie tłuszczu. Jednak przede wszystkim robi „bałagan” z naszymi hormonami i stymuluje apetyt. Podczas picia alkoholu łatwo zapomnieć o diecie i zatracić się w jedzeniu, a to już doprowadzi do nadwyżki kalorii i tycia.

Jeśli będziesz pić z umiarem i liczyć wszystkie kalorie, zarówno te wypite jak i zjedzone, to nie musisz się obawiać, że dieta pójdzie na marne. Czy to oznacza, że można pić alkohol nie obawiając się o formę? Oczywiście, tylko rób to z głową! Będąc na redukcji, pamiętaj, że masz bardzo mały „budżet kaloryczny”. Zastanów się czy warto tracić go na puste kalorie, bez żadnych wartości odżywczych.

Przykładowo: Kobieta na redukcji 1500 kcal. Spokojnie „wypije” 500 kcal zawartych w kolorowych drinkach. To jest aż 1/3 jej dziennego zapotrzebowania na mikroskładniki. Zostaje tylko 1000 kcal na zdrowe i wartościowe posiłki. To naprawdę niewiele.

7 porad jak pić alkohol prowadząc zdrowy tryb życia

  • Unikaj alkoholu będąc na redukcji – pamiętaj, że po alkoholu łatwo stracić rachubę w liczeniu kalorii, a w przypadku redukcji, jest to koniecznością.
  • Gdy jesteś w fazie stabilizacji pij z umiarem – np. w weekendy lub lampę wina do obiadu. Nadużywanie alkoholu jest niedozwolone, jeśli chcesz być fit. Pomyśl o tym, jak słaby będzie Twój trening na kacu
  • Nie pij codziennie – nawet minimalnych porcji alkoholu. Pomimo, że pozytywnie wpłynie to na układ sercowo-naczyniowy, to w tym przypadku łatwo popaść w uzależnienie i będziesz przyjmować coraz to większe ilości alkoholu.
  • Licz kalorie – koniecznie wszystkie! Zarówno te wypite jak i zjedzone podczas picia alkoholu.
  • Uważaj na apetyt – podczas picia alkoholu wzmaga się apetyt, bardzo łatwo wtedy stracić kontrolę nad sobą.
  • Uważaj na tłuste jedzenie – połączenie tłustego jedzenie z alkoholem, sprzyja przejedzeniu.
  • Nie miej wyrzutów sumienia – jeśli już zdecydowałeś się pij alkohol, to nie czuj się winny, ciesz się tym, ale bądź rozsądny

Pamiętaj – wszystko jest dla ludzi!

 

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj