Doba trwa 24 godziny, a Ty twierdzisz, że nie masz czasu na przygotowanie posiłków. Jeśli poprzez dietę rozumiesz spędzanie połowy dnia w kuchni to grubo się mylisz. Sprawdź jak poradzić sobie z tak zwanym „brakiem czasu”.

Brak czasu w 90% jest tylko wymówką, którą powtarzają leniwi. Przykładowy trening trwa średnio 70minut, a przygotowanie posiłków na cały dzień około 40minut. Gdzie zatem znika pozostała część dnia? Najczęściej przed telewizorem lub przy komputerze. W większości przypadków to jest ten rodzaj „braku czasu” na dietę.

Jednak prawda jest okrutna – bez odpowiedniego odżywiania nigdy nie zbudujesz wymarzonej sylwetki. Dieta jest nieodłącznym elementem każdego kulturysty. Dobrze rozpisany rozkład posiłków pozwoli Ci osiągnąć cel w najkrótszym możliwym czasie.

Jeśli nie masz pomysłów na odpowiednie dania – zajrzyj do działu Dania dla kulturystów gdzie znajdziesz wiele przykładowych posiłków wraz ze sposobem przygotowania oraz rozkładem poszczególnych makroskładników.

Planuj posiłki.

Planowanie posiłków jest bardzo ważnym aspektem podczas trzymania diety kulturystycznej. Pozwoli Ci to na zaoszczędzenie czasu na bezmyślne stanie przed lodówką i myślenie „co by teraz zjeść” oraz uniknie sytuacji, w których zamiast odpowiednio zbilansowanych posiłków będziesz konsumował tłuste Fast foody. Ponadto podczas przestrzegania rozpiski posiłków, zawsze spożyjesz taką liczbę kalorii, jaką masz ustaloną do spożycia w dany dzień.

W zależności od celu – budowanie masy mięśniowej lub redukcja tkanki tłuszczowej, planowanie wygląda tak samo, jednak efekt jest inny. Przy zwiększaniu muskulatury musisz spożywać większą ilość kalorii, co oznacza, że już od pierwszego posiłku musisz jeść więcej, aby zdążyć skonsumować całą pulę kaloryczną. Natomiast przy redukcji należy uważać, aby nie spożyć całej możliwej podaży kalorycznej w pierwszej połowie dnia. Podczas redukowania masy ciała, gdy ilość kalorii jest naprawdę niewielka – rozplanowanie posiłków na cały dzień jest najlepszym rozwiązaniem, aby nie chodzić głodnym. Wiedz, że dobrze rozpisana dieta redukcyjna, oparta na zdrowych produktach, nie będzie sprawiać Ci męczarni.

Najlepszym możliwym sposobem jest podzielenie wymaganej ilości kalorii na 5/6 posiłków w równych odstępach czasowych. Oczywiście są sytuacje, w których regularne jedzenie co 3 godziny (np. w pracy) jest niemożliwe. W tym przypadku jest to wytłumaczalne, że nie masz czasu na posiłek. Jednak w pracy przeciętna osoba przebywa 8godzin, a wedle prawa posiada przerwę minimum 15minut dla siebie. W tym czasie zdążysz zjeść nawet spory obiad. Alternatywą na brak czasu podczas pracy może być szejk, którego przygotowanie i spożycie trwa 5minut.

Nie mam czasu jeść co 3 godziny ze względu na pracę – jestem skazany na porażkę?

Jest wiele starych teorii, które brzmią: „posiłki spożywaj w różnych odstępach czasowych (najlepiej co 3 godziny), z równym podziałem makroskładników”. Stąd też wiele osób twierdzi, że są skazane na porażkę, ponieważ nie mogą sobie pozwolić na tak częste przerwy na jedzenie (przykładowo w pracy). Ta teoria ma swoją zaletę, ale również jest jednym z największych mitów w świecie kulturystyki. Plusem jest stałe dostarczanie do organizmu pożywienia, co nie doprowadzi do głodu, a co za tym idzie – nie sięgniesz po przekąski czy też gotowe Fast Foody. Mitem zaś jest twierdzenie, że dopadnie Cię katabolizm jeśli nie zjesz posiłku o wymaganej godzinie. Uwalnianie makroskładników z pożywienia, trwa wiele godzin po zakończeniu jedzenia. Przykładem diety, która całkowicie zaprzecza tej teorii jest Intermittent Fasting (IF). Istnieją kulturyści (nawet w Polsce!), którzy swoją dietę opierają na zasadzie okresowej głodówki (zarówno na redukcji jak i masie).

Jeśli nie masz możliwości zjeść w pracy – rozłóż makroskładniki z tego posiłku na pozostałe dania w ciągu dnia. W ten sposób dostarczysz do organizmu wymaganą pulę kaloryczną oraz nie doprowadzisz do spadków. Jeśli natomiast masz przerwę na kawę – dlaczego by w tym czasie nie wypić szejka, który może Ci zastąpić pełnowartościowy posiłek? Pamiętaj – z każdej sytuacji można wybrnąć!

Ile czasu zajmuje przygotowanie posiłków na cały dzień.

Wszystko zależy od tego w jaki sposób podejdziesz do przyrządzania posiłków. Jeśli każdorazowo będziesz chciał przygotować ryż z kurczakiem, co zajmuje około 20minut, to na same obiady stracisz ponad godzinę. Najlepszym sposobem jest jednorazowe przygotowanie wszystkich posiłków. Mówiąc w skrócie – stajesz przed blatem oraz kuchenką i szykujesz wszystkie posiłki jednocześnie. Jeśli nie masz czasu z rana oraz w ciągu dnia – przygotuj wszystko wcześniejszego dnia na wieczór. Takie przygotowanie zajmie maksymalnie 40minut (jeśli nie jesteś wybitnym smakoszem). Przygotowane dania najlepiej przechowywać w hermetycznie zamykanych pojemnikach. W ten sposób zaoszczędzisz dużo czasu, który możesz wykorzystać na przyjemności, a ponadto zjesz to co powinieneś zjeść!

Niespodziewane wyjście / wyjazd – co w tym przypadku?

Jeśli nagle zdarzyła Ci się sytuacja, w której musisz wyjść na dłuższy, nieokreślony czas, a nie masz przygotowanych posiłków – postaw na zamienniki produktów. W praktycznie każdym sklepie możesz dostać wafle ryżowe + orzechy + serek wiejski, które mogą zastąpić planowany obiad. Zasada jest prosta – jeśli nie zjesz przykładowego obiadu – zastąp go innym pełnowartościowym posiłkiem. Przykładów diet, jakie możesz komponować jest naprawdę wiele, wystarczy czasami poczytać etykiety gotowych produktów.

Podsumowanie.

„Nie mam czasu na dietę” – jest najczęściej wymawiane przez osoby, które nie mają zbyt wielkich ambicji w stosunku do kulturystyki. Prawda jest taka, że zawsze znajdziesz więcej wymówek, aby nie jeść prawidłowo. Jednak jeśli przeanalizujesz te wszystkie wymówki – zdasz sobie sprawę, że są to tylko głupie wymysły Twojego leniwego umysłu. Trening bez diety jest jak samochód bez kół! 

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj