Budowanie masy mięśniowej jest teoretycznie prostą przeprawą. Najbardziej niewygodnym elementem jest duża ilość pożywienia do spożycia w ciągu dnia. Jednak wokół zwiększania muskulatury pojawiło się mnóstwo bzdurnych teorii, które nie mają poparcia w faktach.

Na pewno niejednokrotnie słyszałeś mity na temat dziwnych metod żywieniowych podczas budowania masy mięśniowej. Zazwyczaj są one powielane przez osoby, które z siłownią mają niewiele wspólnego. Jednak złe początki mogą źle odbić się na późniejszych efektach osób trenujących. Poniżej przedstawiłem najpopularniejsze mity na temat odżywiania w okresie budowania masy mięśniowej.

Mit 1: Nie ma diety, która zwiększy mi muskulaturę.

Jeśli kiedykolwiek byłeś na diecie zwiększającej muskulaturę i twierdzisz, że nic nie przytyłeś – oznacza to, że nie masz pojęcia o budowaniu masy mięśniowej. Każdy w pełni zdrowy organizm ludzki jest w stanie nabierać masy mięśniowej przy odpowiednio zbilansowanej diecie oraz treningach siłowych.

Gdzie leży najczęstszy problem?

  • Zbyt niska podaż kaloryczna.
  • Dieta tylko od poniedziałku do piątku.
  • Zbyt wiele odżywek, zbyt mało posiłków.
  • Błędne określenie puli energetycznej.
  • Stu procentowe zaufanie przykładowym rozpiskom posiłków.

Mit 2: Wystarczy spożywać więcej niż wskazane dzienne zapotrzebowanie kaloryczne.

Aby skutecznie budować masę mięśniową – niezbędny jest dodatni bilans energetyczny w ciągu dnia. W ten sposób na pewno zwiększysz masę – jednak nie jest powiedziane, że mięśniową. Bez odpowiedniego podziału makroskładników, masa jaką nabierasz może być głównie masą tłuszczową. Ponadto produkty jakie spożywasz mają równie duże znaczenie. Wiadomym jest, że spożywanie cukrów prostych w zbyt dużych ilościach może również przyczynić się do zwiększania tkanki tłuszczowej. Cukry poprawiają działanie insuliny (hormon naturalnie występujący w organizmie), która utrudnia spalanie tkanki tłuszczowej.

Mit 3: Tylko ryż z kurczakiem.

Przyjęło się, że jest to najbardziej popularna potrawa wśród kulturystów. Jest to oczywiście prawda – o takim pełnowartościowym posiłku nie można powiedzieć nic złego. Przygotowanie takiej potrawy w domowym zaciszu zajmuje około 20-30minut, a koszt jednego posiłku może mieścić się w 5zł (ryż+ kurczak+ warzywa). Jednak czy bez takiego posiłku można zbudować muskulaturę? Oczywiście, że tak! Każdy z produktów możesz zamienić na inny. Ryż możesz przykładowo zastąpić kaszą, płatkami owsianymi, ziemniakami. Ryby, indyk, wołowina, białka jaj – są najczęstszymi zamienniki kurczaka. Warzyw do wyboru jest wiele – każdy znajdzie coś dla siebie. Natomiast oliwę z oliwek możesz zastąpić olejem lnianym, orzechami lub nawet avocado. Prawda jest taka, że jeśli chcesz być w pełni zdrowy, budując przy tym ciało swoich marzeń – musisz zapomnieć o codziennym obżeraniu się czym popadnie. Kulturystyka to nie tylko siłownia i dieta – to styl życia!

Mit 4: Im więcej białka spożyjesz w ciągu dnia tym szybciej zbudujesz muskulaturę.

Najczęściej słyszany mit wśród młodych miłośników siłowni. Białko stanowi główny budulec mięśni, jednak jego nadmiar na pewno nie przyspieszy okresu budowania masy mięśniowej. Przeciętnej osobie liczącej białko tylko z pełnowartościowych źródeł wystarczy 2g białka na kilogram masy ciała. Każda większa ilość zostanie zamieniona na energię, jednak znacznie gorszą niż w przypadku węglowodanów. Aby skutecznie budować muskulaturę, należy zwrócić szczególną uwagę na węglowodany oraz tłuszcze (przy zachowaniu odpowiedniej podaży białka). Tak naprawdę manipulując tymi makroskładnikami zwiększysz masę mięśniową.

Mit 5: Chcesz mieć ciało jak z okładki? Koniecznie stosuj suplementy!

Zacznijmy od tego, że 90% osób widniejących na okładkach magazynów kulturystycznych, oprócz diety, treningów i suplementów, stosuje kuracje sterydowe. Tak więc dążąc naturalnie do ideału z okładki – możesz się grubo zdziwić. Co do samych suplementów – czy są one niezbędne? Wszystkie odżywki oraz suplementy diety zostały stworzone, aby pomóc w trudnym okresie jakim jest budowanie masy mięśniowej lub redukcja tkanki tłuszczowej. Podstawą jest dieta + trening, suplementy stanowią tylko dopełnienie.

Mit 6: Bez sterydów nic nie osiągniesz.

Sterydy są tematem tabu – praktycznie nikt nie chce się przyznać do ich zażywania. Natomiast prawda jest bolesna – prawdziwa kulturystyka bez sterydów nie istnieje. Jednak czy jest to jedyny sposób, aby wyglądać jak zawodowiec? Jeśli marzy Ci się ogromna muskulatura – naturalnie nigdy tego nie osiągniesz. Każdy ma swój limit genetyczny, którego nie da się „przeskoczyć”.

Czy to oznacza, ze bez sterydów nigdy nie będę wyglądał dobrze? Oczywiście że będziesz! Lata treningów oraz odpowiedniego odżywiania mogą sprawić, że Twoje ciało będzie wyglądało bardzo dobrze! Istnieje wiele osób, które bez stosowania jakichkolwiek sterydów anabolicznych lub innych nienaturalnych środków wyglądają lepiej niż nie jeden na koksie!

Mit 7: Budowanie masy mięśniowej zawsze kończy się sporą ilością tkanki tłuszczowej.

W większości przypadków jest to prawda, jednak nie jest to zasadą! Wszystko zależy jak bardzo dopracujesz swoją dietę. Przy stopniowym zwiększaniu kaloryczności, możesz nabierać suchej masy mięśniowej. Taki proces jest bardzo powolny, dlatego też większość osób woli w krótkim okresie zbudować dużą muskulaturę przykrytą warstwą tłuszczu, którą wypalą podczas redukcji tkanki tłuszczowej.

Mit 8: Jedz smacznie, inaczej szybko znudzi Ci się dieta i zaprzestaniesz treningów.

Jeśli postawisz przed sobą jasno określony cel, jakim jest zbudowanie wymarzonej sylwetki, nie powinieneś stawiać smaku jedzenia na pierwszym miejscu. Prawda jest taka, że my – pasjonaci kulturystyki często nie zwracamy uwagi na smak posiłku – traktujemy go jako niezbędnik podczas dążenia do określonego celu. Uważasz, że to bzdura? Przypomnij sobie ile razy jadłeś twaróg z obrzydzeniem, aby uzupełnić białko w diecie. Albo ile razy na śniadanie mdłe płatki owsiane zalane wodą nie chciały przejść przez gardło? Każdy z nas to przeżył, a z czasem brak wyjątkowego smaku posiłku stał się normą i w niczym to nie przeszkadza. 

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj