Kulturystyka kojarzy się głównie z ciężkimi treningami i wielkimi mięśniami… Mięśnie jednak nie rosną same. Niezbędne do tego jest paliwo, jakim jest pożywienie. Co zatem w większym stopniu przyczynia się do poprawy muskulatury? Co jest ważniejsze – dieta czy ćwiczenia? Jest to odwieczne pytanie początkujących, a odpowiedź jest bardzo prosta. Jednak, aby to zrozumieć, musisz poznać podstawy.   

W jaki sposób odżywianie wpływa na przyrosty?

Twierdzenie, że dieta stanowi 60% sukcesu nie jest wyssane z palca. Jednak czy dla każdego to twierdzenie będzie w pełni prawdziwe? Poza wyjątkowymi genami bardzo małej ilości osób ćwiczących – tak! Co nie oznacza, że dieta nie jest ważna – osobiście twierdzę, że jest najważniejsza! Jednak sama dieta nie spowoduje, że Twoje mięśnie będą rosły. Koniecznie pamiętaj o treningu oraz regeneracji. Bez ich odpowiedniego utrzymania, przy dodatnim bilansie kalorycznym będziesz nabierał masy tłuszczowej, a nie mięśniowej! Prawidłowe odżywianie to podstawa każdego kulturysty.  

Tak wiec do czego przyczynia się prawidłowe odżywianie? Przy odpowiednio zbilansowanej diecie – możesz robić ze swoim ciałem co tylko chcesz! Jeśli Twoim celem jest budowanie muskulatury – dodatni bilans kaloryczny wraz z odpowiednim podziałem makroskładników oraz pełnowartościowym pożywieniem na pewno da Twoim mięśniom wszystko co niezbędne, aby rosły. To samo tyczy się redukcji – ujemny bilans kaloryczny będzie powodował utratę tkanki tłuszczowej, a rezultaty na wadze będą widoczne z tygodnia na tydzień. Ponadto pożywienie odpowiada za uzupełnienie składników odżywczych, witamin oraz minerałów po ciężkim treningu. Zasada jest bardzo prosta – im bardziej będziesz przestrzegał diety – tym szybciej osiągniesz cel!

Jak trening oddziałuje na mięśnie?

Trening jest jednym z trzech podstawowych elementów w trakcie pracy nad wymarzoną sylwetką. Co prawda dieta stanowi 60% sukcesu, jednak to prawidłowy trening powoduje, że nabierasz masy mięśniowej, a nie tłuszczowej (przy takim samym bilansie kalorycznym). Trening przyczynia się do:

  • Wyrzutu hormonów anabolicznych, takich jak: hormon wzrostu i testosteron
  • Uszkodzeń włókien mięśniowych (mikro – urazy mięśniowe), dzięki czemu mięśnie rosną
  • Zmniejszenia zasobów glikogenu w mięśniach
  • Wzrostu temperatury ciała (w tym mięśni)
  • Przyspieszenia tętna
  • Pogorszenia pracy układu nerwowego

Teoretycznie część z tych podpunktów źle wpływa na mięśnie. Jednak ich złe działanie (mikro – urazy) w połączeniu z prawidłowym odżywianiem oraz odpowiednią regeneracją potreningową przyczynia się do zwiększenia włókien mięśniowych.

Dlaczego niektórym zbudowanie dobrej sylwetki przychodzi łatwiej?

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy rozpatrzyć kilka czynników. Podstawowym jest somatotyp – bardzo ważny aspekt jeśli chodzi o budowanie masy mięśniowej. Znacznie łatwiej jest budować mięśnie mezomorfikowi niż ektomorfikowi. Jednak jest to tylko jeden z czynników. Podstawowym błędem, który decyduje nad przewagą jednej osoby nad drugą jest nieprawidłowe odżywianie jednego z nich. Trening w wykonaniu początkujących nie wiele różni się od siebie, tak więc w 95% przypadków nie o to tutaj chodzi. Cały sekret tkwi w odżywianiu.

Jeśli chcesz budować masę mięśniową – musisz dostarczać do organizmu większą ilość kalorii, niż Twój organizm wymaga. Analogicznie jest z redukcją tkanki tłuszczowej. Jednak wracając do tych dwóch osób – weźmy pod uwagę, że są to bardzo podobne genetycznie osoby. Wystarczy, aby jedna z nich jadła pół woreczka ryżu (50g – około 160kcal) dziennie więcej niż jego rówieśnik, a może to zadecydować na przewadze w formie budowania muskulatury oraz zwiększania siły.

Co ważniejsze dieta czy trening?

Prawda jest taka, że nie można uznać jednego z tych elementów za ważniejszy. Zarówno prawidłowe odżywianie jak i odpowiedni trening są niezbędne jeśli chcesz zbudować sylwetkę marzeń. Jest to specyficzne połączenie, w którym jedno bez drugiego nic nie zdziała. Jakiekolwiek inne twierdzenia są wyznawane przez amatorów bądź przez osoby, które mają niewiele wspólnego z kulturystyką. Przykładowo – możesz ćwiczyć 5 razy w tygodniu wykorzystując przy tym maksymalnie swoją siłę, jednak przy ujemnym bilansie kalorycznym – prędzej zrzucisz kilka kilogramów, niż nabierzesz masy mięśniowej. To samo tyczy się pożywienia. Idealnie zbilansowane posiłki bez treningów nie przyczynią się do wzrostu mięśni.

Połączenie – dopracowana dieta, idealny trening oraz odpowiednia regeneracja– jaki efekt?

Dlaczego każdy kulturysta twierdzi, że aby osiągnąć muskularną sylwetkę musisz przestrzegać wszystkich zasad? Ponieważ wyeliminowanie jakiejkolwiek z tych zasad będzie wiązało się z porażką. Jaki efekt da takie połączenie? Odpowiedź jest bardzo prosta – najlepszy jaki może Twój organizm osiągnąć naturalnie. Oczywiście w zależności od uwarunkowań genetycznych jedna osoba może mieć znacznie lepsze rezultaty niż inna. Nie każdy może zostać Mr. Olympia. Jeśli planujesz cokolwiek osiągnąć w sportach siłowych – musisz zaopatrzyć się w sporo cierpliwości. Czym szybciej wcielisz w życie podstawowe zasady – tym szybciej osiągniesz cel!

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj