Posiłek potreningowy nie bez powodu uznawany jest za najważniejszy w naszym jadłospisie. To on bezpośrednio wpływa na regenerację naszych mięśni. Z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, co zjeść po treningu. Otóż znajdujący się w każdej kuchni, ryż biały, jest najlepszym rozwiązaniem na szybkie dostarczenie organizmowi węglowodanów.

Ryż biały, czy ciemny?

W ostatnim czasie można usłyszeć wiele głosów na temat tego, że ryż ciemny będzie znacznie korzystniejszym zamiennikiem dla ryżu białego. Wszystko to za sprawą indeksu glikemicznego, który w ryżu ciemnym jest niższy. Co to oznacza?

– mniejszą ilość glukozy we krwi po zjedzeniu

– mniejszy wyrzut insuliny do krwi

– mniejsze magazynowanie cukrów

– chęć zjedzenia czegoś nie pojawi się w najbliższym czasie

Efekt byłby bardzo dobry, gdybyśmy stawiali na zdrowy posiłek, który nie rozchwieje poziomu cukru we krwi. Tymczasem po treningu, gdzie intensywne ćwiczenia zmusiły ciało do zużycia zapasu glikogenu zawartego w mięśniach, musimy postawić na odbudowę. W końcu jeśli zużyliśmy węglowodany, musimy wyrównać ich poziom, stawiając na ich spożycie w ilości większej, niż w przypadku zwyczajnego posiłku.

Co jeść po treningu?

W posiłkach potreningowych powinny pojawić się przede wszystkim węglowodany i białka. Zwłaszcza, gdy ćwiczymy na poważnie, nie tylko truchtając, a nasz organizm jest eksploatowany w znacznym stopniu i wymaga dostarczenia związków do odbudowy.

Wskazuje się, że spożycie do 30 minut po zakończeniu ćwiczeń węglowodanów pozwoli mięśniom na rozpoczęcie procesu odbudowy glikogenu. Boisz się, że spożyte cukry pokrzyżują Twoje plany na zrzucenie zbędnych kilogramów? Nic bardziej mylnego.

Po naprawdę solidnym treningu zasługujesz na nagrodę i to dosłownie. Posiłek potreningowy to czas, w którym możesz pozwolić sobie na nieco więcej. Teraz jest najlepszy moment na zjedzenie czegoś słodkiego. Oczywiście polecamy tutaj naturalną słodycz, a nie tę zawartą w batonach, jednak jeśli nie możesz się powstrzymać – lepiej teraz niż wieczorem.

Dostarczenie węglowodanów prostych, które znajdziemy właśnie w ryżu jest więc jedną z podstawowych czynności na jakich powinniśmy się skupić.

Dlaczego biały ryż?

Źródeł węglowodanów jest wiele. Znajdziemy je zarówno w owocach, jak i makaronach i pieczywie. Dlaczego warto postawić na biały ryż?

– jest szybkostrawny

– nie obciąża układu pokarmowego

– świetnie sprawdza się w procesie budowania masy, gdzie spożywana ilość węglowodanów sięga nawet granic przyswajalności

– dobrze komponuje się najbardziej popularnym kurczakiem

– zapycha

Sam ryż daje nam nie tylko szerokie spectrum możliwości wewnątrz organizmu. Współpracuje z nami już w samej kuchni. W końcu jego przygotowanie nie trwa zbyt długo, nie będzie też sprawiał problemów przy wymyślaniu potraw, do której będzie można dodać białko (równie ważne w posiłku potreningowym). Samo trawienie możemy wspomóc lekko rozgotowując ziarna.

To właśnie skomponowanie ryżu z innymi składnikami będzie niezwykle pomocne, także w przypadku wątpliwości co do wysokiego indeksu glikemicznego produktu. Skutecznie obniżymy wartość parametru dla całego posiłku dodając do niego choćby drób. Pozwoli to na zbilansowanie jedzenia, a co za tym idzie uzyskanie pożądanego efektu. Umożliwi to:

a) Skutecznie odbudować glikogen. Organizm „wyłapie” potrzebne mu węglowodany, w szybkim tempie, a insulina kierująca cukier do tworzenia zapasów pomoże w procesie regeneracyjnym

b) Zachować stężenie glukozy we krwi na umiarkowanym poziomie. W tym pomoże kurczak i inne dodatki do dania, o znacznie niższym indeksie glikemiczym, niż sam ryż.

Całość sprawi, że nie będziemy po chwili odczuwali głodu, jak mogłoby mieć to miejsce w wypadku zjedzenia samych węglowodanów o wysokim IG, a także zapewnimy solidną dawkę cukru do odbudowy włókien mięśniowych.

Pozostałe walory ryżu

Oprócz korzyści wymienionych powyżej, biały ryż ma jeszcze kilka innych pozytywnych cech:

• nie zawiera glutenu

• zawiera potas korzystny dla regulacji ciśnienia

• zawiera magnez wspomagający układ nerwowy

• znajdziemy w nim cynk i żelazo w śladowych ilościach

• cała gama witamin z grupy B, regulujących działanie układu nerwowego

• błonnik, wspomagający perystaltykę jelit (nieco więcej jest go w ryżu ciemnym niż w białym)

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj