Białko serwatkowe jest najczęściej stosowanym suplementem wśród miłośników siłowni. Jednak czy każdy wie czym jest białko serwatkowe? Jakie są korzyści ze stosowania białka serwatkowego? Jakie są rodzaje białka serwatkowego? Kto może stosować suplementację białkiem serwatkowym oraz jakie efekty uboczne mogą wystąpić? W tym artykule przedstawione są odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z białkiem serwatkowym.

Jak wytwarza się białko serwatkowe?

Białko serwatkowe otrzymuje się z serwatki. Ta natomiast jest produktem ubocznym podczas procesu wytwarzania sera. Aby powstało białko serwatkowe w formie jaką oferują producenci suplementów, należy poddać serwatkę pewnym procesom fizycznym (sama serwatka zawiera niewiele białka, większość to tłuszcz i laktoza). Proces, w którym je likwiduje nazywa się ultrafiltracją. W ten sposób powstaje standardowy koncentrat białka serwatki (WPC-80). Aby wytworzyć izolat białka serwatki, należy przygotowany koncentrat białka serwatkowego poddać kolejnemu procesowi, w którym usuwa się pozostałości laktozy oraz cukrów. Aby białko serwatkowe było gotowe, należy poddać je ostatecznemu procesowi, jakim jest sproszkowanie (suszenie rozpryskowe). W zależności od wymaganego efektu końcowego, producenci dodają różnego rodzaju substancje smakowe, zapachowe jak również kolorystyczne.

Czym właściwie jest białko serwatkowe?

Białko serwatkowe zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy (L-Leucyna, L-Izoleucyna oraz L-Walina) potrzebne do prawidłowej regeneracji, co czyni jest pełnowartościowym źródłem białka. Jest to wysokiej jakości białko, naturalnie występujące w mleku. Białko serwatkowe jest powszechnie sprzedawane. Szczególne zainteresowanie na białko serwatke wykazują osoby trenujące różnego rodzaje sporty (w tym kulturystyka i fitness), u których występuje większe zapotrzebowanie na białko.

Dla kogo jest białko serwatkowe?

Wśród miłośników sportów siłowych, grupa docelowa osób, które mogą zażywać białko serwatkowe nie ma ograniczeń. Jest to naturalnie występująca substancja w mleku, tak więc jeśli nie masz problemów ze spożywaniem laktozy – może być właśnie dla Ciebie. Kobiety, mężczyźni, ciężarowcy, crossfiterzy, kulturyści, maratończycy – każdy znajdzie zastosowanie w tym dodatku do diety. Białko serwatkowe jest zalecane osobom o szeroko pojętej zwiększonej aktywności fizycznej oraz dla osób, którzy mają zwiększone zapotrzebowanie na białko.

Rodzaje białek serwatkowych

Występują 3 odmiany suplementów zawierających białko serwatkowe:

Skład białka serwatkowego

Większość koncentratów białek serwatki zawiera około 80% czystego białka. Tak więc czym jest pozostałe 20%? Wiele zależy od producenta, lecz poniższe informacje są uśrednieniem większości znanych marek na polskim rynku. Każdy koncentrat zawiera również węglowodany i tłuszcze. Na ogół jest to około 12% proszku. Możesz się zdziwić, ale większość białek zawiera około 4% wody. Taka jej ilość w proszku nie powoduje reakcji chemicznych stąd też nie musisz się obawiać. Pozostałe 4% są to naturalnie występujące w serwatce minerały, których oddzielenie byłoby dosyć mocno problematyczne, a ze względu na ich prozdrowotne działanie, nie ma to najmniejszego sensu.

Białko serwatkowe – efekty stosowania

Białko serwatkowe nie tylko dostarcza podstawowych aminokwasów, ale również pomaga w naprawie i odbudowie tkanki mięśniowej. Jest to źródło pełnowartościowego białka, niezbędnego dla sportowców „wszelkiej maści”. Ponadto jest szybko trawione, a co za tym idzie szybko się wchłania (krótkie łańcuchy aminokwasów). Stosowanie białka serwatkowego wśród osób trenujących na siłowniach oraz podczas treningów aerobowych, zapewnia właściwości anty-kataboliczne. Jednak największą zaletą tego produktu jest bardzo szybki i prosty sposób przygotowania.

Czy białko serwatkowe posiada termin ważności do spożycia?

Wszystkie produkty spożywcze, w tym białko, MUSZĄ zawierać widoczną datę ważności na opakowaniu. Spożywanie białka serwatki po terminie przydatności, może prowadzić do problemów żołądkowych, głównie z powodu utraty swoich własności przez dodatki zawarte w proszku (różnego rodzaju konserwanty, zagęstniki, barwniki, ulepszacze smaku itp.). Białko serwatkowe zaleca się przechowywać w nieprzezroczystym pojemniku, z dala od promieni słonecznych i wilgoci. Zarówno wysoka temperatura jak i oddziaływanie wody może powodować wzrost mikrobakterii, które mogą przyczynić się do szybszej utraty przydatności do spożycia.

Nietolerancja laktozy, a spożywanie białka serwatkowego

Standardowy koncentrat w przypadku osób mających problemy z laktozą odpada. Jednak na wysokości zadania może stanąć izolat białka serwatkowego. Większość dobrej jakości izolatów zawiera maksymalnie 0,5g laktozy w 100gramach produktu. Analogicznie w jednej dawce (około 30 g izolatu) będzie około 0,15 g laktozy. Taka ilość powinna być nieodczuwalna dla przeciętnego „alergika”. Najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja z odpowiednim lekarzem.

Białko serwatkowe – skutki uboczne

Większość ludzi stosujących suplementację białkiem serwatkowym nie odczuwa żadnych niepożądanych efektów ubocznych. Jednak jak wiadomo, każdy organizm jest inny, tak więc niektóre osoby mogą odczuwać niepożądane efekty. U takich osób istnieje ryzyko wystąpienia głównie zaburzeń jelitowych, takich jak: wzdęcia, bóle brzucha, nadmierna ilość gazów itp. Efekty te zazwyczaj występują u osób, które zażywają zbyt duże ilości białka serwatkowego. Jeśli natomiast przy bardzo małych ilościach występują niepożądane efekty uboczne, należy upewnić się czy nie masz alergii pokarmowej na białko serwatkowe.

Ocena: 3.9. Wg 13 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj