Czym jest białko kazeiny? Kiedy najlepiej spożywać? Jakie są rodzaje białek kazeiny? Jeśli kiedykolwiek stałeś przed wyborem: kazeina czy serwatka – to przeczytaj ten artykuł!

Czym jest kazeina?

Kazeina jest najważniejszym białkiem występującym w mleku – stanowi około 80% zawartości białek mleka. Białko kazeiny jest bardzo bogate w aminokwasy, prawie identycznie jak białko serwatki (produkt uboczny podczas produkcji sera), co oznacza, że zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy odpowiedzialne za syntezę białek mięśniowych. Białka tworzone są przez wiązania peptydowe. Wiązania te odpowiedzialne są za łączenie aminokwasów (w wiązaniu węgiel – azot). Proces trawienia rozbija chemicznie te wiązania, dlatego w zależności od rodzaju białka występuje różny czas wchłaniania.

Gdzie występuje kazeina?

Kazeina występuje w mleku oraz jego przetworach. W mleku stężenie kazeiny jest dosyć niskie i wynosi około 2,5%. W przypadku przetworów mlecznych zawartość może być wyższa. Szczególnie wysoka zawartość kazeiny występuje w serze białym i młodych serach żółtych. Wybieraj te, które zawierać będą niezbyt wysoką zawartość tłuszczu.

Działanie kazeiny

Kazeina w przeciwieństwie do innych białek posiada wyjątkową cechę – słabą rozpuszczalność w niskim PH (kwasy żołądkowe). Tak wiec kazeina wystawiona na działanie kwasów żołądkowych(dzięki właściwościom koagulacyjnym) jest dłużej trawiona.  Powoduje to spowolnienie uwalniania aminokwasów do jelita cienkiego gdzie są wchłaniane. Białko kazeinowe charakteryzuje się wielogodzinnym działaniem. Podobnie jak białko serwatkowe zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy, ale pozwala dłużej chronić mięśnie przed katabolizmem.

Kiedy stosować kazeinę?

Dzięki swoim właściwościom, kazeina jest idealnym rozwiązaniem do stosowania w momencie kiedy potrzebny jest wydłużony czas wchłaniania. Wydłużony czas wchłaniania potrzebny jest w momencie kiedy kładziesz się spać, bądź wtedy kiedy wiesz, że nie będziesz miał możliwości dostarczenia odpowiedniej ilości białka do organizmu przez dłuższy okres. Kazeina posiada właściwości antykataboliczne. Działa dłużej od innych białek, dzięki czemu jest uważana za „idealne białko na noc”.

Kazeina w odżywkach

Kazeina występuje w różnego rodzaju odżywkach kulturystycznych. Można spotkać monopreparaty oraz odżywki złożone – tzw. matrixy białkowe. Najczęściej używane formy kazeiny to:

Hydrolizat kazeiny. Podobnie jak w przypadku hydrolizatu białka serwatki, poddawany jest on procesowi hydrolizy, który polega na wstępnym strawieniu, przez co poprawiona jest jego wchłanialność. Proces hydrolizy polega na zmianie struktury białka – cząsteczki białka zostają „przetrawione” na mniejsze łańcuchy peptydów.

Kazeina micelarna. Kazeina micelarna jest określana jako pełne, nieprzetworzone białko. Micele kazeinowe to cząsteczki koloidalne, których celem jest transport nierozpuszczonych związków fosforanu wapnia w płynnej formie do żołądka, gdzie „krzepną” i ulegają trawieniu. Ponad 90% wapnia występującego w mleku jest powiązane z micelami kazeinowymi.

Kazeinian wapnia. To kolejna wolno-wchłanialna proteina.  Sam kazeinian wapnia występuje tylko w matriksach, będących mieszanką kazeiny z innymi źródłami białka.

Kazeina czy serwatka?

Porównywanie, które z tych białek jest lepsze jest jak porównywanie formuły F1 do Jeepa. Oba te samochody jeżdżą jednak są przeznaczone do zupełnie innych zastosowań. Podobnie w przypadku kazeiny i serwatki. Oba produkty są białkami. Jednak serwatka stosowana jest w momencie kiedy występuje potrzeba szybkiego dostarczenia białka do organizmu natomiast kazeina w momencie kiedy potrzeba długiego czasu wchłaniania białka do organizmu. Oba te produkty są bardzo potrzebne w diecie każdego kulturysty, jedno nie wyklucza drugiego.

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj