Które suplementy wybrać, aby treningi dawały lepszy efekt? Czy stosowanie wszystkich rodzajów suplementów jest niezbędne? Sprawdź, jakie suplementy powinien stosować każdy trenujący.

Na rynku jest mnóstwo suplementów wszelkiego rodzaju. Producenci odżywek zapewniają działanie każdego ze swoich produktów, począwszy od witamin, poprzez odżywki na uzupełnienie diety, skończywszy na wszelkiego rodzaju stack’ach zawierających kompleks nawet kilkudziesięciu składników. Czy zażywanie tych wszystkich suplementów jest konieczne? Wszystko zależy od celów jakie sobie wyznaczyłeś – istnieje jednak kilka suplementów, których zastosowanie będzie uniwersalne dla każdego. Pamiętaj jednak o jednym! Bez odpowiedniej diety i treningu, zakup i stosowanie ton suplementów może okazać się wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

Kreatyna – najskuteczniejszy suplement. 

Kreatyna jest najskuteczniejszym suplementem wspomagającym organizm podczas treningów siłowych. Udowodniono, że suplementacja kreatyną przyczynia się do zwiększenia energii, dzięki czemu treningi są wykonywane z większą intensywnością. Ponadto kreatyna zwiększa objętość komórek mięśniowych oraz poprawia syntezę białek w organizmie. Kreatyna występuje w żywności, jednak tylko w śladowych ilościach. Dlatego też suplement kreatyną powinna znajdować się w „menu” każdej osoby ćwiczącej siłowo. Aby dowiedzieć się więcej na temat kreatyny, polecam zapoznać się z tematem Kreatyna – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Białko serwatkowe – idealne uzupełnienie diety w białko.

Białko serwatkowe jest najczęściej kupowanym suplementem na świecie. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ sproszkowane białko serwatkowe stanowi idealne uzupełnienie diety. Odżywka białkowa jest pełnowartościowym źródłem białka, co oznacza, że zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. W zależności od niedoboru białka w diecie, należy spożywać do posiłków lub między posiłkami. Ponadto ze względu na szybkie wchłanianie do organizmu, zaleca się spożywanie szejka białkowego tuż po przebudzeniu oraz bezpośrednio po treningu. Stosowanie odżywki białkowej nie jest jednak koniecznością – pod warunkiem, że w Twojej dziennej rozpisce posiłków znajduje się odpowiednia ilość białka. Pamiętaj, aby nie przesadzić z podażą tego makroskładnika do organizmu. Przeciętna osoba ćwicząca na siłowni, wymaga 2 – 2,5 grama białka na kilogram masy ciała. Aby dowiedzieć się więcej na temat odżywek białkowych polecam zapoznać się z artykułem: Czym jest białko serwatkowe.

Witaminy i minerały – często pomijane wśród początkujących. 

Co prawda witaminy i minerały nie są standardowym suplementem, jednak są niezbędne do poprawnego funkcjonowania organizmu. Osoby aktywne fizycznie mają wyższe wymagania co do podaży witamin i minerałów niż osoby preferujące siedzący tryb życia. Niedobór witamin i minerałów w organizmie może przyczynić się do mniejszej wydajności oraz spowolnionego wzrostu mięśni. Spełniają one wiele funkcji w organizmie, a główne z nich to: poprawa ogólnego stanu zdrowia, zwiększenie odporności, zapobieganie skurczom mięśni, przyspieszona regeneracja organizmu i wiele innych. Przykładowo połączenie cynku i magnezu w odpowiednich dawkach może przyczynić się do podwyższenia poziomu testosteronu w organizmie.

Kwasy tłuszczowe Omega-3.

Udowodniono, że spożywanie kwasów omega-3 pomaga przyspieszyć metabolizm, jednocześnie stymulując proces termo-genezy (proces produkcji ciepła kosztem nagromadzonego tłuszczu). Regularne stosowanie tego suplementu przyczyni się do pozyskania większej ilości cukrów ze spożytych węglowodanów oraz pomoże przechowywać je w komórkach pod postacią glikogenu. Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą również wspierać krążenie krwi, umożliwiając transport składników odżywczych takich jak białko i węglowodany. Stosowanie omega-3 w odpowiednich ilościach podczas redukcji tkanki tłuszczowej lub budowania masy może przynieść sporo korzyści.

BCAA – aminokwasy rozgałęzione.

Aminokwasy rozgałęzione są wolną formą aminokwasów takich jak: Leucyna, Izoleucyna oraz Walina. Zażywanie BCAA przyczyni się do natychmiastowego „ożywienia” tkanki mięśniowej po ciężkim treningu (zwłaszcza gdy zasoby glikogenu są niskie). Aminokwasy są elementami składowymi białek, co powoduje, że są one wykorzystywane  do budowy nowych „bloczków” białek. Aby dowiedzieć się więcej na temat aminokwasów rozgałęzionych BCAA zalecam zapoznać się z tematem na temat Aminokwasów

Podsumowanie.

Stosowanie suplementów jest dość istotnym elementem każdego kulturysty. Ale czy jest niezbędne? Oczywiście, że nie – jednak na pewno przyczyni się do znacznie szybszego osiągnięcia wyznaczonego celu.

Ocena: 5.0. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj