Czy zażywanie kofeiny podczas suplementacji kreatyną niweluje jej działanie? Czy może jest to dobre połączenie? Czy jedno nie wyklucza drugiego? Po Internecie krąży mnóstwo opinii na ten temat, jednak większość z nich jest wyssana z palca.  

„Kreatyna nawadnia, kofeina odwadnia” – często można to usłyszeć od osób trenujących, bądź znaleźć na stronach www. Czy stosowanie obu substancji jednocześnie jest nieskuteczne? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, należy zapoznać się z ich zasadą działania.

Wpływ kreatyny na organizm

O pozytywnym działaniu kreatyny podczas treningów siłowych wie każdy. Największym jej atutem jest zwiększenie poziomu energii ATP w mięśniach co sprawia, że treningi są dłuższe i bardziej intensywne. Dzięki temu wyniki uzyskane podczas ćwiczeń są znacznie lepsze.

Ponadto kreatyna nawadnia komórki mięśniowe, dzięki czemu mięśnie wydają się większe i bardziej napompowane. Kreatyna jest najsilniej działającym suplementem, co czyni ją numerem jeden w kulturystyce naturalnej. Aby dowiedzieć się więcej na temat działania tego suplementu przeczytaj artykuł – Kreatyna – odpowiedzi na najczęśniej zadawane pytania.

Wpływ kofeiny na organizm

Kofeina bardzo silnie oddziałuje na organizm ludzki. Niezależnie od formy w jakiej jest przyjmowana, ma ona swoje plusy i minusy. Największymi zaletami zażywania kofeiny przez osoby ćwiczące na siłowni są: efekt pobudzenia oraz wzmożona koncentracja. Z kolei minusem kofeiny jest jej działanie diuretyczne. Kofeina ma działanie moczopędne, przez co może przyczynić się do wypłukiwania z organizmu niezbędnych pierwiastków takich jak magnez i wapń. Jednak czy każda jej ilość może powodować niepożądane działanie? Otóż nie. Aby doprowadzić do zauważalnego wypłukania elektrolitów z organizmu, należałoby spożywać dawki powyżej 500mg kofeiny dziennie (równowartość  4 – 5 filiżanek kawy). Jeśli masz odpowiednio nawodniony organizm (spożywasz duże ilości płynów), nie występują u Ciebie braki minerałów oraz spożywasz kofeinę w umiarkowanych ilościach – nie wpłynie to na pogorszenie wyników jakie osiągasz na siłowni. Co więcej, spożywanie kofeiny w odpowiednich ilościach przyczyni się do poprawy osiągnięć!

Kofeina a kreatyna – oddziaływanie na siebie

Jakie oddziaływanie ma kofeina na suplementację kreatyną? Bezpośrednie oddziaływanie obu tych produktów na siebie nie występuje. Istnieje jednak pośrednie oddziaływanie kofeiny na kreatynę. Co to oznacza? Jednym z efektów zażywania kofeiny jest wypłukiwanie wody z organizmu. Kreatyna natomiast kumuluje wodę w komórkach mięśniowych. Tak wiec według tej teorii – kofeina niweluje działanie kreatyny. Jednak czy we wszystkich przypadkach? Nie! Aby efekt odwodnienia stanowił problem, należałoby spożywać bardzo duże dawki kofeiny (znacznie przekraczające maksymalną granicę jej spożycia). Jeśli należysz do osób, które nie mogą dojść do siebie bez małej czarnej, a chcesz polepszyć swoje wyniki na siłowni dzięki kreatynie – niczego się nie obawiaj. Pamiętaj jednak, aby dostarczać odpowiednio duże ilości płynów w trakcie cyklu kretynowego. Kofeinę natomiast zażywaj z umiarem, a nie doznasz żadnych negatywnych skutków z połączenia obu tych produktów.

Kreatyna i kofeina w stackach przedtreningowych

Jeśli stosujesz odżywki przedtreningowe to pewnie już zdąrzyłeś zauważyć, że spora część ich producentów stosuje oba te składniki w swoich produktach.  Gdyby rzeczywiście kofeina niwelowała działanie kreatyny, żaden z poważnych producentów nie odważyłby się ich łączyć. Jest to kolejny argument obalający szkodliwy wpływ kofeiny na kreatynę. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat odżywek przedtreningowych, przeczytaj artykuł – Odżywki przedtreningowe – co sprawia, że są takie skuteczne?.

Jest jedno “ale” – kawa!

Nie jest to reguła, ale część osób zażywających dawkę kreatyny i pijących kawę w tym samym czasie zauważało delikatne problemy żołądkowe. Owe problemy objawiały się uciążliwym kręceniem w żołądku, a czasem nawet ochotą na wymioty. Nie koniecznie musi to być związane obecnością samej kofeiny kawie, ale obecnością dziesiątek innych substancji oraz odczynem mocno kwaśnym kawy! Nie jest wiadome jak Twój organizm na to zareaguje, więc jeśli już pijasz kawę – staraj się to robić odpowiednio wcześniej przed zażyciem kreatyny.

Podsumowanie.

Pogłoski na temat niwelowania działania kreatyny przez kofeinę są tylko mitem. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem kreatyny, a nie zamierzasz odstąpić od picia kawy to teraz nie powinieneś mieć już wątpliwości. Jednak pamiętaj, we wszystkim należy mieć umiar – z zażywaniem kofeiny również!

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Ocena: 4.0. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj