Koniec treningu jest idealną porą na podziwianie własnej formy w lustrze. To waśnie wtedy mięśnie są tak wypełnione, jakby miały wybuchnąć. Powodem nabicia naszego ciała jest nic innego jak pompa mięśniowa. Najlepsza nagroda lub jak uważa większość – najprzyjemniejsze i dające największą satysfakcje uczucie w tym sporcie. Co ją powoduje? Jak przebiega proces pompowania mięśni? Jakie środki zmaksymalizują jej efekt? Sprawdź ten tekst!

Działanie psychologiczne

Bez wątpienia dobra i solidna pompa mięśniowa świetnie wpływa na nasz humor poprzez wyrzut sporej ilości endorfin. Mocna pompa mięśniowa oznacza intensywnie wykonany trening. Intensywniejszy program treningowy, wiąże się z naszym lepszym samopoczuciem i motywacją do dalszego działania. Cięższy trening prowadzi do rozrostu masy mięśniowej, a im większe mięśnie, tym więcej obciążenia wykorzystujesz. I tu cykl się kończy, po czym kolejność znowu leci od początku. Teraz już widzisz, jak duże znaczenie dla naszej psychiki ma pompa mięśniowa. Jest bardzo ważnym bodźcem, który skutecznie pcha nas dalej w kierunku osiągnięcia wyznaczonych celów.

Pompa mięśniowa w świecie nauki

Dobrze, ale jak to wygląda z punktu naukowego, bądź nawet medycznego? Kiedy wykonujemy jakąkolwiek ciężką pracę fizyczną, organizm w celu zwiększenia wydajności, nasyca pracujące mięśnie krwią bogatą w tlen oraz składniki odżywcze. Skurcze mięśni prowadzą do wydzielania większej ilości tlenku azotu w naczyniach krwionośnych, który je bardziej rozszerza. W ten sposób poziom przepływu krwi do mięśni jest znacznie wyższy, dzięki czemu możesz dalej ćwiczyć. Tlenek azotu jest bardzo ważną substancją w naszym organizmie. Odpowiada on nie tylko za występowanie pompy mięśniowej. Poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych zmniejsza się ryzyko wystąpienia zakrzepów w naszym organizmie. Są bardzo groźne, ponieważ mogą wywołać w przyszłości zator, co jest równoznaczne ze śmiercią. W dodatku tlenek azotu zmniejsza ilość produkowanego przez mięśnie kwasu mlekowego, czego skutkiem oprócz mniejszych zakwasów jest również wydalenie toksyn z naszego organizmu podczas treningu. Wszystko to ma wpływ na poprawę naszej sylwetki, cyrkulację krwi, waskularyzację (ukrwienie) oraz produkcję hormonu wzrostu.

Jak zwiększyć pompę mięśniową podczas treningu

Aby uzyskać maksymalny efekt pompy, pamiętaj o dokładnych ruchach podczas wykonywania ćwiczeń. Wprowadź do treningu ćwiczenia, skupiające się na utrzymaniu napięcia mięśniowego. Wykorzystuj ruchy wymuszone. Stosuj zwiększoną ilość powtórzeń, w zakresie od 10 do 15. Wprowadź do treningu drop – sety lub superserie, jeśli wcześniej ich nie stosowałeś. Staraj się zaszokować swoje mięśnie nowym programem treningowym.

Suplementy zwiększające pompę mięśniową

Substancji na zwiększenie pompy mięśniowej jest bardzo dużo. Wszystkie mają bardzo podobne zadanie – zwiększenie ukrwienia mięśni. Często znajdują się one w suplementach okołotreningowych (tzw. stacki kreatynowe). Stosuję się je mieszając z innymi, ale można przyjmować je także osobno. Dzisiaj przyjrzymy się dokładnie trzem z nich: Beta-alaninie, Agmatynie oraz Alfa-Ketoglutaranowi L-Argininy.

  • Beta Alanina – Suplement ten należy do grupy beta-aminokwasów. Jej największym naturalnym źródłem jest karnozyna, którą możemy znaleźć w takich produktach jak ryby, wołowina, kurczak bądź mięso wieprzowe. Można stosować jako samodzielny suplement, lecz często znajdziemy ją w przedtreningówkach. Jej działanie jest bardzo proste. Beta Alanina powoduje skoncentrowanie się karnozyny w naszych mięśniach. Sama karnozyna ma za zadanie buforować spadek naszego pH i zahamować proces wytwarzania kwasu mlekowego w pracujących mięśniach. Dzięki temu procesowi możemy wydłużyć swój trening oraz zwiększyć ilość powtórzeń. Beta Alanina zaczyna działać około 20 – 30 minut po spożyciu. Jej optymalna dawka to 3 do 5 gram, zależnie od organizmu. Efektem ubocznym może być mrowienie ciała po spożyciu zalecanej dawki.
  • Agmatyna – Należy do grupy aminokwasów biogennych i powstaje na wskutek dekarboksylacji argininy. Występuje naturalnie w mięsie, rybach i niektórych roślinach. Możemy znaleźć ją także w naszym organizmie. Wytwarzana jest na skutek aktywności bakterii w naszych jelitach. Tak samo, jak Beta Alanina składnik występujący w wielu przedtreningówkach i suplementach okołotreningowych. Agmatyna hamuje produkcje enzymu rozkładającego tlenek azotu, dzięki czemu zwiększa się jego poziom. Im większy poziom tlenku azotu, tym większy przepływ krwi w naszym organizmie. Skutkuje to dostarczeniem dużej ilości tlenu i składników odżywczych do mięśni oraz polepszeniem się naszej pompy. Dawka wacha się od 0,7 g do 1,5 g zależnie od organizmu. Zaleca się ją przyjmować od 20 do 30 minut przed treningiem.
  • AAKG (Alfa-Ketoglutaran Argininy). AAKG jest solą aminokwasu argininy i kwasu glutarowego. Zwiększa on nasze ukrwienie i wytrzymałość mięśni. Ma duże działanie anty-kataboliczne, więc idealnie nadaje się na redukcję. W odróżnieniu od poprzednich substancji, posiada bardzo unikatową cechę. Mianowicie zwiększa potencje mężczyzn! Jest to udowodnione naukowo, z resztą jeśli nie wierzysz to… sam się przekonaj! O procesie działania AAKG w naszym organizmie nie ma się co rozpisywać, ponieważ jest podobny do agmatyny, czyli bazuje głównie na syntezie tlenku azotu i zwiększeniu jego produkcji. Dawka to od 2 do 5 gram, około 30 minut przed treningiem. Pamiętaj, że dawki musisz dobierać pod swój organizm.

Podsumowanie

Po przeczytaniu artykułu  posiadasz już sporą wiedzę na temat pompy mięśniowej i suplementach, które zmaksymalizują jej efekt! Nie możesz zapominać, o utrzymaniu poprawnej diety. Na treningach dawaj z siebie zawsze 100 %. Dbaj o technikę w celu uniknięcia kontuzji ! Teraz możesz śmiało ruszać na trening, aby osiągnąć prawdziwą  pompę życia!

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj