Białko serwatkowe to najpopularniejsze źródło odżywek. Wyróżniamy wśród nich koncentrat białka serwatkowego, izolat białka serwatkowego oraz hydrolizat białka serwatkowego. Dziś zajmiemy się analizą ostatniego z nich. Czym hydrolizat białka serwatkowego różni się od innych rodzajów oraz czy warto w niego inwestować?

Hydrolizat białka serwatkowego – czym właściwie jest?

Hydrolizat białka serwatkowego, czyli WPH, podobnie jak izolat białka serwatkowego i koncentrat białka serwatkowego, jest pochodzenia mlecznego. Jak sama nazwa wskazuje otrzymywany jest metodą hydrolizy, a dokładniej hydrolizy enzymatycznej. Proces ten polega na poddaniu koncentratu lub izolatu białka serwatki działaniu enzymów proteolitycznych. Umożliwia to rozbicie długich łańcuchów peptydowych na krótsze. Owe łańcuchy charakteryzują się lepszą przyswajalnością i szybciej ulegają procesowi trawienia.

Ponadto białko serwatkowe poddane hydrolizie posiada najlepszy profil aminokwasowy i najwyższą zawartość białka sięgającą nawet 100%. Warto zaznaczyć, że hydrolizaty dostępne na rynku różnią się stopniem hydrolizy. Do pomiaru jej stopnia wykorzystuje się dwie jednostki pomiaru:
• stopień hydrolizy (DH – degree of hydrolysis), który jest miarą rozkładu protein przez enzym
• procent hydrolizy
Każda proteina wykazująca wartość poniżej 100% określana jest jako częściowo zhydrolizowana. Im większa procentowa wartość hydrolizy, tym więcej peptydów w produkcie. Z kolei jeżeli wartość DH jest wysoka, peptydy są lepiej absorbowane przez organizm.

Hydrolizat białka serwatkowego – zalety stosowania

Wśród atutów hydrolizatu białka serwatkowego wyróżnić należy:
– niską zawartość tłuszczu i cukru mlecznego. Jest to istotne z punktu widzenia osób mających problemy z przewodem pokarmowym.
– najkrótszy czas wchłaniania, który waha się w granicach 15 – 60 minut. Stosowanie WPH
jest więc rozwiązaniem idealnym w okresie okołotreningowym kiedy to zachodzi potrzeba szybkiego odżywienia komórek mięśniowych.
– suplementacja hydrolizatem białka serwatkowego może zwiększyć poziom insuliny. Hormon ten wspomaga transport składników odżywczych do komórek, w tym także komórek mięśniowych.

Ciekawe wydaje się być ponadto badanie naukowców z University of Minnesota. Dowiedli oni bowiem, iż u grupy 30 badanych przyjmujących hydrolizat białka serwatkowego w przeciągu 6 tygodni, ciśnienie skurczowe obniżyło się średnio o 8 mmHG, natomiast ciśnienie rozkurczowe o średnio 5,5 mmHG. Zaobserwowano również spadek poziomu cholesterolu LDL.

Hydrolizat białka serwatkowego – dawkowanie

Stosowanie odżywek białkowych jest kwestią poruszaną bardzo często przez dietetyków oraz sportowców i ściśle związaną z ogólnym zapotrzebowaniem na białko. Łatwo można zaobserwować, iż dostępne dane różnią się w znaczący sposób. Wynika to
z faktu, że jest to mocno indywidualna sprawa, uwarunkowana m.in.: intensywnością oraz rodzajem treningu, czasem regeneracji oraz współczynnikiem aktywności.
Optymalną dawką białka dostarczoną po treningu siłowym wydaje się być wartość 0,2 – 0,4 g na kilogram beztłuszczowej masy ciała. Oczywiście źródłem protein może być jak najbardziej hydrolizat białka serwatkowego.

Hydrolizat białka serwatkowego – czy najlepszy wybór dla Ciebie?

Niekoniecznie, bowiem produkt ten nie jest wolny od wad wśród których wyszczególnić należy:
– wysoką cenę, często nawet dwukrotnie wyższą, niż koncentrat białka serwatkowego i od 20-40% wyższą od izolatu białka serwatkowego
– gorszy smak w stosunku do WPC, gdyż białka poddane procesowi hydrolizy smakują zdecydowanie gorzej

Czy warto kupić hydrolizat białka serwatkowego?

Jeśli pod uwagę weźmiemy tempo wchłaniania, zakup hydrolizatu białka serwatkowego okaże się strzałem w dziesiątkę. Tę formę białka polecam osobom, dla których koszty suplementacji nie maja większego znaczenia oraz tym, którym nie przeszkadza gorzki smak odżywki.
Z kolei koncentrat białka serwatkowego wchłania się wolniej, ma w składzie więcej tłuszczu i laktozy, natomiast jest smaczniejszy. Z tych właśnie względów wśród adeptów kulturystyki na poziomie amatorskim cieszy się zdecydowanie największą popularnością.
Ciekawym kompromisem wydaje się być izolat białka serwatkowego. Jest tańszy i smakuje lepiej niż hydrolizat, a rozkłada się szybciej niż koncentrat.
Tak więc po najlepszą formę protein jaką jest hydrolizat białka serwatkowego polecam sięgać przede wszystkim osobom nie tolerującym laktozy, ewentualnie wyczynowym zawodnikom sportów sylwetkowych.

Ocena: 5.0. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj