Kreatyna to naturalna substancja, która znajduje się głównie w mięśniach i ścięgnach, dlatego też jej najlepszym źródłem jest mięso i ryby. Stosowanie preparatów kreatynowych pomaga zmniejszyć zmęczenie przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności. Jest popularna szczególnie podczas uprawiania sportów siłowych. Badania wykazały, że jest to naturalny sposób na budowanie beztłuszczowej masy ciała oraz zwiększenie wyników sportowych. Poniżej 6 ciekawostek, które każdy powinien wiedzieć na temat kreatyny.

1. Kreatyna pomaga zwiększyć siłę mięśni

Od lat 90. XX wieku kreatyna zyskała rozgłos dzięki budowaniu mięśni i poprawianiu sprawności. Nie jest to przesadzone, jednak wyniki stosowania tego suplementu zależą m.in. od: poziomu spożycia węglowodanów, rodzaju aktywności fizycznej i typu włókien mięśniowych. Zatem stosując kreatynę najlepiej skonsultować to ze specjalistą, by osiągnąć jak najlepsze wyniki.

2. Zwiększysz masę poprzez zatrzymanie wody w organizmie

Naukowcy z Uniwersytetu Quinnipiac udowodnili, że stosując kreatynę możliwy jest przyrost masy ciała w granicach 0,5-2 kg z powodu zatrzymania wody. Jednak nie warto się tym przejmować, gdyż dodatkowe kilogramy powinny przełożyć się na większe ciężary, a w związku z tym większy przyrost beztłuszczowej masy mięśniowej. Warto pamiętać, że po zaprzestaniu suplementacji kreatyną waga zacznie spadać, gdyż organizm będzie pozbywał się wody. Pozostaną tylko mięśnie i siła.

3. Kreatyna wpływa korzystnie na mózg

Kreatyna może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie mózgu i pamięć oraz pomóc w walce z depresją. Osoby chorujące na depresję nie mają ochoty się poruszać. Kreatyna natomiast dostarcza energii niezbędnej do aktywności fizycznej. Ruch powoduje natomiast poprawę samopoczucia.

4. Trzymaj się proszku

Suplementy kreatyny można najczęściej znaleźć w postaci proszku lub pigułek. Najłatwiejszy w użyciu i najskuteczniejszy jest proszek, gdyż jest to podstawowa, prosta forma kreatyny. Proszek jest także najbardziej użyteczny w organizmie.

5. Mieszaj z wodą lub sokiem

Najlepiej zażywać kreatynę mieszając ją z wodą. Można również zmieszać suplement z sokiem owocowym, w celu szybszego wprowadzenia go do krwiobiegu. Jednak kreatyna dość szybko się wchłania, więc nie potrzeba stosować dodatkowych zabiegów w tym celu. Ponadto należy pamiętać, że soki zawierają więcej cukru i kalorii niż woda.

6. Najlepszy czas przyjmowania kreatyny

Najlepszy czas przyjmowania kreatyny jest różny. Dla jednych będzie to rano, dla innych przed treningiem lub wypicie jej w postaci shakea po treningu. Najważniejsze jest jednak, by być konsekwentnym w jej przyjmowaniu. Idealnie byłoby przyjmować kreatynę godzinę lub więcej przed treningiem oraz bezpośrednio po nim. Jednak najważniejsza jest częstotliwość i systematyczność. W ten sposób osiągnie się najlepsze efekty.

Przypisy:

R.B. Kreider. Creatine, the Next Ergogenic Supplement?. „Sportscience Training & Technology”, 1998

Jakub Mauricz: Kreatyna: wszystko co musisz o niej wiedzieć. Trec Nutrition Sp. z o.o.

J. Volek, N. Duncan, S. Mazzetti, R. Staron, M. Putukian, A. Gómez, D. Pearson, W. Fink, W. Kraemer. Performance and muscle fiber adaptations to creatine supplementation and heavy resistance training. „Medicine & Science in Sports & Exercise”. 31 (8), s. 1147–1156, 1999

R. L. Dempsey, M. F. Mazzone, L. N. Meurer. Does oral creatine supplementation improve

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Ocena: 5.0. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj