Witaminy i minerały są niezwykle ważne dla naszego organizmu. Niestety w codziennej diecie często o nich zapominamy. A to właśnie odpowiednio zbilansowana dieta, obfitująca we wszystkie składniki odżywcze pozwala na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, szczególnie u sportowców. Nasze ciało nie jest w stanie samo wytworzyć witamin i minerałów, dlatego niezbędne jest ich codzienna suplementacja. W trakcie ćwiczeń procesy fizjologiczne przebiegają znacznie szybciej, następuje intensywne wydzielanie potu. Dlatego też zapotrzebowanie na witaminy i minerały w przypadku osób aktywnych jest większe.

Witaminy

Witaminy w organizmie pełnią funkcję biokatalizatorów, są także niezbędne w budowaniu tkanki mięśniowej. Pośredniczą także w wielu procesach biochemicznych oraz są odpowiedzialne za usuwanie toksyn z organizmu. Ich zapotrzebowanie, w porównaniu do białek, węglowodanów czy tłuszczy jest niewielkie, jednak już mały niedobór może mieć negatywny wpływ na sprawność fizyczną oraz zdrowie. Co więcej niedobory często prowadzą do zaburzenia metabolizmu. Witaminy dzielimy na rozpuszczalne w wodzie oraz rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E i K. Dlatego też nie można wyeliminować tłuszczy z diety.

Minerały

Minerały to nieorganiczne związki chemiczne, które stanowią około 4% organizmu człowieka. Pełnią funkcje budulcowe i regulatorowe, dlatego też ich niedobory prowadzą do wielu zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu. Ze względu na dzienne zapotrzebowanie, minerały dzielimy na makroelementy i mikroelementy. Do pierwszych zaliczamy:

• wapń

• chlor

• potas

• fosfor

• magnez

• sód

Ich dzienna dawka powinna wynosić powyżej 100 mg.

Dzienne zapotrzebowanie na mikroelementy wynosi poniżej 100 mg, a do najważniejszych zaliczamy:

• żelazo

• cynk

• miedź

• mangan

• molibden

• jod

• fluor

• chrom

• selen

Witaminy i minerały dla sportowców

Witaminy i minerały dla sportowców to przede wszystkim wszystkie z grupy B, gdyż uczestniczą w metabolizmie białek, tłuszczy, węglowodanów oraz w przemianach energetycznych.

Funkcje witamin z grupy B ważne dla sportowców:

• B1 przyspiesza regenerację po treningu,

• B2 przyczynia się do przyrostu siły i tkanki mięśniowej,

• B3 uczestniczy w przemianach węglowodanów,

• B5 przyspiesza metabolizm, bierze udział w produkcji hormonów steroidowych

• B6 uczestniczy w syntezie nowych białek

• B12 bierze udział w przemianach metabolicznych węglowodanów i tłuszczów

Ponadto ważne witaminy dla sportowców to:

• Wit. E wpływa na regenerację komórek, zmniejsza zmęczenie mięśni

• Wit. A niezbędna w budowie i absorpcji białek, pozytywnie wpływa na stan tkanki kostnej

• Wit. C bierze udział w syntezie kolagenu, odgrywa istotną rolę w tworzeniu tkanki łącznej

Witaminy i minerały dla sportowców są szczególnie ważne. Ich niedobór prowadzi do osłabienia organizmu, chronicznego zmęczenia, czy nieprawidłowego działania układu nerwowego. Braki w minerałach mogą skutkować brakiem siły i energii do ćwiczeń. Wzmożona aktywność fizyczna powoduje wzrost zapotrzebowania na cynk, wapń, żelazo, magnez, sód i potas.

Witaminy i minerały w diecie

Witaminy i minerały w diecie są dość problematyczne z punktu widzenia ich dostarczania do organizmu. Podczas obróbki termicznej i fizycznej pożywienia (gotowanie, smażenie, obieranie, rozdrabnianie) następuje utrata części witamin i składników mineralnych. Ponadto nowoczesne metody upraw niekiedy znacząco zmniejszają ilość tych składników w owocach i warzywach. Najlepiej zatem wprowadzać do diety surowe owoce i warzywa, które zawierają najwięcej witamin i minerałów. Ważne też, by spożywać pokarmy jak najmniej przetworzone, dzięki czemu ubytek ważnych składników odżywczych nie jest w nich duży. Jednak ze względu na słabą przyswajalność witamin i minerałów często niezbędna jest ich suplementacja.

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj