Kreatyna jest jednym z najbardziej popularnych suplementów stosowanych przez osoby ćwiczące nie tylko sporty siłowe. Jednak nie występuje jedynie w postaci dodatku do diety. Jest związkiem organicznym naturalnie gromadzonym w mięśniach i ścięgnach, gdzie zapobiega procesom katabolicznym, wspomagając anaboliczne i przyczynia się do rozrostu masy mięśniowej. Kreatyna korzystnie wpływa na poprawę wytrzymałości i siły mięśni szkieletowych. Poniżej przedstawiamy 6 powodów, dla których stosowanie kreatyny może mieć korzystny wpływ na każdego. 

1. Kreatyna wspomaga wydolność i regenerację

Wspomagając się regularną suplementacją kreatyny możemy liczyć na znaczną poprawę procesów regeneracyjnych mięśni i ich wydolności. Wiele zawdzięczamy procesowi odnowy ATP, który fosfokreatyna, będąca połączeniem kreatyny i reszty fosforanowej.

Podczas wysiłku, do którego potrzebna jest energia, następuje rozpad ATP (adenozynotrifosforanu) do ADP. Kolejne skurcze mięśni będą warunkowały pozyskiwanie energii z kolejnych cząsteczek, których rozpad jej dostarczy. Fosfokreatyna dysponuje resztami fosforanowymi, które dołączane do ADP pozwalają na fosforylację, czyli odnowienie ATP i dalszy wysiłek.

Dostarczanie kreatyny z zewnątrz, a co za tym idzie większa jej ilość w organizmie, pozwala na skuteczniejsze i szybsze odnawianie cząsteczek energetycznych. Dzięki temu możemy mówić o zwiększonej wydolności, niż w przypadku braku suplementacji.

Kreatyna nie pozostaje bez znaczenia także w procesach regeneracyjnych. Powoduje zdecydowanie lepsze nawodnienie włókien mięśniowych, które będą nie tylko budować tkankę, ale także regenerować mikrouszkodzenia. Uzyskane w ten sposób wodne środowisko jest świetnym polem do zachodzenia szeroko pojętych procesów metabolicznych. Kreatyna z pewnością pomoże nam poprawić nawodnienie mięśni, z którym po ciężkich treningach bywają problemy.

2. Kreatyna wspomaga metabolizm glukozy

Przeprowadzone badania wskazują na to, że kreatyna wspomaga magazynowanie glukozy w postaci glikogenu. Może mieć to ogromne znaczenie w procesie odbudowy zużytych podczas treningu zapasów.

Wykazano także, że po zastosowaniu kreatyny, zwiększa się poziom białka transportującego glukozę do mięśni, co ma bezpośredni związek z jej magazynowaniem.

3. Kreatyna redukuje stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny jest zupełnie standardowym zjawiskiem podczas wysiłku fizycznego. Wolne rodniki, jakie w tym czasie powstają, wyłapują potrzebne organizmowi związki, toteż są bardzo niekorzystne nie tylko dla regeneracji, ale ogólnego funkcjonowania ciała. Kreatyna jako związek przeciwutleniający zapobiega tym procesom i sprawia, że dostarczone witaminy i minerały nie zostaną zmarnowane.

4.Kreatyna zwiększa gęstość mineralną kości

Nie od dziś wiadomo, że wysiłek fizyczny jest jednym ze sposobów na poprawienie gęstości kości. Ta z kolei, w obecnych czasach jest zmorą nie tylko osób starszych. Osteoporoza związana z utratą wapnia, a także siedzący tryb życia nie sprzyjają mocnym kościom. Badania z zastosowaniem kreatyny, także u osób starszych, wskazują, że trening w połączeniu z suplementacją daje naprawdę dobre efekty. Kości stają się gęstsze, nie są tak łamliwe, a my możemy cieszyć się bezproblemowym wykonywaniem czynności i ćwiczeń.

5. Kreatyna wspomaga funkcjonowanie mózgu

Kreatyna, oprócz mięśni, występuje także w mózgu. Nie są to duże ilości, lecz jej regularne przyjmowanie może przyczynić się do zwiększenia sprawności i szybkości myślenia. Także analitycznego, gdzie – tak jak w mięśniach – zużywana jest energia. Kreatyna może wpływać na obniżenie zmęczenia podczas intensywnego wysiłku umysłowego i pozwoli pracować z taką samą skutecznością przez dłuższy czas.

6. Kreatyna może uchronić przed urazami mózgu

Tutaj sprawa jest nieco kontrowersyjna, bowiem badania były prowadzone na szczurach. Te, które dostawały w karmie kreatynę, wykazywały znacznie mniejsze uszkodzenia mózgu po urazie głowy, niż te z próby kontrolnej (szczury bez dodatku kreatyny w karmie).

Mówi się, że obecny stan rzeczy może być spowodowany znacznie mniejszymi wtórnymi uszkodzeniami występującymi po krótkim czasie od przebytego wypadku, a także zwiększonym poziomem wapnia, za który odpowiada kreatyna. Całość może działać podobnie u ludzi, nie są to jednak potwierdzone informacje.

Ocena: 4.0. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Komentarze

  1. Ja używam mono od DNA supps, świetne jak na swoją cene. Bdb jakość składu, bez zarzutu jeżeli chodzi o rozpuszczalność:)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No