Bardzo często, czy to przy redukcji tkanki tłuszczowej, czy też przy budowaniu masy mięśniowej, zaleca się stosowanie aminokwasów rozgałęzionych BCAA. Dlaczego wręcz konieczne jest zażywanie tego suplementu? Przedstawię wam 3 główne powody, które przemawiają za stosowaniem BCAA.

Aminokwasy BCAA – podstawowe informacje

BCAA (Branched Chain Amino Acids), czyli aminokwasy o łańcuchach rozgałęzionych, są to 3 aminokwasy: Leucyna, Izoleucyna i Walina. Należą do grupy egzogennych, czyli takich które organizm nie potrafi sam syntetyzować, więc trzeba je dostarczyć z zewnątrz z pożywienia lub też z suplementu diety. Rzeczą, która wyróżnia BCAA od innych aminokwasów jest ich metabolizm. Zachodzi on bezpośrednio w mięśniach, a nie w wątrobie. Mają działanie anaboliczne głównie za sprawą leucyny. Oczywiście działają również antykatabolicznie i zmniejszają poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Poniżej znajdują się 3 powody, dla których stosowanie BCAA jest konieczne.

1. Wspieranie układu odpornościowego

Aminokwasy BCAA mogą wspomóc nasz układ odpornościowy. Dzieje się to głównie poprzez zmniejszanie kortyzolu, czyli hormonu stresu.

Treningi są dla naszego ciała czynnikiem stresowym. Jeżeli twój organizm nie radzi sobie z jego ilością możecie odczuć problemy z regeneracją, co już może przełożyć się na naszą odporność. Oprócz tego organizm bezpośrednio po treningu jest bardzo mocno narażony na różnego typu infekcje, co szczególnie często odczuwa się w zimę. Kolejną rzeczą, którą możecie zmniejszyć dzięki BCAA jest zespół nieszczelnego jelita. Jest to spowodowane m.in. przewlekłym stresem, który osłabia nasz układ immunologiczny zwiększając narażenie na choroby.

2. Chronią przed niedoborem aminokwasów

Aminokwasy rozgałęzione BCAA stanowią około 35% naszych mięśni. Należą do grupy aminokwasów egzogennych. Są uważane za niezbędne, gdyż musimy je dostarczać do naszego organizmu z posiłkami lub w postaci suplementu, jako że nie jesteśmy w stanie ich sami syntetyzować.

Warto wspomnieć, że mogą one być wykorzystane jako źródło energii dla pracujących mięśni podczas długotrwałego wysiłku, co może też przyczynić się do ochrony przed niedoborem innych aminokwasów. Otóż aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach są uwalniane głównie z mięśni szkieletowych, a ich łańcuchy węglowe są wykorzystywane jako paliwo. W tym samym czasie ich reszty azotowe są przetwarzane w inny aminokwas – alaninę. Następnie jest ona transportowana do wątroby, gdzie zmienia się w glukozę, która z powrotem wraca do mięśni szkieletowych i może być wykorzystana jako paliwo. Jest to tzw. cykl glukozowo-alaninowy. Jest on mechanizmem służącym do podtrzymania homeostazy, czyli równowagi, stałego poziomu glukozy we krwi.

Warto uzupełniać w diecie te trzy aminokwasy. Szczególnie należy pilnować tzw. progu leucytowego w posiłkach, czyli dobrze jeżeli w posiłku spożywamy około 2 gram leucyny. Oprócz tego wskazane jest dołączyć suplementacje BCAA przed i po treningu.

3. Działa antykatabolicznie

Katabolizm jest częścią metabolizmu i zarazem przeciwieństwem anabolizmu. Jest fazą niszczącą i degradacyjną w całym procesie przemiany materii. Antykataboliczne działanie BCAA będzie związane z zahamowaniem procesów degradujących białka naszych mięśni. Efekt ten jest poniekąd funkcją anaboliczną, ponieważ redukując katabolizm, wzmacniamy właśnie anabolizm. BCAA przyjmowane przed treningiem stymulują działanie hormonów odpowiedzialnych za anabolizm, a także wpływają na poprawę bilansu azotowego. Jednocześnie hamują proces degradacji białek mięśniowych.

Ocena: 5.0. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

Łukasz Dąbrowski

Łukasz Dąbrowski - trener personalny od 3 lat, został nim z pasji do sportu, ponieważ sam trenuje już 14 lat. Głównie zajmuje się treningiem funkcjonalnym, kulturystycznym, crossfitem oraz dietetyką i suplementacją.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj