Kazeina micelarna, tak jak większość odżywek ma grupę zwolenników i przeciwników. Zarówna jedna, jak i druga ma nieco racji w głoszonych przez siebie przekonaniach, ale nas interesują wyłącznie fakty. Czym jest kazeina micelarna? Co może Ci dać? Czy warto po nią sięgnąć?

Czym jest kazeina?

Białko kazeinowe, czyli kazeina, to nic innego jak białko pochodzące z mleka. Stanowi zdecydowaną większość białek wchodzących w skład mleka krowiego. Posiada zbliżone właściwości do białka serwatkowego. Porównywać możemy tu ilość aminokwasów egzogennych BCAA, samo białko, ale nie jego funkcje i czas trawienia oraz wchłaniania. Jedyną znaczną różnicę, stanowi zwiększona ilość waliny, izoleucyny, tyrozyny i kwasu glutaminowego w stosunku do białka serwatkowego. Można więc mówić o zróżnicowanym zastosowaniu.

Kazeina – gdzie występuje?

Jest to frakcja białkowa, która występuje w mleku. Oczywiście nie jest ona jedyną frakcją i stanowi około 3/4 całkowitej zawartości białka i około 2% masy mleka. Większe stężenie kazeiny występuje w serze białym, młodych serach żółtych. Można też sięgnąć po odżywkę białkową z wyselekcjonowaną kazeiną.

Kazeina micelarna

Kazeina micelarna to najczystsza z postaci, w jakich występuje białko kazeinowe. Zaawansowany proces technologiczny pozwala na uzyskanie niemal 100%, wartościowej odżywki, bez zanieczyszczeń. Produkt charakteryzuje się niską zawartością laktozy pomimo tego, że produkowany jest z mleka.

Kazeina micelarna – efekty stosowania

Kazeina micelarna, oprócz zbliżonego do białka serwatkowego składu, ma nieco inne właściwości. Podczas gdy białko serwatkowe gwarantuje nam szybkie trawienie w organizmie, kazeina będzie rozkładała się bardzo powoli. Sytuację możemy porównać do węglowodanów prostych i złożonych. W tym przypadku białko serwatkowe będzie cukrami prostymi, a kazeina złożonymi.

Kazeina micelarna ze względu na długi czas rozkładania polecana jest przede wszystkim na noc. Spożycie jej wieczorem zapewni stały dostęp budulca dla mięśni. Jak wiadomo to podczas regeneracji mięsień rośnie, a noc jest chyba najlepszym przykładem okresu wypoczynku całego ciała. Stosować możemy ją także wtedy, gdy wiemy, że będziemy mieć długą przerwę pomiędzy posiłkami.

Reasumując – kazeina micelarna nie sprawdzi się bezpośrednio po wysiłku, a w okresach, w których nie będziemy mieli możliwości stale dostarczać białka do organizmu. W związku z długim czasem rozkładania związku, musimy mieć świadomość, że będzie miała ona raczej rolę antykataboliczną, a nie anaboliczną. Pobudzenie do anabolizmu możliwe jest głównie przy stosowania szybko rozkładającego się białka, które dostarczy zastrzyku elementów budulcowych.

Kazeina micelarna – dodatkowe informacje

Oprócz omówionych elementów chemicznych, warto wiedzieć, jak kazeina micelarna zachowuje się na naszych talerzach. Otóż po rozpuszczeniu nie tworzy jednolitego płynnego roztworu, a papkę przypominającą budyń. Możemy ją więc wykorzystać choćby do posmarowania czegoś, bądź zajadać łyżką. Smak kazeiny micelarnej określany jest jako dobry, toteż jej spożywanie nie powinno stanowić problemu, chyba że przeszkadza Ci konsystencja. Po zetknięciu z sokami żołądkowymi koaguluje, tworząc gęsty żel, który może pozostawać w żołądku nawet do 8 godzin i zapewniać uczucie sytości.

Kazeina micelarna – skutki uboczne

O kazeinie krąży ogromna ilość mitów. Wiele informacji jest dość trafnych, ale przejaskrawionych. Zdecydowana większość skutków ubocznych, o których możemy przeczytać i usłyszeć, spowodowana jest nie samą kazeiną, a naszym organizmem. Nie możemy zapominać, że jest to białko krowie, a na to coraz więcej ludzi ma uczulenie. Nie ma się co dziwić, że w przypadku braku tolerancji na składnik pojawiają się wzdęcia, szeroko pojęte problemy z układem pokarmowym oraz ewentualne reakcje alergiczne. Zanim zdecydujesz się na zastosowanie kazeiny w jakiejkolwiek postaci – upewnij się, że nie ma ku temu przeciwwskazań.

Kazeina micelarna może być przyczyną nieprzyjemnych wzdęć i poczucia pełności z uwagi na długi czas rozkładu. Żelowata konsystencja oraz czas trawienia wpływa na jej zaleganie w żołądku. Można sobie z tym radzić przez rozcieńczenie w większej ilości wody.

Białko kazeinowe, tak jak każde inne, wspomoże organizm, a nie wpłynie na pogorszenie stanu zdrowia (o ile stosowane będzie zgodnie z zaleceniami).  A na koniec – kazeina to nie sztuczny twór wyodrębniony z mleka na siłę. Występuje także we wszelkiego rodzaju produktach mlecznych, w mniej skondensowanej formie.

Kazeina micelarna jako białko na noc

Wiele osób poleca białko kazeinowe do stosowania przed snem. Czy jest to odpowiednie białko na noc? Ze względu na długie trawienie kazeina micelarna jak najbardziej może być stosowana w porze nocnej.  Doskonale sprawdzi się również kiedy mamy dłuższe przerwy pomiędzy posiłkami.  Białko kazeinowe zabezpieczy wtedy mięśnie przed katabolizmem.

Kazeina micelarna –  czy warto ją stosować?

Dowiedziałeś się już co odróżnia białko serwatkowe od białka kazeinowego oraz skąd wziął się popularny zwrot – kazeina białko na noc. Teraz sam musisz zadecydować czy taki rodzaj odżywki białkowej jest Ci niezbędny.

Ocena: 3.0. Wg 3 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj