Kiedy w połowie lat 80-tych pojawiła się L-karnityna rozpoczęło prawdziwą rewolucję w odchudzaniu. Później zauważono, że nie tylko pomaga ona spalić tłuszcz, ale wpływa również na wytrzymałość i poprawia regenerację. Przez lata zainteresowanie tym suplementem diety utrzymuje się na wysokim poziomie. Czy wiesz jak działa ten spalający tłuszcz składnik?

Gdzie występuje L-karnityna?

L-karnityna jest naturalnym składnikiem występującym w organizmie człowieka. Jej synteza wymaga obecności innego aminokwasu – lizyny. Do wytworzenia niezbędne są również metionina, żelazo, witamina C, B6 i niacyna. L-karnityna, czyli biologicznie aktywny izomer karnityny, występuje w produktach spożywczych takich jak: mięso baranie, wołowina, wieprzowina oraz w niewielkich ilościach w owocach i warzywach. Z tego powodu suplementacja L-karnityny u osób zdrowych, bez nadwagi nie jest konieczna. Potrzeba taka pojawia się dopiero w momencie jej niedoborów lub potrzeby zwiększenia sprawności procesu spalania kwasów tłuszczowych.

L-karnityna – efekty

L-karnityna jest naturalnym transporterem kwasów tłuszczowych wewnątrz komórek. Przenosi je z cytozolu do wnętrza mitochondriów, gdzie następuje przekształcenie w energię i wytworzenie cząsteczek ATP. Co ważne, L-karnityna bierze również udział w przemianie węglowodanów i niektórych aminokwasów rozgałęzionych. Dodatkowo wiadomo, że ułatwia ona eliminację wytworzonych w trakcie nadmiernego wysiłku cząsteczek mleczanu. Z tego powodu warto stosować ją także w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego. Dlatego efekty L-karnityny są tak zauważalne u osób aktywnych fizycznie. W przypadku niedoboru tej substancji znacząco spada tempo spalania tłuszczu, a organizm zaczyna gorzej radzić sobie z regeneracją. Wykazano również, że L-karnityna korzystnie wpływa na powstawanie tlenku azotu w naczyniach krwionośnych. Z tego powodu może być pomocna w zwalczaniu zaburzeń erekcji i w zwiększaniu pompy mięśniowej. Jest ona również dodawana jako składnik niektórych suplementów przedtreningowych wywołujących pompę mięśniową i suplementów diety poprawiających potencję.

Suplementacja L-karnityną

Można przypuszczać, że wraz ze wzrostem spożycia L-karnityny wzrastać będzie też tempo spalania tkanki tłuszczowej.  Niestety tak się nie dzieje i nie można bez żadnych konsekwencji zwiększać dawek. Samo stosowanie L-karnityny może przynosić efekty odchudzające tylko w sytuacji jeżeli w organizmie faktycznie występuje niedobór tego składnika. W innym przypadku sama suplementacja nie będzie wystarczająca. Nie oznacza to, że jest ona nieprzydatna dla osób dążących do zmniejszenia zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie. Należy zauważyć, że stosowanie jej podczas wysiłku aerobowego może istotnie zwiększyć wykorzystanie tłuszczu jako źródła energii. Stosowanie L-karnityny ma również sens w przypadku, kiedy celem suplementacyjnym jest nasilenie w organizmie przemian pozwalających na wydłużenie czasu wysiłku oraz poprawę jego intensywności.

L-karnityna – dawkowanie

Producenci stosują bardzo różne zalecenia odnośnie suplementacji L-karnityną. Najniższe proponowane przez nich dawkowania przewidują około 500 mg w porcji (Olimp L-Karnityna 500 Forte Plus). Dawki te uznawane są obecnie za zbyt niskie. Działanie zaczyna być odczuwalne dopiero przy około 1000 mg na porcję. Największe efekty przynosi dopiero stosowanie 2-3 gramów na dobę.  Większość producentów zaleca stosowanie jej przed treningiem, co nie jest oczywiście błędem. Można ją przyjmować również do posiłków. Wiele badań pokazuje, że najlepsze efekty przynosi zażywanie L-karnityny razem z dawką węglowodanów na poziomie 60-80 g, co zapewnia jej lepsze wchłanianie.

L-karnityna – skutki uboczne

Choć efekty uboczne przy stosowaniu L-karnityny są rzadkością, to nie należy zapominać, że mogą się zdarzyć. W przypadku stosowania zbyt dużych dawek może  powodować nudności, bóle brzucha, wymioty i biegunkę. Zaobserwowano również, że u pacjentów z mocznicą może powodować osłabienie mięśni. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości czy możesz brać L-karnitynę, dobrym wyjściem będzie konsultacja z dietetykiem lub lekarzem.

L-karnityna – podsumowanie

Jest to suplement diety dla osób, które chcą schudnąć i wiedzą, że same tabletki nie wystarczą. Stosowanie L-karnityny pozwala na zwiększenie efektywności pozyskiwania energii z tłuszczów i zapobiega tworzeniu się jego nowych zapasów. Przyjmowanie tej substancji zwiększa wydolność (obniżając zawartość tkanki tłuszczowej pozwala na dostarczenie większej ilości tlenu do mięśni) oraz wpływa na usuwanie substancji toksycznych (kwas mlekowy, wolne rodniki, jony metali ciężkich itd).

L-karnityna – opinie

Opisywany suplement diety ma najczęściej pozytywne opinie.  L-karnityna najlepsze efekty przynosi kiedy jest stosowana przed treningiem aerobowym trwającym przynajmniej 30 minut. Niekiedy pojawiają się też negatywne opinie o tym składniku. Najczęściej wynikają one jednak z tego, że osoba stosująca ten suplement zapomina, że działanie jest możliwe dopiero kiedy możliwe jest wykorzystanie tłuszczu jako energii. L-karnityna ma dobre opinie u sportowców. Nie działa kiedy siedzimy w miejscu, czy odpoczywamy.

Ocena: 5.0. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj