Spalanie tkanki tłuszczowej kojarzy się z codziennymi treningami na siłowni z zastosowaniem małych ciężarów oraz dużej ilości powtórzeń. Wśród bywalców siłowni krąży również twierdzenie, że treningi aerobowe są niezbędne, aby skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej. Czy jest to jedyna droga, aby osiągnąć sylwetkę marzeń? Co z treningiem siłowym podczas okresu redukcyjnego – czy jest sens go wykonywać? Odpowiedź jest bardzo prosta jeśli znasz podstawy z zakresu kulturystki.

Trening na masę, trening na rzeźbę, trening na siłę – czym właściwie różnią się od siebie te treningi? Czy jest możliwym trenować siłowo i jednocześnie spalać tkankę tłuszczową? Analogicznie – czy jest możliwe spalać tkankę tłuszczową oraz budować mięśnie i zwiększać siłę?

Oczywistym faktem jest, że nie jest możliwe w sposób naturalny spalać tkankę tłuszczową przy jednoczesnym budowaniu masy mięśniowej. Wyjątek stanowią osoby, które zaczynają przygodę z treningami siłowymi – w tym przypadku możliwy jest wzrost mięśni podczas zrzucaniu zbędnego tłuszczu.

Jak więc wygląda sprawa z treningiem siłowym podczas okresu redukcyjnego? Redukcja tkanki tłuszczowej wiąże się z ujemnym bilansem kalorycznym, a co za tym idzie – nie jest możliwe aby zwiększać muskulaturę. Ponadto, będąc na redukcji Twój organizm ma niedobory kaloryczne, więc zwiększanie siły w tym przypadku jest praktycznie niemożliwe. Oczywiście zdążają się przypadki osób, które będąc na ujemnym bilansie kalorycznym w początkowym okresie redukcji są w stanie zwiększyć siłę. Czy w tym przypadku jest sens wykonywać treningi siłowe podczas redukcji? Oczywiście, że tak, a w tym artykule przedstawię wszystkie zalety takiego treningu.

Jaki trening najlepszy na spalanie tkanki tłuszczowej?

Nie ma najlepszego treningu na spalanie tkanki tłuszczowej. Za zrzucanie kilogramów odpowiada ujemny bilans kaloryczny, który należy uzyskać  za pomocą odpowiedniej diety. Oczywiście trening ma bardzo ważne znaczenie – czym cięższy i intensywniejszy – tym większą ilość kalorii spalisz podczas ćwiczeń. Jednak nawet bardzo intensywny, kilkugodzinny trening pójdzie na marne jeśli będziesz spożywał znacznie większą ilość kalorii, niż potrzebuje Twój organizm.

Co wiec z typowym „treningiem na rzeźbę”? W większości przypadków, treningi takie układane są dla osób, które nie mają ogólnej wiedzy na temat poprawnego trenowania oraz odpowiedniego odżywiania. Treningi takie zawierają minimum kilkanaście powtórzeń na daną serię ćwiczeń oraz dodatkowo treningi aerobowe – praktycznie każdego dnia! W ten sposób spalasz znacznie większą ilość kalorii, co może pomóc podczas zrzucania tkanki tłuszczowej bez odpowiedniej wiedzy na temat odżywiania.

Jeśli jednak wiesz jak liczyć kalorie oraz wiesz ile Twój organizm potrzebuje – trening siłowy podczas spalania tkanki tłuszczowej będzie najlepszym rozwiązaniem. Ten rodzaj treningu powoduje wydzielanie większej ilości hormonów, takich jak testosteron czy też hormon wzrostu, które wspomagają spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto wykonując taki trening – zachowasz większą muskulaturę wypracowaną podczas okresu budowania masy mięśniowej.

Ćwiczenia aerobowe – konieczne?

Czym więcej aerobów , tym więcej kalorii spalisz. Jest to 100% prawda, jednak jeśli chcesz zachować jak największą muskulaturę – musisz uważać, aby „nie przedobrzyć”. Trenując siłowo – trening aerobowy do 45minut dziennie w pełni wystarczy. Lepszym rozwiązaniem jest odpowiednio manewrować ilością kalorii, niż całe dnie spędzać na bieżni. Czy jest konieczny? Nie jest konieczny – jest to tylko dodatek, który pomoże Ci zrzucić zbędne kilogramy. Czy jest zalecany? Podczas redukcji – jak najbardziej, natomiast podczas budowania masy mięśniowej – jedynie taka ilość, na ile pozwala Ci dzienny bilans kaloryczny. Taka ilość zapewni Ci utrzymanie pełnej sprawności fizycznej.

Aeroby – najlepsze rozwiązanie?

Nie okłamujmy się, ale trening aerobowy do zbyt ciekawych nie należy (szczególnie dla Nas – kulturystów). Znacznie lepszym rozwiązaniem jest trening interwałowy. Trening aerobowy powoduje zwiększenie ilości kortyzolu (stan zapalny w mięśniach), co jest niekorzystne. Trening interwałowy również przyczynia się do wyrzutu kortyzolu. Jednak podczas treningu interwałowego (podobnie jak w przypadku treningu siłowego), organizm wydziela większe ilości hormonów tj. testosteron i hormon wzrostu, które niwelują negatywne działanie kortyzolu na nasz organizm. Ponadto wykonując trening interwałowy zaoszczędzisz połowę czasu, a spalisz podobną ilość kalorii jak w przypadku standardowego treningu aerobowego.

Połączenie treningu siłowego, aerobowego oraz interwałowego przyniesie najlepsze rezultaty podczas spalania tkanki tłuszczowej. Co prawda istnieje wiele powodów, dla których trening interwałowy jest korzystniejszy od aerobowego co nie oznacza, że nie powinno się wykonywać standardowych aerobów. Aby skutecznie budować sylwetkę marzeń należy dobierać odpowiednią formę aktywności dla własnego organizmu.

Czym więcej powtórzeń tym lepiej na spalanie tkanki tłuszczowej – prawda czy mit?

Oczywiście MIT. Twierdzenie, że podczas „robienia rzeźby” należy wykonywać minimum 20 powtórzeń jest wyssane z palca. Wielu amatorów dalej twierdzi, że jest to jedyna skuteczna forma treningu na spalanie tłuszczu. Oczywiście utrata tkanki tłuszczowej przy takim treningu (jeśli będzie on intensywny oraz odpowiedni objętościowo) będzie oczywista, jednak będzie towarzyszyła temu również utrata tkanki mięśniowej. Jeśli podczas okresu budowania masy mięśniowej wykonywałeś ilość powtórzeń mieszczącą się w zakresie 4-12, a nagle rozpoczniesz treningi z minimum 20 powtórzeniami, będziesz operował znacznie mniejszymi ciężarami. Efektem czego będzie drastyczny spadek siły, a co za tym idzie – mięśnie mogą zmniejszyć swoją objętość.

Podsumowując  

  • Wykorzystywanie większych ciężarów oznacza wytwarzanie większej ilości kwasu mlekowego, a co za tym idzie większej ilości hormonu wzrostu. Ponadto zwiększony poziom testosteronu podczas redukcji sprzyja utrzymaniu masy mięśniowej na relatywnie wysokim poziomie.
  • Trening siłowy podczas redukcji ma szczególne znaczenie jeśli zależy Ci na utrzymaniu siły wypracowanej podczas okresu budowania masy mięśniowej. Nie jest możliwe, aby rekordy siłowe jakie udało Ci się osiągnąć podczas okresu budowania masy utrzymały się aż do końca redukowania tkanki tłuszczowej. Im cięższy trening podczas redukcji, tym więcej siły zachowasz.

Trening siłowy podczas redukcji jest jak najbardziej wskazany, zarówno początkującym jak i zaawansowanym. Jeśli jednak treningom nie towarzyszy odpowiednia dieta – cały wysiłek może pójść na marne.

Podziel się z innymi!Share on Facebook

Ocena: 3.0. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Komentarze

  1. Ciekawy artykuł, ale czy rzetelny? Brak źródeł!!! Ja również mogę napisać artykuł, ale gdzie potwierdzenie tego co napisałem?? Niemniej jednak wpisuje się w obecne trendy na siłowni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj