Przyrost masy mięśniowej i zwiększenie jej możliwości jest celem samym w sobie. Jednak droga do upragnionych rezultatów jest długa, a składowych, których połączenie jest receptą na sukces możemy wyróżnić naprawdę wiele. Jedną z nich jest objętość komórek niezwykle ważna w procesach rozbudowy i regeneracji.

Objętość komórek

Objętość komórki jest kluczowe, jeśli chodzi o dostarczenie aminokwasów do jej wnętrza. Jest również podstawą dla takich substancji jak kreatyna.

Objętość komórek i pompa mięśniowa, choć są ze sobą powiązane, nie są tym samym zjawiskiem. Objętość komórki odnosi się do płynu w komórkach, natomiast pompa do płynu pomiędzy komórkami.

Pomimo tego, że objętość komórek i pompa mięśniowa to 2 różne rzeczy, to wielka pompa może ułatwić zwiększenie objętości komórek i prowadzić do szybszego wzrostu mięśni.

Anatomia pompy mięśniowej

Pompa mięśniowa to stosunkowo krótkotrwałe zjawisko fizjologiczne, polegające na rozszerzeniu naczyń krwionośnych, a co za tym idzie, na zwiększeniu przepływu krwi przez mięśnie i ich powiększenie. Stan pożądany jest zarówno z uwagi na efekty wizualne, jak i możliwość lepszego i efektywniejszego odżywienia każdej z poszczególnych tkanek. Zwiększona ilość wody i substancji mineralnych jest niezwykle pożądana w przypadku chęci wzrostu masy mięśniowej.

Proces możemy spotęgować przez suplementację argininą, która pozwoli na dostarczenie większych ilości tlenku azotu.

Zjawisko możemy nieco przedłużyć, dbając o to, by w diecie pojawiła się wystarczająca ilość węglowodanów. Badania dowodzą, że ich brak znacznie osłabia pompę mięśniową, zaś spożyte po treningu potrafią przedłużyć zjawisko zwiększonej objętości tkanki.

Zrozumienie zjawiska pompy mięśniowej ma fundamentalne znaczenie dla wykorzystania anabolicznej mocy komórki. Objętość komórkowa zwiększa się podczas zjawiska pompy mięśniowej poprzez skoordynowane działania białek transportowych zlokalizowanych w błonie komórki.

W pierwszym etapie, ATPaza sodowo-potasowa usuwa 3 jony sodu z komórki, w zamian za napływ 2 jonów potasu. Ponieważ stężenie sodu jest zazwyczaj 10-20 razy wyższe na zewnątrz komórki w porównaniu do jej wnętrza, energia potrzebna do wyrzucenia sodu na zewnątrz musi mieć formę ATP.

W drugim etapie, inna membrana (sodowo-potasowo-chlorkowa), jednocześnie transportuje 1 jon sodu, 1 jon potasu i 2 jony chlorku do wnętrza komórki.

Działania obu tych etapów prowadzi do zwiększenia wewnątrzkomórkowej osmoralności. Dzięki temu więcej wody napływa do mięśnia, co zwiększa objętość komórek.

Objętość komórek, a transport aminokwasów

Zwiększenie objętości komórek wpływa zbawiennie na rozrost mięśnia. W końcu stanowi nie tylko o wizualnym napompowaniu, ale także o tym, że przez komórkę przepływa znacznie więcej krwi, a wraz z nią zwiększona ilość aminokwasów, które są efektywniej wykorzystywane dzięki obecności pozostałych substancji odżywczych.

Bogate środowisko wodne i wystarczająca ilość składowych będzie działała na plus przy budowaniu masy mięśniowej.

Objętość komórek – synteza i rozpad białek

Odpowiednie odżywienie komórek, które zapewnia pompa mięśniowa, pozwala na przewyższenie ilości procesów katabolicznych przez anaboliczne. Dzięki tej zależności możemy mówić o wzroście masy mięśniowej, bowiem produkowane białka stanowią większą ilość niż te, które się rozpadają.

Umożliwiają to aminokwasy płynące wraz z pozostałymi odżywkami do komórek, gdzie zostają wykorzystane do procesów wzrostowych.

Jak zwiększyć objętość komórek?

Skoro udało nam się dotrzeć do miejsca, w którym wiemy, że większa objętość komórek jest zjawiskiem korzystnym, warto dowiedzieć się, co robić, by stan ten osiągnąć:

dobre nawodnienie – podczas treningów, po nich, a także w ciągu dni wolnych nie możesz zapominać o spożywaniu dużych ilości wody. Bez niej niemożliwym będzie osiągnięcie zwiększonego uwodnienia komórki.

uzupełniaj elektrolity – gdy ćwiczysz, tracisz je. Nie zapomnij, że stabilna ilość elektrolitów to rozsądna gospodarka wodna Twojego ciała!

stosuj kreatynękretyna oprócz zwiększania możliwości treningowych, przez wzmocnienie mięśni i szybszą regenerację ATP, pozwala także na większy napływ wody do komórek. Suplementacja związkiem poprawia więc turgor i zapewnia dogodne warunki do rozrostu mięśnia.

odżywianie okołotreningowe – czyli nie zapominaj o tym, że do wzrostu tkanek niezbędne jest dostarczenie odpowiednich substancji odżywczych. Nie możesz zapomnieć tu o węglowodanach, które uzupełnią zapasy glikogenu po wyczerpującym treningu, a także białku i aminokwasach, budujących włókna mięśniowe. Pojawienie się w jadłospisie witamin i minerałów nie pozostanie bez znaczenia dla funkcjonowania układu nerwowego i szeroko pojętego przewodnictwa, w tym także kurczów mięśni.

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj