Trening z hantlami jest podstawą niemal wszystkich planów. Może je mieć każdy i wszędzie. Nie potrzebujesz siłowni, by ułożyć sobie świetny plan i go zastosować. Tymczasem rzucasz się na maszyny, zupełnie nie doceniając potencjału, jaki dadzą Ci sztangielki! Poznaj 7 zalet treningu z hantlami.

1. Trening z hantlami lepiej stabilizuje i aktywuje mięśnie

Hantle wymuszają na nas stabilizowanie ciała, co korzystnie wpływa na napięcie poszczególnych mięśni i odgrywa ogromną rolę w procesie budowania masy mięśniowej oraz wytrzymałości. Badania przeprowadzone podczas ćwiczeń na klatkę, triceps i biceps z użyciem sztangi, maszyny Smitha i hantli wykazały, że wykonywanie ruchu wyciskania sztangą i hantlami aktywowały włókna mięśniowe klatki i tricepsów w podobny sposób. Z kolei podczas ćwiczeń na biceps, aktywacja mięśni była największa podczas użycia hantli. Praca ze sztangielkami wymaga większej stabilizacji, a to z kolei aktywuje większą ilość włókien mięśniowych.

2. Równomierna praca

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z tego, że biorąc w dłoń ciężką sztangę można powiększać dysproporcje mięśni. Mocniejsza strona, gdy ciężar jest duży, zwyczajnie stara się przejąć wysiłek na siebie. Dzieje się to niezależnie od Twojej woli.
Z tego względu, w wielu wypadkach, lepiej sięgnąć po hantle, ponieważ tu mamy pewność, że wybrany mięsień pracuje z tym obciążeniem, które dostał. Unikamy „pomocy” okolicznych partii w wykonywaniu ruchu.

3. Możliwość stosowania intensywnych technik

Trenując w pojedynkę, stosowanie takich technik jak rest-pause czy drop-set jest znaczenie trudniejsze. O wiele szybciej weźmiemy ze stojaków lżejsze hantle i wznowimy ćwiczenia, niż zdejmiemy ze sztangi zbędne obciążenie. Te zaawansowane techniki są często pomijane ze względu na fakt treningu samemu. W treningu z hantlami nie będzie takiego problemu

4. Bezpieczeństwo użycia

To może wydawać się banalne, ale tak jest naprawdę. Podczas wykonywania wyciskania na klatkę lub przysiadów ze sztangą istnieje ryzyko, że podczas nieudanego powtórzenia zostaniemy przez nią „przygnieceni”. Wtedy konieczna jest pomoc partnera treningowego. Z hantlami nie ma tego problemu. Nawet jeśli nasze mięśnie zawiodą, po prostu rzucamy je na bok.

5. Większy zakres ruchu

We wszystkim poradnikach widzimy, że kluczem do sukcesu jest ćwiczenie w pełnym zakresie ruchu. pozwala to na skuteczną i równomierną rozbudowę masy mięśniowej oraz siły. Tymczasem chętniej sięgamy po sztangę, która ten zakres zmniejsza i ogranicza nasze możliwości. Udowodniono, że korzystanie z hantli pozwala na poszerzenie zakresu ruchu i poprawę napięcia podczas jego trwania, a co za tym idzie znaczną poprawę dotychczasowych wyników.

6. Zróżnicowany ruch

Przy treningu ze sztangą możemy powiedzieć, że raz ustawiona pozycja praktycznie pozostaje taka na stałe. Pracujemy w jednej płaszczyźnie. Hantle, oprócz dodatkowej stabilizacji, pozwolą nam na ruchy urozmaicone, wykonywane z ramieniem obróconym za zewnątrz, albo do wewnątrz. Możemy także manipulować wysokością, na jakiej wykonywane są ćwiczenia i wieloma innymi czynnikami. Ten szereg możliwości pozwoli Ci na ułożenie solidnego planu treningowego, w którym hantle będą głównym sprzętem, jakiego używasz.

7. Zapobieganie kontuzjom

Mówi się, że duży procent wypadków na siłowni zdarza się z udziałem hantli. Jest to najczęściej skutek braku koncentracji. To przecież ludzie powodują wypadki, a nie sprzęt. W dłuższej perspektywie, większy zakres swobody w ruchu z hantlami będzie powodował mniej kontuzji. Ponadto, identyfikacja i wyeliminowanie dysproporcji pomiędzy mięśniami na pewny zmniejszy ryzyko kontuzji.

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj