Tkanka tłuszczowa, czyli coś, czego każdy chce się pozbyć jak najszybciej i jak najwięcej. Ale czy aby na pewno usuwanie jak największej ilości tłuszczu jest korzystne? Tkanka tłuszczowa – czym jest i jak się jej pozbyć? Dowiedz się jakie funkcje pełni w Twoim ciele!

Tkanka tłuszczowa – budowa

Tkanka tłuszczowa – jak nietrudno się domyślić – składa się przede wszystkim z komórek tłuszczowych. Znajdziemy w niej także: makrofagi, fibroblasty, preadipocyty oraz komórki zrębowe naczyń. Zaliczana jest do tkanek łącznych naszego organizmu i znajduje się w znacznej mierze w warstwie podskórnej. Możemy też mówić o zwiększonej ilości tkanki tłuszczowej w określonym miejscu – np. w okolicach brzucha, a także o komórkach tłuszczowych gromadzących się wokół narządów. Tkankę tłuszczową w najbardziej podstawowym podziale rozróżnimy na brunatną i białą, co szerzej opiszemy w dalszej części artykułu. do czego przejdziemy nieco później.

Niegdyś uważano, że tkanka tłuszczowa tworzy się jedynie w dzieciństwie. Dziś mamy już pewność, że stała nadwyżka kaloryczna prowadzi do ciągłego przyrostu komórek tłuszczowych, co odbywa się w trzech etapach: w życiu płodowym, pod koniec pierwszego roku oraz w okresie dojrzewania.

Tkanka tłuszczowa – funkcje

Wielu z nas sądzi, że tkanka tłuszczowa nie odgrywa w organizmie żadnej roli, poza wpływem na wygląd sylwetki. Tymczasem, żadna ze skrajności nie jest dobra i ani zbyt niski poziom tłuszczu w organizmie, ani zbyt wysoki, nie będzie korzystny. Tkanka tłuszczowa pełni szereg istotnych dla naszego ciała funkcji:

  • ochrona narządów wewnętrznych przed urazami mechanicznymi,
  • magazyn energii,
  • wpływ na gospodarkę hormonalną,
  • udział w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała,
  • zapobieganie insulinooporności (tkanka tłuszczowa brunatna),
  • funkcja termoizolacyjna.

Rodzaje tkanki tłuszczowej

Tkankę tłuszczową dzielimy ze względu na fakt różnic w budowie oraz samym funkcjonowaniu. Wyróżniamy:

1. Tkanka tłuszczowa biała (żółta)

Komórki te mają zdecydowanie większą objętość od komórek tkanki tłuszczowej brunatnej. Gromadzą tym samym znaczne ilości tłuszczu, który przechowywany jest w postaci jednej, powiększającej się kropli. Główną funkcją pełnioną przez tkankę tłuszczową białą jest magazynowanie nadwyżki energii. Kolejna – równie ważna – to wytwarzanie hormonu o nazwie adiponektyna, który odpowiedzialny jest za wrażliwość organizmu na działanie insuliny i wspomaga utrzymanie prawidłowej wagi. Biała tkanka tłuszczowa bierze też udział w procesie lipogenezy oraz lipolizy. Powszechnie uważana jest za ten “gorszy rodzaj tkanki tłuszczowej”.

2.Tkanka tłuszczowa brunatna

Komórki brunatnej tkanki tłuszczowej są mniejsze od ich białych odpowiedników. Gromadzą też zdecydowanie mniej tłuszczu, który w tym przypadku magazynowany jest w postaci wielu małych kropelek o jednym jądrze. Tkanka tłuszczowa brunatna jest odpowiedzialna za wytwarzanie ciepła oraz utrzymywanie prawidłowej masy ciała. To stąd pochodzi część z produkowanej w ciele leptyny. Warto zwrócić uwagę na fakt, że ilość tkanki tłuszczowej brunatnej maleje wraz z wiekiem, co możemy zahamować prowadząc aktywny tryb życia. Ten rodzaj tkanki tłuszczowej występuje m.in. w okolicy śródpiersia, szyi i łopatek oraz jako rozsiane w tkance tłuszczowej białej, grupy komórek. Często jej zwiększenie uważa się za milowy krok w walce z otyłością.

Jak zmierzyć tkankę tłuszczową?

Tkankę tłuszczową możemy zmierzyć na wiele sposobów. Podawana norma dla kobiet to 20 – 25% masy ciała, a dla mężczyzn 15 – 20% masy ciała. Oczywiście, osoby trenujące decydują się na co dzień mieć jej znacznie mniej, a do zawodów są w stanie zejść na poziom tłuszczu, który jest zbyt niski i może szkodzić zdrowiu. Tkankę tłuszczową mierzymy:

  • przy pomocy ładomierza lub suwmiarki – normy znajdziemy w Internecie,
  • stając na urządzeniu typu TANITA, które pokaże nam wynik procentowy,
  • korzystając ze wzorów i tabel, które wyliczą nam poziom tkanki tłuszczowej na podstawie wagi oraz obwodu pasa.

Tkanka tłuszczowa – spalanie

Spalanie tkanki tłuszczowej jest możliwe tylko wtedy, gdy organizm czuje potrzebę zużycia zgromadzonych zapasów. Jest to możliwe jedynie w deficycie kalorycznym, który generujemy dodatkowym ruchem lub dietą. Oczywiście, należy tu pamiętać o tym, by nie zmniejszać ilości spożywanych kalorii w sposób drastyczny. Spalanie tkanki tłuszczowej wymaga stopniowego planu, który nie pozwoli organizmowi zaadaptować się do wprowadzonych zmian i ocalić swoich zapasów.

Pamiętaj, że nie można spalić tkanki tłuszczowej z nóg, czy brzucha w sposób odrębny. Jej ilość będzie malała wraz z postępami na siłowni, a zmiany widoczne będą na całym ciele.

Dla spalania tkanki tłuszczowej dobry jest intensywny, stosunkowo krótki wysiłek, który sprawi, że będziemy zużywać zwiększoną ilość kalorii jeszcze po zakończeniu ćwiczeń.

Tkanka tłuszczowa – podsumowanie

Każdy z nas posiada zapasy tłuszczu. Każdy powinien wiedzieć, że tkanka tłuszczowa biała i brunatna to nie to samo. Obydwie pełnią w ciele istotne funkcje i nie powinniśmy dążyć do całkowitego ich wyeliminowania z ciała, a do zachowania rozsądnej ilości i proporcji obydwóch tkanek. Pamiętaj, że tkanki tłuszczowej nie spalisz przez wyrzucenie tłuszczów z diety, a przez ogólny deficyt kaloryczny!

Ocena: 3.0. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No