Preparatem zyskującym coraz większą popularność ostatnimi czasy jest zielony jęczmień. Posiada on właściwości antyoksydacyjne i antydepresyjne, wzmaga zrzucenie zbędnych kilogramów oraz wspiera organizm w walce z wieloma chorobami. Co sprawia, że młody jęczmień powinien być włączony do codziennego planu żywieniowego?

Spis treści:

• Ogólna charakterystyka zielonego jęczmienia.
• Młody jęczmień jako produkt bogaty w flawonoidy.
• Właściwości młodego jęczmienia
• Badania i opinie
• Młody jęczmień – jak stosować?
• Młody jęczmień – przeciwwskazania
• Młody jęczmień – przepisy

Ogólna charakterystyka zielonego jęczmienia

Młody jęczmień jest zbożem, które już w czasach starożytnych było jednym z głównych elementów diety Rzymian, natomiast dziś osiąga swój renesans. Aż 45% jego wagi stanowią białka, które dzięki swej molekularnej postaci, charakteryzują się łatwym i szybkim wykorzystaniem przez organizm. Jęczmień jest doskonałym źródłem witamin i minerałów oraz flawonoidów wykazujących działanie antyoksydacyjne.
W wyniku procesu oksydacji lipidów – inicjowanych przez wolne rodniki, powstaje duża ilość produktów ubocznych o negatywnym wpływie na organizm. Jednym z nich jest formaldehyd. Może on powodować uszkodzenia takich struktur jak np. DNA. W celu zapobiegnięcia takiej sytuacji zalecane jest stosowanie preparatów o charakterze antyoksydacyjnym jak np. młody zielony jęczmień.

Młody jęczmień jest bogaty w takie składniki odżywcze jak:

Witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6);
• Witaminy C, E i K;
• Beta karoten;
• Biotyna;
• Kwas foliowy ;
• Kwas antenowy;
• Cholina;
• Minerały takie jak: żelazo, wapń, potas, mangan, cynk, krzem, magnez.

Młody jęczmień jako produkt bogaty w flawonoidy

Naturalnym miejscem występowania flawonoidów są organizmy roślin. Związki te chronią je przed uszkodzeniami powstałymi w wyniku działania szkodników oraz na skutek promieniowania ultrafioletowego. Dotychczas wyodrębniono ponad 4000 związków należących do tej grupy. Liście młodego jęczmienia są bogatym źródłem lutonaryny oraz saponaryny – ograniczającymi szkodliwe działanie wolnych rodników. Na podstawie licznych badań zauważono związek pomiędzy stresem oksydacyjnym wywołanym nadmierną ilością wolnych rodników a występowaniem takich chorób jak np. miażdżyca czy nowotwory. Głównym czynnikiem zwiększonego ryzyka wystąpienia miażdżycy oraz chorób układu sercowo-naczyniowego jest podwyższone stężenie złego cholesterolu (LDL) we krwi. To właśnie, dzięki flawonoidom organizm jest wstanie zmniejszyć powyższe ryzyko.

Właściwości młodego jęczmienia

• Wspomaga odchudzanie, dzięki wysokiej zawartości błonnika w liściach, który pobudza perystaltykę jelit;
• Leczy wrzody oraz chroni tkanki zewnętrzne i błony śluzowe.
• Posiada działanie detoksykacyjne;
• Łagodzi stany zapalne i bóle stawów;
• Może łagodzić dolegliwości żołądkowe, w wyniku wysokiej zawartości związku odkwaszającego organizm i zapewniającemu zachowanie równowagi kwasowo-zasadowej jakim jest chlorofil.
• Wpływa na polepszenie pracy układu pokarmowego, zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jelita grubego oraz obniża cholesterol i przyspiesza metabolizm tłuszczy.
• Odmładza skórę poprzez wpływ na funkcjonowanie organów wewnętrznych. To właśnie ich dobrostan warunkuje dobrą jakość i wygląd skóry.
• Zwiększa odporność organizmu wspomagając wytwarzanie nowych komórek odpornościowych – przeważnie leukocytów;
• W wyniku dużej zawartości żelaza wiązanego organicznie (jest ono szybko wchłaniane w układzie trawiennym) przeciwdziała anemii.
• Wspiera ochronę naczyń krwionośnych – działa przeciwmiażdżycowo i przeciwzakrzepowo.
• Pomaga walczyć z nowotworami, wirusami i zapaleniami;
• Wzmaga leczenie owrzodzeń i trądziku młodocianego;
• Zwalcza wolne rodniki dzięki zawartości takich związków jak m.in.: podtlenek dysmutazy (SOD), oksydaza cytochromu czy transhydrogeneza niezbędna dla tkanki sercowej.
• Wspomaga walkę z takimi chorobami jak: cukrzyca, nadciśnienie, astma, gastrytyda, wysoki poziom cholesterolu, impotencja, choroby nerek, artrytada, choroby serca, otyłość, a nawet bezsenność.

Badania i opinie

Hipercholesterolemia charakteryzuje się podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi. Za górną jej granicę normy uważa się 200mg/dl. Wraz ze wzrostem stężenia wzrasta intensywność występowania procesów peroksydacji lipidów. W jednym z badań przeprowadzonych na szczurach z indukowaną miażdżycą, karmionych dietą wysoko tłuszczową, wykazano iż ekstrakt z liści młodego zielonego jęczmienia niwelował wzrost stężenia cholesterolu i trój glicerydów we krwi.
W badaniach przeprowadzonych u osób z cukrzycą typu drugiego, wysunięto wnioski, iż ekstrakt z młodego jęczmienia hamuje tworzenie pro miażdżycowych (aterogennych) form cząsteczek LDL oraz obniża liczbę wolnych rodników.
Na podstawie eksperymentu wykonanego na szczurach, wysunięto wnioski, iż liście młodego jęczmienia mają również wpływ antydepresyjny. Badanie nosiło nazwę wymuszonego testu pływania. Oparte było o umieszczenie zwierzęcia w naczyniu wypełnionym wodą, z którego nie ma możliwości wyjścia. Mierzony był czas do momentu, w którym zwierzę pozostaje w pozycji nieruchomej. Okres ten traktowany jest jako czas rozpaczy i beznadziei. Podawanie szczurom leków przeciwdepresyjnych skraca ten okres. Na podstawie powyższego badania, wykazano iż podanie liści młodego jęczmienia w ilości 400 lub 1000mg/kg warunkowało podobny efekt. Powyższe badanie przeprowadzono raz na dobę, trzy dni z rzędu. Ostatniego dnia czas niemocy skrócił się o około 30 sekund w stosunku do dnia poprzedniego. Eksperyment ten wykonywany był tylko na zwierzętach, dlatego nie ma potwierdzenia, iż tak samo intensywnie młody jęczmień wpłynie na organizm ludzki.
Odnosząc się do kolejnego badania wykonanego przez naukowców z China Medical University, udowodniono, iż stosowanie ekstraktu z liści młodego jęczmienia w ilości 15 gramów dziennie przez cztery tygodnie skutkowało zmniejszeniem stężenia cholesterolu LDL. Według autorów badań, głównym czynnikiem mającym wpływ na taki efekt był β-sitosterol należący do fitosteroli, wykazujący działanie hamujące w procesie wchłaniania cholesterolu w układzie pokarmowym.

Młody jęczmień – jak stosować?

Młody jęczmień spotykany jest w kilku postaciach. Najczęściej można spotkać jako: sproszkowany sok, sproszkowane wysuszone liście oraz w postaci tabletek. Pierwszy z powyższych preparatów powstaje w procesie technologicznym, generującym wyższe koszty niż w przypadku produkcji suszonych liści. Po wyciśnięciu zielonego soku, poddaje się go działaniu temperatury o wartości 31°C przez krótki czas. W ten sposób sok z młodego jęczmienia nie ponosi dużych strat w witaminach i innych składnikach odżywczych. Dużą zaletą soku z młodego jęczmienia jest pozbawienie go błonnika, co znacznie przyspiesza tempo wchłonięcia się jego cennych składników w układzie pokarmowym. Stosowanie suszonych liści nie posiada powyższej zależności. Niestety cena sproszkowanego soku z jęczmienia jest wyższa, na co wpływają wyższe koszty produkcji.
Preparaty jęczmienia zaleca się stosować 3 razy dziennie w porcji 2g. W przypadku wyboru sproszkowanego soku, można go dodawać do potraw, bądź wymieszać z wodą. Najwygodniejszym rozwiązaniem jest wybór tabletek lub kapsułek z jęczmieniem.

Młody jęczmień – przeciwwskazania

Zielonego jęczmienia nie powinny stosować osoby uczulone na jakikolwiek jego składnik. Bardzo często może w swojej sproszkowanej postaci zawierać soję, seler czy gluten, na które wiele osób wykazuje nietolerancję. Do niepożądanych skutków ubocznych można zaliczyć:
• Zawroty głowy;
• Pogorszenie pracy nerek i wątroby;
• Rozregulowana praca jelit;
• Nudności;
• Zmęczenie.

Młody jęczmień – przepisy

Osoby dla których nie ma dnia bez koktajlu czy smoothie, mogą wzbogacić swoje przepisy o sproszkowany sok z zielonego jęczmienia. Poniżej przedstawiony został przykładowy przepis na koktajl z wykorzystaniem tego niesamowitego składnika:
Koktajl bananowy:
Składniki:
• 1 banan,
• 200 mleka kokosowego,
• 150g jogurtu naturalnego,
• 2 łyżki suszonego młodego jęczmienia
Przygotowanie:
Wszystkie składniki zmiksować do uzyskania jednolitej konsystencji.

Brak głosów.
Proszę czekać...

Michał Smuszkiewicz

Michał Smuszkiewicz - student AWF Poznań posiadający duży wachlarz wiedzy jak i doświadczenia w zakresie aktywności fizycznej oraz żywienia. Jest osobą ambitną czującą ciągły niedosyt wiedzy. Przekłada się to na to, że każdy trening oraz dieta są przemyślane oraz dostosowane do potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj