Moda na dietę bezglutenową jest coraz większa, niezależnie od tego czy ktoś ma wskazania medyczne na stosownie tej diety. Ogólnie przyjęte zostało, że będąc na diecie bezglutenowej zgubimy zbędne kilogramy, poprawi nam się samopoczucie, cera, wzdęcia, kłopoty ze snem, bóle brzucha czy biegunki. Uchronimy się przed chorobami nowotworowymi, autoimmunologiczymi, chorobami neurologicznymi. Jednak czy tak jest naprawdę w każdym przypadku? Poznaj główne założenie diety bezglutenowej.

Główne założenia diety bezglutenowej:

Gluten to frakcja białek zbóż, która zaliczana jest do grupy prolamin. Jest to największy alergen występujący w produktach zbożowych. Cechą glutenu wykorzystywaną w piekarnictwie jest kleistość. Ciasto po wypieczeniu jest pulchne i dłużej zachowuje świeżość, gdyż gluten tworzy siatkę glutenową i utrzymuje dwutlenek węgla powstający podczas fermentacji w cieście. Gluten zawarty jest w zbożach pszenicy, życie, jęczmieniu i owsie oraz prawie w każdej grupie produktów spożywczych m.in. mięsie, produktach mlecznych czy przyprawach. Osoby na diecie bezglutenowej muszą sprawdzać skład produktów, aby nie natknąć się na gluten. Źródłem glutenu może być również hydrolizaty białek roślinnych, skrobia, słód, octy słodowe, seitan, diacylogicerole i substancje amortyzujące. Na półkach sklepowych pojawiło się oznaczenie dla produktów bezglutenowych – przekreślony kłos.

Do żywności niezawierającej gluten zaliczamy:

• kukurydza
• ryż
• proso
• gryka
• aramantus
• komosa ryżowa
• sorgo
• maniok
• świeże owoce i warzywa
• naturalne produkty mleczne
• świeże i mrożone mięso
• ryby
• jaja
• nasiona strączkowe
• migdały
• orzechy
• drożdże
• kawa naturalna
• herbata

Dla kogo gluten jest szkodliwy

U osób chorujących na celiakię, które nie stosują diety bezglutenowej, spożywanie glutenu może doprowadzić do zaniku kosmków jelita cienkiego, które odpowiedzialne są za wchłanianie składników odżywczych. W związku z powyższym wchłanianie pokarmu jest utrudnione co prowadzi do różnego rodzaju objawów klinicznych m.in.:

• zmiany kostne
• nabór masy ciała
• niski wzrost
• niedokrwistość
• niedobór żelaza i witaminy B12
• zaburzenia płodności
• depresja
• apatia
• choroby autoimmunologiczne
• choroby nowotworowe
• zaburzenia neurologiczne

Korzyści stosowania diety bezglutenowej

Gluten występuje w ziarnach pszenicy, żyta i jęczmienia. Nasze enzymy trawienne nie potrafią rozbić całkowicie glutenu, pozostawiając fragmenty w jelitach. Nawet u zdrowych osób, u których nie występuje „zespół nieszczelnego jelita” , część glutenu może być wchłaniana bezpośrednio przez ścianę jelita. Wprowadzają w błąd nasz układ odpornościowy, powodując, że może atakować także własne tkanki i narządy, co skutkuje chorobie autoimmunologicznej i celiakia.

Dieta bezglutenowa nie jest szkodliwa dla osób, u których nie zdiagnozowano celiakii, jeśli jest dobrze skomponowana. Dietę należy oprzeć na warzywach, mięsie, rybach i naturalnie bezglutenowych kaszach i mąkach. Diety nie należy stosować u dzieci i młodzieży.

Stosując dietę bezglutenową polepszymy swoje samopoczucie i zdrowie. Gluten głównie oskarżany jest o wywoływanie:

• ADHD
• bezsenności
• kłopotów z pamięcią i koncentracją
• stanów zapalnych
• nadwagę
• otyłość
• chroniczne bóle głowy
• migrenę
• depresję
• stany lękowe
• demencje
• zespół Tourette’a

Ocena: 5.0. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No