Białko serwatkowe to najpopularniejsze źródło odżywek. Wyróżniamy wśród nich koncentrat białka serwatkowego, izolat białka serwatkowego oraz hydrolizat białka serwatkowego. Dziś zajmiemy się analizą ostatniego z nich. Czym hydrolizat białka serwatkowego różni się od innych rodzajów oraz czy warto w niego inwestować?

Hydrolizat białka serwatkowego – czym właściwie jest?

Hydrolizat białka serwatkowego, czyli WPH, podobnie jak izolat białka serwatkowego i koncentrat białka serwatkowego, jest pochodzenia mlecznego. Jak sama nazwa wskazuje otrzymywany jest metodą hydrolizy, a dokładniej hydrolizy enzymatycznej. Proces ten polega na poddaniu koncentratu lub izolatu białka serwatki działaniu enzymów proteolitycznych. Umożliwia to rozbicie długich łańcuchów peptydowych na krótsze. Owe łańcuchy charakteryzują się lepszą przyswajalnością i szybciej ulegają procesowi trawienia.

Ponadto białko serwatkowe poddane hydrolizie posiada najlepszy profil aminokwasowy i najwyższą zawartość białka sięgającą nawet 100%. Warto zaznaczyć, że hydrolizaty dostępne na rynku różnią się stopniem hydrolizy. Do pomiaru jej stopnia wykorzystuje się dwie jednostki pomiaru:
• stopień hydrolizy (DH – degree of hydrolysis), który jest miarą rozkładu protein przez enzym
• procent hydrolizy
Każda proteina wykazująca wartość poniżej 100% określana jest jako częściowo zhydrolizowana. Im większa procentowa wartość hydrolizy, tym więcej peptydów w produkcie. Z kolei jeżeli wartość DH jest wysoka, peptydy są lepiej absorbowane przez organizm.

Hydrolizat białka serwatkowego – zalety stosowania

Wśród atutów hydrolizatu białka serwatkowego wyróżnić należy:
– niską zawartość tłuszczu i cukru mlecznego. Jest to istotne z punktu widzenia osób mających problemy z przewodem pokarmowym.
– najkrótszy czas wchłaniania, który waha się w granicach 15 – 60 minut. Stosowanie WPH
jest więc rozwiązaniem idealnym w okresie okołotreningowym kiedy to zachodzi potrzeba szybkiego odżywienia komórek mięśniowych.
– suplementacja hydrolizatem białka serwatkowego może zwiększyć poziom insuliny. Hormon ten wspomaga transport składników odżywczych do komórek, w tym także komórek mięśniowych.

Ciekawe wydaje się być ponadto badanie naukowców z University of Minnesota. Dowiedli oni bowiem, iż u grupy 30 badanych przyjmujących hydrolizat białka serwatkowego w przeciągu 6 tygodni, ciśnienie skurczowe obniżyło się średnio o 8 mmHG, natomiast ciśnienie rozkurczowe o średnio 5,5 mmHG. Zaobserwowano również spadek poziomu cholesterolu LDL.

Hydrolizat białka serwatkowego – dawkowanie

Stosowanie odżywek białkowych jest kwestią poruszaną bardzo często przez dietetyków oraz sportowców i ściśle związaną z ogólnym zapotrzebowaniem na białko. Łatwo można zaobserwować, iż dostępne dane różnią się w znaczący sposób. Wynika to
z faktu, że jest to mocno indywidualna sprawa, uwarunkowana m.in.: intensywnością oraz rodzajem treningu, czasem regeneracji oraz współczynnikiem aktywności.
Optymalną dawką białka dostarczoną po treningu siłowym wydaje się być wartość 0,2 – 0,4 g na kilogram beztłuszczowej masy ciała. Oczywiście źródłem protein może być jak najbardziej hydrolizat białka serwatkowego.

Hydrolizat białka serwatkowego – czy najlepszy wybór dla Ciebie?

Niekoniecznie, bowiem produkt ten nie jest wolny od wad wśród których wyszczególnić należy:
– wysoką cenę, często nawet dwukrotnie wyższą, niż koncentrat białka serwatkowego i od 20-40% wyższą od izolatu białka serwatkowego
– gorszy smak w stosunku do WPC, gdyż białka poddane procesowi hydrolizy smakują zdecydowanie gorzej

Czy warto kupić hydrolizat białka serwatkowego?

Jeśli pod uwagę weźmiemy tempo wchłaniania, zakup hydrolizatu białka serwatkowego okaże się strzałem w dziesiątkę. Tę formę białka polecam osobom, dla których koszty suplementacji nie maja większego znaczenia oraz tym, którym nie przeszkadza gorzki smak odżywki.
Z kolei koncentrat białka serwatkowego wchłania się wolniej, ma w składzie więcej tłuszczu i laktozy, natomiast jest smaczniejszy. Z tych właśnie względów wśród adeptów kulturystyki na poziomie amatorskim cieszy się zdecydowanie największą popularnością.
Ciekawym kompromisem wydaje się być izolat białka serwatkowego. Jest tańszy i smakuje lepiej niż hydrolizat, a rozkłada się szybciej niż koncentrat.
Tak więc po najlepszą formę protein jaką jest hydrolizat białka serwatkowego polecam sięgać przede wszystkim osobom nie tolerującym laktozy, ewentualnie wyczynowym zawodnikom sportów sylwetkowych.

Ocena: 5.0. Wg 4 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Komentarze

  1. Świetną opcją jest WPC. Ja tak właśnie uzupełniam swoje zapotrzebowanie na białko. Godnym polecenia jest producent suplementów – xxx. Mają świetne jakościowo WPC w ekonomicznej cenie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No