Soja pojawia się coraz częściej na naszych talerzach, ale czy jest równie wartościowa co białko serwatkowe lub inne pochodzenia zwierzęcego? Dowiedz się jakimi właściwościami odznacza się soja i czy warto spożywać białko sojowe.

Soja – właściwości

Soja dłuższego czasu zyskuje na popularności. Białko sojowe doceniane jest zarówno przez wegetarian, jak i osoby włączające do swojej diety mięso. Stanowi uzupełnienie wielu jadłospisów i urozmaica składniki standardowych dań. Wokół soi, od czasu do czasu, pojawiają się kontrowersje mówiące o tym, by spożywać jej jak najwięcej, bądź całkowicie jej unikać. Skupimy się na razie na pozytywnych skutkach spożywania soi. Co znajdziemy w 100 g soi?
– 385 kcal
– nawet 40 g białka
– do 20 g tłuszczu (bardzo korzystna proporcja kwasów wielonienasyconych do jednonasyconych)
– niemalże całe dzienne zapotrzebowanie na fosfor, żelazo i magnez
– bogactwo witamin (przede wszystkich z grupy B)

Badania wykazują, że soja może zmniejszać ryzyko wystąpienia nowotworów. Tu jednak pojawiły się kontrargumenty ze świata naukowego, które wciąż są wyjaśniane i nie pozwalają zabrać jasnego stanowiska w tej sprawie. Wiadomo jednak, że może pomóc paniom w okresie menopauzy, dostarczając fitoestrogenów. Ponadto, soja jest po prostu wartościowym, bogatym w witaminy i minerały produktem, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi.

Białko sojowe – właściwości i wartości odżywcze

Skąd wzięła się popularność spożywania białka sojowego? Przede wszystkim z faktu, iż soja może pochwalić się bogatym aminogramem, a wraz z nią dostarczymy do organizmu niezbędne aminokwasy egzogenne. Wśród roślin może poszczycić się mianem najlepszego źródła białka, dlatego to właśnie na niej wegetarianie opierają swoją dietę.

Białko sojowe (około 40 g na 100 gramów soi) polecane jest przede wszystkim z uwagi na obniżanie poziomu LDL, działanie w profilaktyce chorób serca. Z uwagi na bogaty aminogram może być wykorzystywane jako jedno z głównych źródeł białka. Zalety białka sojowego doceniane są przede wszystkim przez osoby będące na redukcji, nie jest to jednak obowiązkowy element redukowania kalorii.

Białko sojowe a odchudzanie

Odżywka białkowa jest niezbędnym elementem każdej redukcji. Coraz częściej zamiast niej wybierane jest białko sojowe. Niejednokrotnie to właśnie nim uzupełniamy braki w ilości białka danego dnia. Dlaczego białko sojowe jest dobrym wyborem na redukcji? Ze względu na:
– niski IG, czyli zmniejszenie szansy na napady głodu
– zmniejszenie katabolizmu mięśni podczas redukcji
– zwiększenie wrażliwość na insulinę
– to, iż jest tańsze niż białko serwatkowe
– to, że posiada w swoim składzie do dwóch razy więcej l – argininy niż w klasycznej odżywce białkowej WPI
– brak laktozy i glutenu

Pewne właściwości stawiające soję nieco wyżej niż białko serwatkowe, nie oznaczają jednak, że spór o prym w świecie białek został przyznany raz na zawsze.

Białko sojowe czy serwatkowe – które lepsze?

Pomimo tego, że białko sojowe jest wartościowe o niezaprzeczalnych, cennych podczas redukcji właściwościach, nie może stanowić całkowitego zamiennika dla białka serwatkowego. Odżywka białkowa zostaje lepiej przyswojona przez nasze ciało. Uzyskamy dzięki niej większą ilość masy mięśniowej, a ponadto zostanie ono nieco lepiej strawione niż białko sojowe. Bardzo istotną kwestią przy suplementacji soją jest fakt, że zawiera ona zdecydowanie mniej leucyny (rozpoczynającej budowę białka w ciele) niż białko serwatkowe. Badania donoszą też o tym, że długotrwałe stosowanie białka sojowego może wpływać na zmniejszanie ilości testosteronu.
Białko serwatkowe będzie więc zdecydowanie lepszym wyborem podczas budowania masy mięśniowej, a sojowe może nas wspomóc przy redukcji tłuszczu.

Białko sojowe – podsumowanie

Białko sojowe jest cennym składnikiem, który warto włączyć do swojej diety. Nie zastąpi jednak białka zwierzęcego – choćby w postaci odżywki białkowej. Wśród osób, które nie mają obostrzeń żywieniowych związanych z produktami włączonymi do jadłospisu, nie powinno stanowić zamiennika białka pochodzenia zwierzęcego.

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No