Arginina jest aminokwasem, który wykorzystywany jest w wielu procesach metabolicznych naszego organizmu. Stanowi częsty, wręcz nieodzowny składnik większości suplementów przed treningowych. W tym artykule przyjrzymy się jej bliżej. Zapraszam ciekawych do lektury czym jest arginina.

Czym jest arginina?

L-arginina, jest jak wspomniałem przed chwilą aminokwasem. Należy do grupy aminokwasów endogennych, czyli występuje naturalnie w naszym organizmie. Jej rola jest bardzo duża, ponieważ wchodzi w skład białka nasienia oraz bierze udział w syntezie hormonu wzrostu. Arginina prowadzi także do uwalniania się tlenku azotu, który jest dla nas bardzo cennym gazem. O samym tlenku azotu napisano niejedną pracę naukową, a za badania nad jego działaniem przyznano już Nagrodę Nobla. Oznacza to, że wpływ argininy na produkcję tego gazu jest dla nas także bardzo istotny.

Arginina wpływa pozytywnie na zwiększenie wydajności psychofizycznej. Dzięki niej poszerzają się naczynia krwionośne, co skutkuje lepszym dotlenieniem mózgu oraz mięśni w trakcie wysiłku. Ma również wpływ na układ immunologiczny. Niestety wiele czynników zaburza prawidłowe syntezowanie argininy w naszym organizmie. Są to między innymi wiek, tryb życia oraz nieprawidłowe odżywianie. Jej niedobór może powodować między innymi wzrost ciśnienia krwi oraz wiele innych chorób układu krążenia.

Arginina – działanie

Wspomniałem już o tym, że L-arginina ma duży wpływ na produkcję tlenku azotu (NO), który poszerza naczynia krwionośne. Dzięki temu obniża się ciśnienie krwi i ułatwia pracę serca. Tlen i składniki odżywcze są sprawniej transportowane do komórek ciała. Skutkuje to zwiększeniem progu wytrzymałości organizmu na zmęczenie, a transport odpowiedniej ilości argininy zapobiega powstaniu chorób układu krążenia. 

Wedle badań podawanie argininy wraz z tauryną jest wstanie wyleczyć arytmię serca. Co udowadnia jej olbrzymi wpływ na pracę układu krążenia. Polscy naukowcy odkryli natomiast, że podawanie jej osobom, które przeszły zawał serca, skutkuje zmniejszeniem ryzyka wystąpienia powikłań i w konsekwencji zmniejszeniem śmiertelności u osób pozawałowych.

Dodatkowym atutem suplementacji argininy jest fakt, że jest ona wstanie wpłynąć pozytywnie na nasz układ odpornościowy i poprawić wrażliwość insulinową osób chorych na cukrzycę typu II. Niedobory argininy prowadzą do zaburzeń w produkcji insuliny oraz metabolizowania lipidów w naszej wątrobie. Udowodniono, że suplementacja argininy może pozytywnie wpłynąć na normalizację poziomu cukrów i obniżyć ryzyko wystąpienia powikłań cukrzycowych.

Badania nad argininą wciąż trwają i nieustannie pojawiają się nowe doniesienia o jej właściwościach. Pewne jest, że odgrywa ona bardzo ważną rolę w naszym organizmie, a jej niedobory mogą skutkować poważnymi schorzeniami.

Arginina występowanie

L-arginina jest naturalnie występującym aminokwasem w organizmach żywych, dlatego świetnymi jej źródłami są produkty pochodzenia zwierzęcego. Możemy znaleźć jej spore ilości w czerwonym mięsie, żółtkach jaj oraz drobiu. Innymi źródłami są orzechy i nasiona, soczewica oraz szpinak. Dla smakoszy kuchni śródziemnomorskiej dobrą informacją jej duża zawartość w owocach morza. Argininę można stosować jako suplement diety popularną formą tego środka jest AAKG. Popularne suplementy z tym aminokwasem to: Trec AAKG Mega Hardcore, czy Formotiva AAKG Capsules.

Arginina dawkowanie

Podstawowa dawka suplementacyjna argininy to 5 g na dobę. Ważne jest także stosowanie formy suplementu jak najbardziej zbliżonej do naturalnie występującej w pożywieniu. Ze względu na jej właściwości skuteczniejszym rozwiązaniem jest stosowanie argininy po treningu, ponieważ może niekorzystnie wpłynąć na efekty treningu. Stosowanie jej przed treningiem wpływa na poziom insuliny w naszym ciele, co prowadzi do hamowania hormonu wzrostu.

Arginina – podsumowanie

Reasumując, arginina jest bardzo cennym aminokwasem, którego odpowiednia suplementacja może przynieść nam spore korzyści. Należy jednak pamiętać, że najlepszą metodą zapewnienia organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych jest zbilansowana dieta i rozwaga w stosowaniu suplementacji.

Ocena: 3.4. Wg 5 głosów.
Proszę czekać...

Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski - czynny bokser i sportowiec. Wiedzę na temat treningów oraz odżywiania zgłębiał, by pomóc samemu sobie. Po tym, gdy mu się to udało odkrył pasję trenerską. Stał się trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia i suplementacji zarówno sportowców, modelek, jak i zwykłych ludzi. Życiowe motto: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali." - Jan Paweł II

Komentarze

  1. Z tego co równiez słyszałem, że warto stosować po dziś budowania masy mięśniowej arginine. Sam musze spróbować. Bardzo fajny artykuł.
    Piona

  2. Na początku napisane że znajduje się w każdej przed treningówce a później żeby nie stosować przed treningiem ponieważ hamuje hormon wzrostu 🙁

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No