Izoleucyna należy do grupy aminokwasów rozgałęzionych stosowanych zazwyczaj jako ich kompleks pod postacią BCAA. Aminokwas ten nieco różni się od swoich pobratymców jakimi są leucyna i walina. Dowiedź się czym jest izoleucyna, jakie właściwości i funkcje posiada oraz gdzie występuje!

Izoleucyna – właściwości

Izoleucyna jest izomerem leucyny będącym pochodną pirogronianu. Aminokwas ten należy do grupy aminokwasów egzogennych o łańcuchach rozgałęzionych, popularnie znanych jako BCAA. W skład owej grupy wchodzą również takie aminokwasy jak walina i leucyna.

Aminokwasy te pełnią istotną funkcję energetyczną, dzięki której sportowiec jest w stanie zabezpieczyć mięśnie przed ich rozpadem. Proces ten polega na wykorzystaniu  podczas wysiłku w pierwszej kolejności cukru krążącego we krwi. W sytuacji gdy owego cukru już zabraknie, organizm chcąc uzyskać dodatkowe źródło energii, zaczyna korzystać z zapasów glikogenu zmagazynowanego w mięśniach i wątrobie. W sytuacji gdy węglowodanowe zasoby zostaną znacznie uszczuplone, organizm chcąc kontynuować wysiłek, jest zmuszony do wykorzystania energii jaką może uzyskać z tkanki mięśniowej. To właśnie w takiej sytuacji organizm pobiera z mięśni aminokwasy BCAA, które mają zdolność do przekształcania się w glukozę w procesie glukoneogenezy, dzięki której organizm jest w stanie kontynuować wysiłek.

Chcąc zapobiec katabolizmowi mięśniowemu warto zastosować suplement zawierający izoleucynę, leucynę i walinę. Suplementacja, np. BCAA Combo, Amino 4500, czy BCAA G-Force, pozwoli wykorzystać dostarczone z zewnątrz aminokwasy zamiast własnych. Izoleucyna posiada podobne działanie do kwasu 3-hydroksy-3-metylomasłowego. Bierze ona udział w hamowaniu szkodliwych reakcji katabolicznych, a także stymuluje reakcje anaboliczne. Dodatkowo izomer leucyny wspomaga proces syntezy protein w tkance  mięśniowej oraz w wątrobie.

Aminokwas ten pełni również istotną rolę w regenerowaniu tkanek. Właściwość ta jest bardzo przydatna w przypadku wystąpienia kontuzji bądź choroby, w wyniku której organizm z powodu osłabienia i zmęczenia, potrzebuje niezbędnych składników odżywczych. Suplementacja izoleucyną powoduje złagodzenie negatywnych objawów.

Funkcje izoleucyny

Izoleucyna pełni w organizmie człowieka szereg istotnych funkcji:

– przyspiesza regeneracje mięśni, tkanek, skóry oraz paznokci,

– wspomaga gojenie się ran,

– bierze udział w procesie krzepnięcia krwi,

– jest aminokwasem biorącym udział w regulacji poziomu cukru we krwi,

– jest niezbędnym składnikiem w syntezie hemoglobiny,

– wpływa na efektywność produkcji hormonu wzrostu,

– wpływa na rozwój masy mięśniowej poprzez wspomaganie syntezy białek w mięśniach i wątrobie

– pomaga przeciwdziałać i walczyć z chorobami takimi jak: fenyloketonuria, zespół wyniszczenia ponowotworowego, choroba syropu klonowego czy dyskineza późna,

– bierze udział w detoksykacji odpadów azotowych.

Nadmiar i niedobór izoleucyny

Zbyt duża ilość izoleucyny wpływa na obniżenie aminokwasu zwanego tyrozyną, która ma znaczny wpływ na funkcjonowanie dopaminy wpływającej pozytywnie na samopoczucie. Tak więc nadmiar izoleucyny może spowodować:

– depresję,

– apatię,

– zmęczenie

– przygnębienie.

Nadmiar izoleucyny może przyczynić się także do zwiększenia częstotliwości oddania moczu, nadciśnienia, niestrawności, odruchów wymiotnych oraz zaczerwienienia twarzy. Natomiast niedobór izoleucyny występuje tylko w przypadku niedoboru białka w diecie, a jego objawy bardzo często przypominają objawy hipoglikemii.

Objawami zbyt niskiej podaży izoleucyny są:

– zwiększenie uczucia senności i zmęczenia wskutek ciężkiego treningu.

Występowanie izoleucyny

Izoleucyna jest aminokwasem występującym w produktach zwierzęcych bogatych w:

białko ( jajka, ryby, mięso, produkty mleczne)

– w takich produktach jak: migdały, ziarna sezamu, soczewica, żelatyna, dynia, mak i orzeszki ziemne.

Izoleucyna – dawkowanie

Ze względu na swoje właściwości zaleca się stosowanie izoleucyny 2-3 razy dziennie w dawkach 2-5 g. Chcąc wykorzystać jaj właściwości anty-kataboliczne, zaleca się stosowanie jej przed treningiem, zaraz po nim oraz przed snem. Zalecane jest, aby dozować aminokwasy BCAA w proporcji 2:1:1, czyli  na dwa gramy leucyny przypada jeden gram izoleucyny i jeden gram waliny.

 

Rating: 3.0/5. Wg 4 głosów.
Proszę czekać...

Michał Smuszkiewicz

Michał Smuszkiewicz - student AWF Poznań posiadający duży wachlarz wiedzy jak i doświadczenia w zakresie aktywności fizycznej oraz żywienia. Jest osobą ambitną czującą ciągły niedosyt wiedzy. Przekłada się to na to, że każdy trening oraz dieta są przemyślane oraz dostosowane do potrzeb.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj