Białko stanowi podstawowy element dobrze zbilansowanej diety. Jest głównym składnikiem budulcowym, a jego odpowiednia ilość jest kluczowa dla formy ćwiczącego i estetycznej sylwetki. Co w przypadku gdy trudno jest dostarczyć odpowiednią ilość białka z pożywienia? Jakie białko serwatkowe powinien wybrać początkujący? Jakie kupić dobre białko na siłownię? Odpowiedz na te i wiele więcej pytań w artykule poniżej.

Białko w diecie początkującego na siłowni

Białko w diecie początkującego na siłowni powinno być najwyżej dodatkiem – zresztą jak każdy suplement. Czy warto stosować białko w formie odżywki? Jakie ma zalety i wady, a także jakie efekty przynosi?

Zalety białka w diecie

  • W przypadku trudności dostarczenia odpowiedniej ilości białka z produktów spożywczych, stosowanie odżywki białkowej jest w stanie wspomóc uzupełnić brakujące proteiny.
  • W sytuacji gdzie brakuje czasu na przygotowanie posiłku, białko może stanowić zamiennik lub część szybkiego posiłku.
  • Odżywka białkowa znajduje również świetne zastosowanie do przygotowywania zdrowszych i mniej kalorycznych wersji posiłku, np. deserów i omletów.
  • Różnorodność smaków białka pozwala na znalezienie takiego, który będzie przypominać smak np. ulubionego deseru. To pozwoli uniknąć zjedzenia czegoś niezdrowego lub niekontrolowanie zawyżyć dzienny bilans kaloryczny.
  • Myśląc o zakupie odżywki białkowej najczęściej ma na myśli się jakąś formę białka serwatkowego np. koncentrat. Jest to białko, które określa się jako białko pełnowartościowe ze względu na wysoką wartość biologiczną i dobry aminogram.
  • Wegetarianie i weganie mogą mieć problem z dostarczeniem odpowiedniej ilości białka z produktów tylko roślinnych. W ofercie niektórych firm suplementacyjnych widnieją również białka pochodzenia roślinnego, które dla takich osób.

Wady białka w diecie

  • Największa wada odżywek białkowych jest związana z podejściem osób początkowych do suplementu jako zaczarowanego proszku, który nagle sprawi że efekty przyjdą szybciej i łatwiej. Zawsze należy pamiętać, że jakikolwiek suplement diety: białko, kreatyna, gainer etc. stanowią jedynie dodatek i uzupełnienie planu na siłowni – a nie jego podstawę.
  • Zły wybór odżywki lub rodzaju białka wiąże się z niewielkich ryzykiem nietolerancji i problemów gastrycznych. Jest to niewielkie ryzyko, jednak niektóre osoby mogą wykazywać nietolerancje na któryś ze składników odżywki.

Efekty białka w diecie

Efekty białka w diecie nie będą się niczym innym różnic, jak ta sama wartość protein pochodzących z najlepszej jakości produktów spożywczych. W przypadku gdy dostarczamy za małą ilość białka i dodamy do tego odżywkę białkową, może ona przyczynić się m.in. do spotęgowania efektów na siłowni i pracy nad sylwetką. Trzeba pamiętać, że wiąże się to po prostu z uzupełnieniem odpowiedniej ilości białka, a nie z zakupem i piciem białka.

Jakie białko dla początkującego?

W przypadku braku jakichkolwiek przeciwwskazań zdrowotnych do stosowania tego typu odżywek do wyboru mamy kilka podstawowych rodzajów białek.

  • Białko serwatkowe – najpopularniejszy i najczęściej wybierany rodzaj odżywki białkowej ze względu na swoja cenę, rodzaj białka o wysokiej wartości biologicznej i dobrym aminogramie. Białko serwatkowe dzieli się na 3 typy:
    • koncentrat białka serwatkowego – najprostsza i najtańsza forma protein, która znajdzie dobre zastosowanie dla wszystkich osób niezależnie od stopnia zaawansowania. Jedynym przeciwwskazaniem mogą być problemy gastryczne które pojawiają się u niektórych osób po wypiciu tej odżywki. Niektóre odżywki tego rodzaju, w zależności od firmy, zawierają w sobie nie potrzebny dodatek cukru, białek roślinnych lub innych składników. Dlatego zawsze warto dokładnie przeanalizować skład takiej odżywki.
    • izolat białka serwatkowego – droższe od koncentratu ze względu na niższą zawartość tłuszczu i węglowodanów. Dodatkowo ten rodzaj białka jest szybciej trawiony i przyswajany od poprzedniego.
    • hydrolizat białka serwatkowego – najdroższy rodzaj białka serwatkowego, charakteryzuje się najszybszą przyswajalnością. Jednak różnice w czasie nie mają większego znaczenia dla początkujących adeptów treningu siłowego.
  • Kazeina micelarna – białko charakteryzujące się niższą wartością biologiczna i mniej kompletnym aminogramem. Za to wolniej się trawi i przyswaja – często polecana na noc.
  • Białka pochodzenia roślinnego, np. sojowe – to odżywki białkowe przeznaczone przede wszystkim dla wegetarian i wegan którzy mogą mieć problemy z dostarczeniem odpowiedniej ilości białka ze względu na eliminację produktów wysokobiałkowych z diety.

Białko dla początkujących

Rodzajów odżywek białkowych jest wiele ze względu na rodzaj surowca czy stopień jego przetworzenia. Mogą one stanowić zarówno uzupełnienie diety, jak i jej urozmaicenie, jednak nigdy nie powinny stanowić podstawy diety. Duża różnorodność smaków pozwala na znalezienie ulubionych i delektowaniem się nimi jak ulubionym deserem. Jakie białko dla początkujących będzie najlepsze? Z pewnością koncentrat białka serwatkowego będzie trafnym wyborem. Nie dość, że jest najtańsze – nie licząc białek pochodzenia roślinnego – to ma bogaty aminogram i dostarcza pełnowartościowych wartości odżywczych. Spośród wszystkich rodzajów odżywek białkowych jest najbardziej uniwersalną propozycją.

Rating: 5.0/5. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

Wiesław May-Majewski

Student II stopnia na Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu na kierunku Sport o specjalności trener przygotowania motorycznego. Trener personalny, pasjonat dwuboju olimpijskiego, treningu siłowego i mobility z zamiłowaniem do zdrowego odżywiania. Poza treningiem siłowym ćwiczy i naucza elementów akrobatyki na trampolinach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj