Temat przepukliny jest popularny wśród ćwiczących, choć często nikt nie wie jak powstaje i jak z nią sobie radzić. Trenowanie z tą dolegliwością może mieć poważne konsekwencje. Jaki wpływ ma przepuklina na trening? Jak sobie z nią poradzić? Skąd się bierze przepuklina i czy można ją wyleczyć? Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule.

Czym jest przepuklina?

Przepuklina to najczęstsza dolegliwość – obok urazów kręgosłupa – jaka przydarza się ćwiczącym na siłowni. Warto wiedzieć, że spotyka się inne typy przepuklin, m.in.:

  • przepuklinę pachwinową,
  • przepuklinę kręgosłupa,
  • przepuklinę udową.

W przypadku najczęściej występujących przepuklin brzusznych, powstają one przez przemieszczenie się narządów jamy brzusznej poza jej granice. Zasada ta jest podobna dla każdego typu przepukliny. Przepuklina występuje w miejscu, gdzie mięśnie brzucha są zbyt słabe, by utrzymać narządy na swoim miejscu. Wpływ na ich tworzenie mają zmiany ciśnienia w jamie brzusznej. Z reguły dochodzi do zwiększenia się ciśnienia przy:

  • podnoszeniu i dźwiganiu ciężarów,
  • kaszlu,
  • parciu,
  • kichaniu.

Przepuklina może tworzyć się tam, gdzie mięśnie brzucha miały już wcześniej mniejszą wytrzymałość. Tyczy się to głównie osób ćwiczących w młodszym i podeszłym wieku. Mięśnie brzucha odgrywają tu największą rolę, ponieważ od nich zależy utrzymanie prawidłowej kondycji jamy brzusznej i narządów w niej zawartych. Jeśli te będą zbyt słabe – może dojść do przesunięcia granic jamy brzucha i powstania przepukliny

Fakty na temat przepukliny

Na przepuklinę narażony jest każdy

Przepuklina może wystąpić zarówno u młodszych, jak i starszych, kobiet i mężczyzn. Nie ma reguły na to, kto ma większą podatność na tworzenie się przepuklin.

  • Dzieci i osoby starsze narażone są na tworzenie się przepuklin z racji osłabionych mięśni brzucha.
  • U mężczyzn najczęściej spotyka się przepukliny brzucha i pachwin.
  • Kobiety cierpią przeważnie na przepukliny udowe.
  • Osoby otyłe zagrożone są w ogromnym stopniu powstawaniem przepuklin brzusznych.
  • Wszyscy ćwiczący na siłowni, niezależnie od wieku, zagrożeniu są ciągłymi zmianami ciśnienia w jamie brzusznej. To zwiększa szanse wystąpienia przepukliny.

Przepuklina zagraża życiu

Pojawienie się przepukliny jest bardzo groźne. Gdy dojdzie do uwięzienia przepukliny, czyli w momencie kiedy jelita dostają się do worka przepuklinowego, następuje utrudnienie przepływu treści jelitowej.  To może doprowadzić do:

  • bólu brzucha,
  • wzdęć,
  • niedokrwienia jelit,
  • martwicy jelit.

To automatycznie wpływa na stan zagrożenia życia.

Przepuklinę można wyleczyć

Metodą na wyleczenie przepukliny jest operacja. Należy pamiętać, by nigdy na własną rękę nie próbować się leczyć.

mogą jedynie na krótki czas zmniejszyć dolegliwości i skutki przepukliny. Konieczna jest konsultacja z lekarzem-specjalistą.

Przepuklina a trening

Profesjonaliści odradzają trening z przepukliną – najważniejsze jest jej wyleczenie. Jednak trenowanie z nią jest możliwy, choć wymaga dużych ograniczeń. Wiąże się to również z wzięciem ogromnej odpowiedzialności za swoje życie i zdrowie.

  • Jeśli ćwiczący chce koniecznie kontynuować treningi na siłowni, powinien zrezygnować z ćwiczeń wielostawowych, jak np. martwy ciąg czy przysiady.
  • Dodatkowym ograniczeniem są ćwiczenia stojąc.
  • Dla osób z przepukliną najlepszymi ćwiczeniami będą te wykonywane w siadzie i leżeniu. To pozwoli w mniejszym stopniu wpływać na zmiany ciśnienia w jamie brzusznej i tworzenie się przepuklin.
  • Choć ciężko jest odejść od treningu na siłowni, to zaleca się wybór innej aktywności fizycznej, która w mniejszym stopniu będzie obciążała organizm. Może to być, np. jazda na rowerze, basen czy spacery.

Warto odłożyć ciężki trening siłowy na później, wyzdrowieć i cieszyć się nim w pełni zdrowia i możliwości.

Przepuklina a ćwiczenia na brzuch

  • Silne mięśnie brzucha to gwarant odpowiedniej pracy tych mięśni i utrzymania kontroli nad zawartością jamy brzusznej.
  • Oprócz jego górnej części, należy skupić się również na mięśniach dolnych i skośnych brzucha.
  • Włączenie w plan treningowy ćwiczeń na brzuch, np. podciągania  nóg w zwisie na drążku, różnego rodzaju planków czy spięć, umożliwi zachowanie odpowiedniej kondycji organizmu.

By zapobiegać tworzeniu się przepuklin, należy odpowiednio zatroszczyć się o swoje mięśnie brzucha. To dobra rada również dla tych, którzy wracają na siłownię po wyleczeniu schorzenia. Wpływ przepukliny na trening jest ogromny, więc odpowiednie ćwiczenia na brzuch powinny znaleźć się w planie treningowym każdego z nas.

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Komentarze

  1. Dlatego ja zanim zaczałem na poważnie budowac masę mięsniową najperw skupiłem się na wzmocnieniu wszystkich mięśni. Potem doszła dieta, LargoMass i zupełnie inne treningi. Ale dzięki temu ja rosnę a z organizmem wszystko w porządku. Nie dopada mnie ani przepuklina ani inne shity

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No