Zdecydowana większość ćwiczeń wykonywanych przy pomocy sztangi ma też swoje odpowiedniki w ćwiczeniu z hantlami. A tam możemy spotkać warianty zarówno na dwie ręce, jak i na każdą z osobna. Jak wypada praca indywidualna w porównaniu z wykonaniem ćwiczenia obiema rękami na raz? Który z wyborów jest trafniejszy i słuszny?

Trening na 2 ręce vs. na 1 rękę – jak ćwiczyć?

W niektórych ćwiczeniach takich jak: unoszenie hantli na boki w opadzie tułowia, wiosłowanie sztangą, podciągania sztangi do brody wzdłuż tułowia, unoszenie hantli w przód, czy uginanie przedramion, większość osób jest silniejsza gdy wykonuje je jedną ręką, a nie dwiema. Jak to jest możliwe?

W wielu ćwiczeniach górnych części ciała używanie tylko jednej ręki może wydawać się łatwiejsze niż praca dwiema rękami jednocześnie. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze badania wykazały, że wykonywanie ćwiczeń na górne partie oddzielnie (praca tylko jedną ręką) pozwala na użycie większej siły niż robienie tego samego ćwiczenia dwiema rękami. Jest to spowodowany użyciem większej ilości włókien mięśniowych.

Drugi powód to to, co większość osób uważa za oszukiwanie. Wykonywanie ćwiczeń jednorącz wcale przed tym nie chroni. Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, ale podczas niektórych ćwiczeń oszukujesz nawet bardziej, ponieważ angażujesz inne mięśnie, aby pomogły tym partiom na których się skupiasz. Jest to najczęściej związane ze stabilizacją tułowia. Np. podczas unoszenia ramion na boki w opadzie tułowia oburącz taki sam ciężar po obu stronach zapewnia odpowiedni balans tułowia. Jednak kiedy wykonujesz to ćwiczenie jednorącz, brak ciężaru kontrbalansującego sprawia, ze tułów przekręcony jest w jedną stronę zmuszając Cię do opieraniu się skręcania poprzez zaangażowanie mięśni skośnych. Kiedy zaczynasz podnosić hantel prawą ręką, zamach wygenerowany tym ruchem zmusza tułów do rotacji w lewo. Można to uznać za oszukiwanie, mimo iż nie możemy tego kontrolować. To samo ma miejsce chociażby podczas wiosłowanie jednorącz, unoszenia ramion na boki, unoszenia ramion w przód czy uginania przedramion.

Nie oznacza to jednak, że powinieneś zrezygnować z wykonywania ćwiczeń osobno na każdą rękę. W końcu zapewniają możliwość podnoszenia większych obciążeń. Mają również inną zaletę – trening mięśni core. Unikaj jedynie oszukiwanych ruchów wykonując ćwiczenia jedną ręką. Nieraz jest wskazane, aby użyć zamachu ciała, aby podnieść bardzo duże ciężary, ale w większości przypadków ruch musi być tak prosty jak to tylko możliwe. Może tu pomóc wolniejsze wykonywanie powtórzeń lub przytrzymanie przez sekundę lub dwie początkowej i końcowej fazy ruchu.  

Trening na 2 ręce vs. na 1 rękę – podsumowanie

Jest całkowicie normalne, że będziesz silniejszy w ruchach jednorącz, ponieważ angażujesz więcej włókien mięśniowych w mięśniach pracujących oraz więcej włókien mięśniowych w mięśniach pomocniczych. Skorzystaj z tego swojego rodzaju fenomenu i wykorzystaj ruchy oszukane w niektórych ćwiczeniach ograniczając je jednocześnie w innych. To właśnie zapewni Ci zrównoważony rozwój mięśni.

Rating: 4.0/5. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj