W dzisiejszych czasach coraz więcej osób podczas treningów zamiast zwykłej wody stosuje napoje izotoniczne. Zarówno woda, jak i izotoniki mają na celu nawodnienie organizmu. Jednak napoje izotoniczne oprócz funkcji nawadniania pełnią jeszcze inne funkcje takie jak: dostarczenie zasobów energetycznych oraz elektrolitów. Dowiedź się czym są izotoniki i czy warto je pić!

Czym są izotoniki?

Izotonik to taki napój, który posiada taką samą osmolalność jak płyny ustrojowe człowieka. Oznacza to, że w 100 mililitrowym roztworze zawarte jest tyle samo cząsteczek węglowodanów oraz elektrolitów co w płynach ustrojowych. Ta osmolalność warunkuje takie samo tempo wchłaniania substancji, bądź nawet szybsze niż woda. Większość powszechnie dostępnych napojów izotonicznych zawiera od 4 do 8 gramów węglowodanów na 100 mililitrów roztworu. Napoje izotoniczne to doskonały wybór podczas uzupełniania płynów i zasobów energii.

Napoje izotoniczne – skład

W skład napojów izotonicznych wchodzą :

  1. Woda,
  2. Węglowodany (4-8 g/100 ml),
  3. Elektrolity (potas, sód, wapń i magnez),
  4. Witaminy

Taki skład izotoników rzutuje na ich skuteczność. Węglowodany, które występują  w napojach izotonicznych w postaci cukrów prostych jak np.: glukoza, fruktoza, sacharoza czy maltoza, wpływają na wyrównanie strat energetycznych powstałych w wyniku wysiłku fizycznego oraz wspomagają wchłanianie wody do wnętrza komórek.

Zawarte w napoju izotonicznym elektrolity oddziałują na sprawne funkcjonowanie pompy sodowo-potasowej. Wapń oraz magnez mają wpływ m.in. na efektywność funkcji układu mięśniowego oraz układu nerwowego, co  rzutuje na skuteczność przewodzenia impulsów mięśniowo-nerwowych. Dodatkowo magnez opóźnia zmęczenie organizmu oraz przyspiesza jego regenerację. Potas oraz sód regulują bilans wodno-elektrolitowy. Ponadto sód umożliwia wchłanianie wody do wnętrza komórek oraz zapobiega przegrzaniu się organizmu (główny składnik potu). Potas natomiast korzystnie oddziałuje na pracę mięśnia sercowego.

Napoje izotoniczne a zdrowie

Ze względu na taką samą osmolalność jak płyny ustrojowe organizmu, izotoniki są w pełni bezpieczne.  Napoje izotoniczne jeżeli są prawdziwe, a nie są „pseudo” izotonikami,  nie mają złego wpływu na stan zdrowia. Należy uważać, ponieważ w sprzedaży występują również takie, które oprócz nazwy, nic wspólnego z nimi nie mają. Dlatego warto czytać etykiety na opakowaniach. Jeżeli ów napój spełnia powyższe warunki, to z czystym sumieniem można dokonać jego zakupu.

Warto pamiętać, iż napoje izotoniczne to dodatkowa dawka kalorii. Osoby będące na diecie powinny wliczyć kalorie zawarte w izotoniku do dziennego planu dietetycznego. W przeciwnym razie może wystąpić spowolnienie efektów redukcji tkanki tłuszczowej lub co gorsza (w przypadku zbyt dużego spożycia izotoników) nawet jej wzrost.

Kiedy stosować napój izotoniczny?

Izotoniki należy stosować wtedy, kiedy organizm narażony jest na wysiłek o dużej objętości bądź intensywności treningowej. Głównym zadaniem izotoniku jest nawodnienie i dostarczenie zasobów energetycznych. Samo nawodnienie można osiągnąć dzięki wodzie, ale sama woda nie dostarczy już energii organizmowi.

Zasoby energetyczne należy uzupełnić w przypadku, gdy ulegają dużemu uszczupleniu. Ma to miejsce podczas ciężkiej pracy fizycznej oraz treningu o określonym charakterze. Gwałtowny spadek zasobów energetycznych następuje wtedy, gdy wysiłek trwa mniej niż godzinę i odznacza się bardzo wysoką intensywnością pracy oraz podczas wysiłku, w którym praca ta jest również intensywna (mniej niż w poprzednim przypadku) lecz posiada o wiele większą objętość treningową. Propozycje izotoników, które możemy polecić, to m.in. Isofaster i Isostar.

Jak zrobić napój izotoniczny?

Chcąc zrobić napój izotoniczny domowej roboty należy wlać/wsypać do dzbanka:

– 40-80 g sacharozy

– 0,6 l ciepłej wody

– 1-1,5 g soli

– 0,4 l soku owocowego bezcukrowego/niskokalorycznego (smak według gustu)

Wszystkie składniki należy dokładnie wymieszać i izotonik gotowy.

*Zaleca się, aby obliczyć ilość węglowodanów w soku i odjąć taką ilość sacharozy ze składu.

 

Rating: 5.0/5. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

Michał Smuszkiewicz

Michał Smuszkiewicz - student AWF Poznań posiadający duży wachlarz wiedzy jak i doświadczenia w zakresie aktywności fizycznej oraz żywienia. Jest osobą ambitną czującą ciągły niedosyt wiedzy. Przekłada się to na to, że każdy trening oraz dieta są przemyślane oraz dostosowane do potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj