Łydki pracują m.in. w trakcie skakania, biegania, jazdy na rowerze czy treningu na siłowni. Dlatego nie ma co się dziwić, że ból łydek po treningu może wykluczyć nas z dalszej aktywności na pewien czas. To bardzo uciążliwa dolegliwość. Skąd pojawia się ból łydek po treningu? Jakie są jego przyczyny? Nie dajcie się wyłączyć z treningu przez problemy z łydkami. Sprawdźcie sami, jakie są na nie sposoby.

Dlaczego łydki bolą?

Ból łydek a przetrenowanie

Ból łydek zwykle spowodowany jest przetrenowaniem. Dokuczliwy ból w tylnej części nóg, to objaw procesu zachodzącego w obrębie łydek. Dochodzi wówczas do tego, że mięśnie ulegają:

  • nadmiernemu przeciążeniu,
  • naciągnięciu,
  • zerwaniu.

Ból łydek a DOMS

Osoby trenujące często odczuwają DOMSy po dużym wysiłku. Zwłaszcza kiedy wprowadzają w swój plan treningowy nowe ćwiczenia. Za ten ból odpowiedzialny jest kwas mlekowy, który pojawia się:

  • podczas pracy beztlenowej,
  • w momencie gdy komórki zużywają więcej tlenu niż jest do nich dostarczane.

Ból łydek a brak magnezu

Ból łydek występuje częściej u osób stosujących niewłaściwą dietę.

  • Częste picie kawy zwiększa ryzyko wypłukiwania magnezu z organizmu.
  • Brak magnezu często prowadzi do skurczy w łydkach i ogromnego bólu, który uniemożliwić może najprostsze czynności, jak np. chodzenie.

Ból łydek a choroba

Przyczyna bólu łydek może mieć też podłoże chorobowe. Niewłaściwie zdiagnozowane problemy z łydkami mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

  • Do najczęściej występujących należy przewlekłe niedokrwienie kończyn dolnych, które powstaje w wyniku problemów w transporcie krwi do tkanek.
  • Ból łydek powodują także żylaki i nadwaga.

Sposoby na bóle łydek

  1. Świetnym sposobem na to, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia zakwasów podczas ćwiczeń jest wykonanie odpowiedniej rozgrzewki przed treningiem.
  • Dzięki niej temperatura ciała podwyższa się, a mięśnie stają się bardziej elastyczne i zdecydowanie mniej podatne na mikrouszkodzenia (które są przyczyną bólu łydek).
  • Jeżeli ból łydki już nastąpił w czasie trwania treningu, warto wykonać ćwiczenie rozciągające właśnie tę partię mięśniową. To pozwoli na ustąpienie bólu w łydce i jednocześnie uelastyczni trenowaną partię mięśnia trójgłowego łydki.
    • Przykładem takiego ćwiczenia może być pozycja wyjściowa stojąca, w pobliżu ściany. Dłonie opieramy o ścianę i jednocześnie jedną nogę wyciągamy lekko w tył starając się, aby pięta została dociśnięta do podłoża. Po wykonaniu ćwiczenia zmieniamy nogę. Oczywiście takich przykładów – prostych i skutecznych jest mnóstwo.
  1. Przy dolegliwościach związanych z bólami łydek dobrze sprawdzą się masaże, oczywiście te wykonywane przez specjalistów.
  • Masaż bolących łydek, ze względu na ich budowę, musi być wykonany w łagodniejszy sposób, niż innych partii ciała, tj. karku czy pleców.
  1. Można wspomóc się także maściami chłodzącymi, które z pewnością przyniosą ulgę przy bolących łydkach, ponieważ zawierają w swoim składzie mentol.

Jak zapobiegać bólom łydek?

Jak widać, wiele czynników ma wpływ na to, czy osoba trenująca jest narażona na bóle łydek. Najważniejsze, by w miarę możliwości zminimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości.

  • Stosowanie odpowiedniej diety,
  • właściwa rozgrzewka,
  • dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości minerałów,

może naprawdę bardzo pomóc. Oczywiście odpowiedni dobór ćwiczeń, wiedza i doświadczenie trenera to podstawa każdego planu treningowego. Trener sprawujący nad nami opiekę, może zminimalizować ryzyko wystąpienia różnego rodzaju kontuzji, w tym i bólu łydek.

Brak głosów.
Proszę czekać...

mgr Maciej Łuczak

Absolwent Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi na kierunku Kultura Fizyczna i zdrowotna oraz Społecznej Akademii Nauk w Łodzi na kierunku Fizjoterapia. 2 krotny Mistrz Świata oraz Mistrz Europy Kettlebell Maraton. Pierwsza Polak z tytułem „Master of Sport World Class” nadanym przez International Kettlebell Marathon Federation. Zawodowo trener oraz fizjoterapeuta. Pasjonat sportu oraz innowacyjnych metod rozwoju siły i wytrzymałości. Strona internetowa www.trenerluczak.pl

Komentarze

  1. Skurcze łydek są okropną przypadłością. Przez nie wiele razy rezygnowałem z treningów. Dopiero jakiś czas temu trener zalecił suplementację i podrzucił LargoMass. W składzie zawiera magnez, który w zupełności zapobiega skurczom. Ponadto dzięki temu suplowi mogę budować masę mięśniową, ponieważ zawiera argininę stymulującą syntezę tlenku azotu, który ułatwia transport substancji odżywczych do tkanki mięśniowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No