CrossFit to rodzaj treningu, który w ostatnich latach przyciąga coraz większą rzeszę fanów. Jako plan treningowy i marka chroniona znakiem towarowym, CrossFit został stworzony w 2000 roku przez Grega Glassmana. Z założenia opiera się na rozbudowie podstawowych wskaźników składających się na ogólna sprawność fizyczną człowieka. Są to między innymi: wytrzymałość krążeniowo-oddechowa, siła, ale też zwinność czy precyzja ruchu. Więcej o tym, czym jest trening CrossFit dowiesz się czytając poniższy artykuł.

Co to jest CrossFit?

CrossFit to rodzaj treningu funkcjonalnego, charakteryzujący się dużą intensywnością i zróżnicowaniem. Różnorodność dotyczy zarówno elementów wykonywanych podczas samego treningu, liczby ich powtórzeń, jak i czasu, który zajmują. Może się bowiem okazać, że podczas WOD (Workout Of the Day – trening dnia), uczestnik zajęć wykona kilkukrotnie stanie na rękach, podniesie ciężar i przebiegnie sprintem 400 metrów. To właśnie m.in. nieprzewidywalność treningu CrossFit sprawia, że staje się on jedną z popularniejszych form aktywności fizycznej ostatnich lat.

CrossFit – na czym polega?

Ćwiczenia CrossFit mają przygotować zawodników do wykonywania każdego rodzaju dyscypliny sportowej. Oznacza to, że rozwijane umiejętności stanowi bazę do podejmowania skrajnie różnych aktywności, ale mogą też być urozmaiceniem treningu dla sportowców z osiągnięciami w innych dyscyplinach. Zawodnicy CrossFit będą z jednej strony w stanie poprawnie wykonywać techniki olimpijskiego podnoszenia ciężarów, z drugiej zaś zostaną przygotowani do przebiegnięcia kilku lub kilkunastu kilometrów. Jednak tak zróżnicowany zestaw ćwiczeń jest skierowany nie tylko do wyczynowych sportowców. Trening CrossFit staje się dyscypliną sportową samą w sobie, która zyskuje popularność wśród osób trenujących w sposób rekreacyjny. Wszystko za sprawą szybkich efektów w postaci harmonijnie rozwiniętej muskulatury, a także ogólnej poprawy sprawności fizycznej. Ćwiczenia CrossFit, które opierają się w dużej mierze na wykonywaniu ruchów funkcjonalnych sprawiają, że podbiegnięcie do przystanku autobusowego staje się łatwiejsze, a długotrwałe siedzenie przy komputerze nie obciąża kręgosłupa tak bardzo jak wcześniej.

Zalety treningu CrossFit

Wśród zalet treningu CrossFit jego wielbiciele wymieniają:

  • różnorodność – trenujący CrossFit mogą wybierać we wcześniej przygotowanych, kultowych wręcz, gotowych WOD-ach lub zdać się na inwencję trenera, który przygotuje trening tak, żeby w ciągu jednych zajęć rozwinąć jak największy zakres elementów świadczących o ogólnej sprawności fizycznej
  • prostotę – wśród ćwiczeń składających się na trening CrossFit znajdą się również te skomplikowane technicznie (jak chociażby podnoszenie ciężarów czy chodzenie na rękach), jednak żadne z nich nie będzie wymagało sprzętu wykraczającego poza wyposażenie standardowej siłowni. Co więcej, niektóre ćwiczenia CrossFit można wykonywać bez żadnego sprzętu np. burpees, czyli padnij-powstań, wykroki, przysiady czy brzuszki. Te powtarzane odpowiednią liczbę razy i w odpowiednim tempie sprawią, że nawet najmniej skomplikowany trening będzie wystarczająco intensywny.   
  • oszczędność czasu – czas poświęcony na WOD, czyli sam intensywny trening, waha się od kilku do kilkunastu-kilkudziesięciu minut. Dodatkowe elementy, czyli rozgrzewka, skills (ćwiczenie elementów wykonywanych podczas WOD-a) i cool down składają się na mocno przepracowaną godzinę. To, ile zajmie sam WOD zależy z jednej strony od sprawności ćwiczącego, czyli tego, ile czasu poświęci na wykonanie np. trzech rund ćwiczeń powtarzających się w określonych sekwencjach (trening typu RFT – rounds for time – rundy na czas). Z drugiej strony trening może zostać z góry ograniczony ramami czasowymi. Dzieje się tak w przypadku powtarzania sekwencji ćwiczeń nieprzerwanie przez np. 20 minut.
  • stosunkowo niewielkie zaplecze sprzętowe – podstawowy trening CrossFit może być wykonywany bez żadnego sprzętu i składać się np. z brzuszków, wykroków, przysiadów czy burpees powtarzanych w określonej kolejności i liczbie. Dodatkowy sprzęt, który urozmaici ćwiczenia CrossFit, to np. sztanga, skakanka, odważniki kulowe, piłka lekarska czy ergometr wioślarski, czyli podstawowe wyposażenie każdej siłowni.

Kto może trenować CrossFit?

Trening CrossFit jest skierowany do każdego. To ćwiczenia, które mogą wykonywać osoby niemające wcześniej styczności z siłownią, jak i utytułowani zawodnicy innych dyscyplin. Jego podstawowe założenie, czyli budowanie sprawności fizycznej, pomaga z jednej strony lepiej panować nad własnym ciałem i zbudować jego świadomość (powód, dla którego CrossFitem interesują się początkujący bywalcy siłowni), a z drugiej zadbać o wykonanie ogólnorozwojowego, bardzo intensywnego treningu, który stosunkowo szybko przyniesie efekty w postaci utraty zbędnych kilogramów czy zbudowania harmonijnej sylwetki.

Jak zacząć trenować CrossFit?

Szeroka oferta tego rodzaju treningu wpisała się na stałe w grafiki siłowni w całej Polsce. Rozpoczęcie przygody z CrossFitem podczas zajęć, a nie na własną rękę, to propozycja, którą powinny rozważyć osoby dopiero rozpoczynające przygodę z tego rodzaju treningiem. Tym bardziej, że szereg siłowni oferuje również kursy wprowadzające, podczas których instruktorzy omawiają metodologię, terminologię i założenia treningu CrossFit. Ze względu na ich wprowadzający charakter, zajęcia nie wymagają od ćwiczącego żadnego wcześniejszego przygotowania fizycznego.  

Czym jest CrossFit – podsumowanie

Trening CrossFit zyskał miano jednej z częściej uprawianych form aktywności fizycznej, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Wraz z rosnąca popularnością, rozszerza się też oferta siłowni, które proponują swoim klientom ten rodzaju ćwiczeń: ogólnorozwojowych, budujących siłę i wydolność, zajmujących stosunkowo niewielką liczbę czasu oraz dających szybkie efekty.

Ocena: 5.0. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No