Nadgarstki zaangażowane są w zasadzie w każdym ćwiczeniu, które wykonujemy podczas treningu. Dlatego też często ulegają przeciążeniom. Ból nadgarstka to problem dla każdego, podobnie jak każda inna kontuzja – tym bardziej dla osoby ćwiczącej. Co prowadzi do dolegliwości? Jak sobie poradzić z potreningowym bólem nadgarstka? Jak można temu przeciwdziałać? Niezbędne informacje przedstawiamy w artykule.

Nadgarstek w treningu

Nadgarstek składa się z:

  • nerwów
  • ścięgien,
  • mięśni,
  • drobnych stawów,
  • kości.

Całość to niezwykle delikatna struktura i należy o nią odpowiednio dbać. Rozpoczynając intensywne treningi należy liczyć się z tym, że można doświadczyć potreningowego bólu nadgarstka. Dlatego tak ważna jest prawidłowa technika w treningu. Ból nadgarstka może spowodować wykluczenie z zajęć fizycznych na dłuższy okres czasu. Zdarza się, że bóle te diagnozowane są w postaci:

  • zespołu cieśni nadgarstka,
  • zespołu związanego z uciskiem nerwu łokciowego.

Nie należy ich bagatelizować, ponieważ mogą prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

Jak uniknąć bólu nadgarstka?

Technika

Odczuwanie dyskomfortu i bólu w obrębie dłoni i nadgarstków to pierwszy sygnał ostrzegawczy. Należy zwrócić szczególną uwagę na technikę ćwiczeń w planie treningowym. Warto też zwrócić uwagę na odpowiednie rozciągnięcie i mobilność całego ciała, w tym nadgarstków.

  • Zbyt duże i zmienne obciążenie może spowodować więcej kłopotów niż pożytku.
  • Ciężar musi być bezwzględnie dopasowany do możliwości fizycznych osoby trenującej.
  • Należy zwrócić szczególną uwagę na technikę wykonywanych ćwiczeń, ponieważ niezauważone błędy mogą doprowadzić, m.in. do niefunkcjonalnego wykorzystania tkanek, a w dalszej kolejności powodować przeciążenia lub stany zapalne w obrębie nadgarstków.
  • Brak odpowiedniej techniki wyklucza też m.in. odpowiedni przebieg regeneracji po treningu.

Dieta

Trening to złożony proces i nie można pominąć żadnego elementu, w tym także dobrze zbilansowanej diety. Powinna być ona bogata w

Rozgrzewka

Kolejnym istotnym elementem zapobiegającym bólom nadgarstka po treningu, jest odpowiednia rozgrzewka przed treningiem. To podstawa bezpieczeństwa i efektywnego treningu.

  • Zawsze musi znaleźć się w planie treningowym, ponieważ przygotowuje ona stawy do dalszego wysiłku.
  • Więcej nie znaczy lepiej, a o przeciążenia i ból w obrębie nadgarstków – nietrudno.
  • Często osoby z niewielkim stażem pomijają rozgrzewkę. Dodatkowym zagrożeniem jest przy tym cięższy trening, niż się sugeruje początkującym na siłowni.

Jak sobie radzić z potreningowym bólem nadgarstków?

Przede wszystkim należy przyjrzeć się dokładnie treningom. Być może trzeba będzie:

  • zmienić technikę ćwiczeń,
  • odpowiednio dopasować ciężar.

Kolejnym rozwiązaniem, może być zastosowanie specjalnych usztywniaczy nadgarstków, których zadaniem jest pomoc w utrzymaniu nadgarstków w prawidłowej pozycji. Należą do nich:

  • opaski,
  • ortezy nadgarstkowe, które usztywnią staw nadgarstkowy podczas wykonywania ćwiczeń.

Jest to rozwiązanie doraźne, a usztywniacze stosujemy tylko podczas wykonywania najcięższych serii. Nie powinny być one nadużywane, ponieważ opaska na nadgarstek nie wykorzystuje elementów funkcjonalnych stawów i osłabia mięśnie stabilizujące. Tym samym stosowanie jej zbyt często nie poprawi stabilizacji i możliwości treningowych.

Ból nadgarstka po treningu

Bóle w obrębie nadgarstków są częstym zjawiskiem występującym u osób trenujących. Najważniejsze jest, by w miarę możliwości zapobiegać tego typu zdarzeniom. Korzystanie z wiedzy i umiejętności trenera z dużym doświadczeniem to spora szansa na to, by uniknąć wielu nieprzyjemności. 

  • Dopasuje odpowiednio plan treningowy pod możliwości ćwiczącego.
  • Pomoże dobrać odpowiedni ciężar do wykonywanych ćwiczeń.
  • Dopilnuje techniki ćwiczeń.
  • Zasugeruje suplementację.
  • Ułoży indywidualny plan dietetyczny.

Takie podejście nie tylko zapewni szybkie efekty treningowe, ale także pełnię zdrowia przy ciężkich treningach – w tym zdrowe nadgarstki. Uszkodzenie nadgarstków to poważna sprawa, która może wykluczyć z dalszego trenowania. Przedłużające się bóle w obrębie nadgarstków powinny skłonić do wizyty u lekarza. Zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć.

Brak głosów.
Proszę czekać...

mgr Maciej Łuczak

Absolwent Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi na kierunku Kultura Fizyczna i zdrowotna oraz Społecznej Akademii Nauk w Łodzi na kierunku Fizjoterapia. 2 krotny Mistrz Świata oraz Mistrz Europy Kettlebell Maraton. Pierwsza Polak z tytułem „Master of Sport World Class” nadanym przez International Kettlebell Marathon Federation. Zawodowo trener oraz fizjoterapeuta. Pasjonat sportu oraz innowacyjnych metod rozwoju siły i wytrzymałości. Strona internetowa www.trenerluczak.pl

Komentarze

  1. Bóle treningowe są koszmarem każdego. Najczęściej dopadało mnie drętwienie i mrowienie kończyn. Czasem musiałem rezygnować z treningu, bo nie dawałem rady. Wszystko przez niedobory magnezu i witamin z grupy B. Na szczęście mój trener personalny podrzucił LargoMass. Suplementacja jest dobrym rozwiązaniem w eliminowaniu różnego rodzaju dolegliwości spowodowanych treningiem. Ponadto dzięki temu preparatowi mogłem efektywnie rozbudowywać tkankę mięśniową, co jest moim głównym celem. Naturalny skład, w którym jest arginina, karnityna i tribulus, daje szybki progres. Wraz ze zwalczeniem niedoborów, zniknęły też bóle.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No