Bezsenność dotyczy nawet połowy Polaków po 30 roku życia. Dotyka także młodszych, uczących się i pracujących osób. Brak wypoczynku i regeneracji jest przeszkodą nie tylko na siłowni, ale też w życiu codziennym. Poznaj sprawdzone sposoby na bezsenność i walcz z brakiem snu.

Bezsenność – przyczyny

Przyczyn bezsenności może być naprawdę wiele. Zdecydowana większość osób cierpi na problemy ze snem spowodowane stresującą pracą, wykonywaniem swojego zawodu w systemie zmianowym, nieregularnymi godzinami snu, czy otaczaniem się bodźcami uniemożliwiającymi zasypianie. To te osoby mają największą szansę na to, że pomogą im domowe sposoby na bezsenność. W większości przypadków wystarczy zapewnienie odpowiednich warunków wieczorem i pełne wyciszenie. Co z pozostałymi? Częstymi przyczynami bezsenności są problemy natury psychicznej. Niejednokrotnie pojawia się ona przy problemach układu krążenia, układu hormonalnego (zaburzenia poziomu melatoniny), a także jako skutek chorób powodujących stały ból.

Bezsenność – jak sobie pomóc

Z bezsennością warto walczyć samodzielnie, zapewniając sobie możliwie jak najlepszy sen. By uniknąć problemów ze snem, zrezygnuj z alkoholu przed zaśnięciem. Choć zasypiamy po nim szybciej i łatwiej – znacznie pogarsza on jakość naszego snu. Odstawmy tłuste potrawy i słodkie przekąski, by nie obciążać i nie pobudzać ciała, gdy przychodzi czas na wypoczynek. Zanim udamy się po pomoc do lekarza upewnijmy się, że przestrzegamy higieny snu i wyeliminowaliśmy potencjalne przyczyny bezsenności w naszym otoczeniu.

Higiena snu – jak o nią zadbać

Na co dzień nie przywiązujemy wagi do swoich nawyków, zwracając na nie uwagę dopiero wtedy, gdy pojawi się bezsenność. Zachowanie kilku prostych zasad może sprawić, że Twoje problemy znikną lub nigdy się nie pojawią! Co robić i czego nie robić przed snem? Oto kilka przykładów:

– zadbaj o przewietrzenie pomieszczenia, w którym śpisz,
– zmniejsz światło (unikaj zwłaszcza tego niebieskiego i białego, które może przesuwać czas zaśnięcia na później),
– nie rób nic, co pobudzi cię przed snem (aktywność fizyczna, picie kawy, alkoholu, zażywanie środków psychoaktywnych),
– staraj się chodzić spać o równych porach i spać zbliżoną ilość czasu codziennie,
– zapewnij sobie całkowitą ciszę lub spokojną, cichą muzykę,
– nie decyduj się na opuszczenie snu którejś nocy,
– zadbaj o nawodnienie,
– unikaj ciężkostrawnych, tłustych potraw,
– nie zajadaj się produktami bogatymi w węglowodany przed snem,
– nie zażywaj tabletek na sen w sposób nieprzemyślany.

Domowe sposoby na zaśnięcie

Sposoby na bezsenność mogą być bardzo zróżnicowane. W zależności od jej przyczyny, możemy walczyć z nią domowymi sposobami – i takimi się zajmiemy. Skupimy się na zredukowaniu bezsenności spowodowanej stresem, niepokojem w pracy i szkole, przemęczeniem psychicznym, a także błędami popełnianymi co dnia. Co robić by pokonać bezsenność.

1. Picie herbat ziołowych
Napar z lawendy, melisy czy rumianku wypity przed snem może w znacznym stopniu wspomagać nasze zasypianie. Badania wykazały, że nawet sam zapach lawendy jest w stanie ułatwić nam sen.

2. Gorąca kąpiel
Jeśli bezsenność spowodowana jest stresem – odprężenie podczas gorącej kąpieli z pewnością okaże się zbawienne.

3. Wzmożona aktywność w ciągu dnia
W trakcie dnia – nie tuż przed zaśnięciem – warto  pobiegać,wybrać się na długi spacer, czy rower. Dotlenimy w ten sposób nasz organizm, nieco się zmęczymy i dostarczymy ciału biologicznej potrzeby wypoczynku.

4. Stosowanie naturalnych olejków aromatycznych
Możemy skorzystać też z naturalnych olejków aromatycznych, które pomogą walczyć z bezsennością. Stworzone dzięki kominkowi zapachowemu inhalacje na bazie jaśminu, lawendy, czy mandarynki są kolejnym wspomaganiem do snu.

5. Muzyka relaksacyjna
Wszystko, co pomoże Ci wyciszyć się przed snem jest na wagę złota. Z pewnością możesz spróbować także medytacji, która wieczorem wyciszy przede wszystkim Twój umysł, by dać spokój ciału.

6. Wyeliminowanie produktów z kofeiną przed snem
Częstą przyczyną bezsenności jest wypijanie kawy wieczorem, co uniemożliwia zaśnięcie w późniejszych godzinach. Na tę przyjemność warto zdecydować się nieco wcześniej.

7. Suplementy diety
Możesz pomóc sobie stosując gotowe produkty, które mają za zadanie wspomóc Twój organizm podczas regeneracji i ułatwić zaśnięcie. Przykładowe produkty to: GABA, Ashwaganda, ZMA.

Bezsenność – czy walczyć z nią samemu?

Jak widać, przyczyn bezsenności może być naprawdę wiele. Jeśli zaobserwujemy u siebie problemy ze snem, najpierw warto wypróbować domowe sposoby na bezsenność, a gdy te nie pomogą – udać się do lekarza, by znaleźć przyczynę problemu i ustalić ewentualny czas i dawki przyjmowania melatoniny. Pamiętaj, że jest to hormon, z którym nie warto eksperymentować na własną rękę, bowiem nieprzemyślane stosowanie może pogłębić bezsenność.

Brak głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No