Carbo jest jednym z najtańszych i najmniej docenianych suplementów diety. Pytanie brzmi dlaczego. Carbo odpowiednio wykorzystane może wspomóc efektywność naszych treningów, dać nam energię, a także poprawić powysiłkową regenerację. Odżywka węglowodanowa carbo uzupełni zapasy glikogenu mięśniowego zużytego podczas treningu. Dodatkowo węglowodany pełnią szereg ważnych funkcji w naszym organizmie i są podstawowym źródłem paliwa dla sportowców. Dowiedź się czym jest carbo.

Czym jest carbo?

Wielu z Was zadaje sobie pytanie czym jest carbo. Suplementy typu carbo składają się z mieszanki wolno, średnio oraz szybko uwalnianych węglowodanów. Często uzupełniane są także o witaminy i minerały, które wspomagają organizm podczas ćwiczeń. Najpopularniejsze witaminy dodawane do carbo to witaminy z grupy B, które wspomagają pracę naszego układu nerwowego oraz stymulują połączenia mózgowo mięśniowe.

Dodatkowo w carbo możemy znaleźć minerały takie jak magnez oraz pozostałe elektrolity, które zapobiegają powstaniu mimowolnych skurczów mięśni. Węglowodany stanowią podstawowe źródło energii dla naszego ciała. Mózg zużywa około 50 gram glukozy dziennie. Mięśnie w pierwszej kolejności czerpią energię z glikogenu, który magazynują. Dzięki odżywce węglowodanowej typu carbo możemy trenować zdecydowanie dłużej oraz intensywniej. Przeznaczona jest dla każdej aktywnej fizycznie osoby. Stosują ją sportowcy siłowi, a także wytrzymałościowi. Idealnie sprawdzi się również w sportach walki.

Carbo ze względu na swój skład jest bardzo tanim suplementem, a przy tym niezmiernie skutecznym. By dobrze zrozumieć całą istotę działania carbo trzeba zagłębić się w to czym są węglowodany oraz jakie pełnią funkcję.

Producenci suplementów coraz bardziej prześcigają się ze sobą w tworzeniu nowych mieszanek, dlatego na rynku dostępne są teraz także odżywki carbo zawierające składniki suplementów przed treningowych. Takie połączenie będzie sporo droższe, jednak doda nam olbrzymiego kopa energetycznego.

Odżywka węglowodanowa

Odżywka węglowodanowa

Carbo – co daje?

Pytanie o skutki włączenia do diety carbo jest bardzo proste, czyli co de facto daje carbo? Po pierwsze przyniesie nam zastrzyk energetyczny, po drugie pozwala trenować intensywniej oraz dłużej. Dzięki temu będziemy w stanie osiągać lepsze rezultaty sportowe. Tutaj pojawi się na pewno pytanie dotyczące odchudzania. Przede wszystkim podczas wysiłku spalamy kalorie, których deficyt w przeciągu dnia oraz tygodnia jest dla nas ważny. To co dostarczymy przed, czy w trakcie treningu zostanie wykorzystane i spalone. Nie musimy się obawiać, że to odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej.

Rola węglowodanów w naszym ciele jest następująca:

  • stanowią najbardziej ekonomiczne oraz najlepiej przyswajalne źródło energii
  • „tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów” innymi słowy bez ich udziału będzie nam trudniej spalić tkankę tłuszczową
  • odpowiednia ich ilość w diecie sprzyja przyswajaniu wapnia
  • odpowiadają za sterowanie poziomem insuliny, która z kolei jest najbardziej anabolicznym hormonem w naszym ciele. To dzięki niej możemy rosnąć bądź szczupleć
  • wiążą wodę w organizmie
  • chronią białka przed rozpadem, ponieważ część aminokwasów może zostać przerobiona na cukry.
Magnez

Magnez

Rola magnezu w naszym ciele jest na tyle obszerna, ze można napisać o tym całą książkę, tak samo jak witaminy z grupy B. Powiem tylko, że niedobór tych składników odżywczych będzie skutkować problemami z układem nerwowym, co przełoży się na samopoczucie, pracę mózgu oraz efekty treningów.

Kiedy stosować carbo?

Carbo stosujemy w zależności od potrzeby. Preparaty szybko uwalniane najlepiej wypić bezpośrednio po treningu w celu uzupełnienia zużytej energii oraz podniesienia poziomu insuliny. Pomoże to w procesach odbudowy glikogenu oraz regeneracji potreningowej organizmu. Generalnie przyjmuje się, że do godziny po treningu mamy największe okno anaboliczne i w tym czasie trzeba uzupełnić składniki odżywcze.

Preparaty złożone, czyli węglowodany o różnym stopniu wchłanialności, np. Duocarbo czy Max Carb,  należy stosować przed oraz w trakcie treningu. Przyjęło się, że najlepszym czasem jest 30 minut przed treningiem. Tak też podaje na opakowaniu większość producentów. W trakcie treningu najlepiej pić węglowodany w momencie, w którym wiemy że trening będzie albo bardzo intensywny albo bardzo długi.

Nie należy przesadzać z ilością węglowodanów w trakcie dnia, ponieważ ich nadmiar zostanie przekształcony w źródło zapasowe, czyli tkankę tłuszczową.

Carbo – dawkowanie

Kończąc, rozwiejmy ostatnie wątpliwości, czyli  jakie dawki carbo suplementować? Przede wszystkim należy wyliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne, a następnie podzielić je na makroskładniki. Wtedy można wyliczyć ile gramów węglowodanów z odżywki można przyjąć, aby nie odbiło się to niekorzystnie na naszej sylwetce. Producenci polecają wypijać porcję od 30 do 50 gramów carbo przed oraz po treningu.

Reasumując carbo jest najtańszą i najlepszą odżywką dla sportowców, ponieważ uzupełnia najważniejsze dla nas paliwo. Uzupełnione w składniki mineralne wspomoże regenerację organizmu i zapobiegnie powstawaniu skurczów i przeciążeń układu nerwowego.

Rating: 4.0/5. Wg 5 głosów.
Proszę czekać...

Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski - czynny bokser i sportowiec. Wiedzę na temat treningów oraz odżywiania zgłębiał, by pomóc samemu sobie. Po tym, gdy mu się to udało odkrył pasję trenerską. Stał się trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia i suplementacji zarówno sportowców, modelek, jak i zwykłych ludzi. Życiowe motto: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali." - Jan Paweł II

Komentarze

  1. Czysty cukier, a tak na prawdę jak już chcemy spożywać prosty cukier po treningu, to lepiej zjeść żelki, niż nie mieć przyjemności z przyjmowania zbędnych kalorii ;D

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj