Progresja treningowa ćwiczeń, np. masę mięśniową i siłę, jest uzależniona od właściwie zaprojektowanego planu treningowego oraz dopasowanej diety z dodatnim bilansie kalorycznym. Aktualnie na rynku można znaleźć ogromną ilość produktów, które w efektywny sposób wspierają ćwiczącego w dążeniu do celu. Jednym z nich jest odżywka typu gainer. Jak wybrać najlepszy produkt tego typu? Jakie są efekty stosowania tego suplementu? Czy gainer ma bezpośrednie przełożenie na budowę siły?

Czy gainer jest potrzebny?

Gainer jest suplementem diety – dlatego należy traktować go jako jej uzupełnienie, a nie podstawę. W przypadku diety opartej głównie na suplementach, a nie pełnowartościowych posiłkach, można doprowadzić do:

  • złego samopoczucia,
  • niestrawności,
  • opóźnienia osiągnięcia wyznaczonych celów treningowych.

Preparaty białkowo-węglowodanowe są świetnym sposobem na uzupełnienie diety. Kiedy spisują się najlepiej? Na pewno w momencie kiedy nie ma czasu na tradycyjny posiłek, bądź kiedy potrzebny jest większy bilans kaloryczny.  Tym samym jest też po prostu sposobem na wygodę.

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div] Gainer na siłę – efekty

Określając efekty odżywki typu gainer, należy dokładnie przyjrzeć się jego składowi. Jest to suplement w głównej mierze złożony z węglowodanów i białek w ściśle określonej proporcji.

  • W gainerach najczęściej pojawiających się na rynku proporcja ta występuje w stosunku 4:1 i 3:1 (4g węglowodanów – 1g białka / 3g węglowodanów – 1g białka).
  • Takie proporcje makroskładników doskonale wspierają procesy anaboliczne po intensywnym treningu oraz pomagają w sytuacji, kiedy któryś z posiłków trzeba zastąpić odżywką.
  • Na rynku występują suplementy o różnych proporcjach białek i węglowodanów.
    • Dotyczy to zwłaszcza tanich gainerów, w których na 100g produktu występuje mniej niż 20g białka lub droższych odżywek typu bulk o proporcjach 1:1.
    • Oprócz głównych składowych odżywek typu gainer (białka i węglowodany), suplementy te mogą zawierać różne substancje wspierające efekty treningowe takie jak: witaminy i minerały, glutamina, BCAA, arginina oraz wiele innych. W tańszych odżywkach tego typu mogą występować również tłuszcze – niekonieczne te zdrowe.

Jaki gainer wybrać?

Decydując się na zakup suplementu typu gainer należy kierować się nie tylko ceną, ale i składem. Istotne jest, aby odżywka składała się z odpowiednich proporcji wartościowych:

Tańsze gainery w swoim składzie najczęściej zawierają niepełnowartościowe białka, a także sporą ilość niezdrowych cukrów prostych. Kupno budżetowego produktu gorszej jakości, zamiast przyczynić się do wzrostu masy i siły mięśniowej – może spowodować m.in. zwiększenie intensywności procesu lipogenezy, a w konsekwencji – do wzrostu poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie.

Gainer czy białko – co lepsze?

Jednym z najczęściej zadawanych pytań dotyczących wyboru odżywki ukierunkowanej na wzrost masy i siły mięśniowej, jest to odnoszące się do efektywności odżywek typu białko i gainer.

  • Suplementy białkowe są doskonałymi odżywkami wspierającymi m.in. procesy anaboliczne. Jednak stosowanie ich w połączeniu z węglowodanami – potęguje ich efektywność.
  • Na podstawie licznych badań stwierdzono, że spożycie białka z węglowodanami w odpowiedniej proporcji (takiej jaką zawierają gainery), pozytywniej wpłynie na zapoczątkowanie regeneracji potreningowej, niż stosowanie preparatów wyłącznie białkowych.
  • Wzrost poziomu glukozy we krwi na skutek spożycia węglowodanów oddziałuje na wyrzut hormonu trzustki jakim jest insulina. Posiada ona ogromne znaczenie w intensyfikacji procesów anabolicznych.

Stosowanie odżywki typu gainer po treningu:

Z racji, że jest suplementem charakteryzującym się szybką przyswajalnością, dostarcza on potrzebne składniki odżywcze w dość krótkim czasie. Wielkość porcji gainera uzależnione jest od zapotrzebowania kalorycznego ćwiczącego, a także od kaloryczności pozostałych posiłków w ciągu dnia.

Gainer na siłę?

Odżywki typu gainer doskonale przyczyniają się do wzrostu siły i masy mięśniowej dzięki intensyfikacji procesów anabolicznych. Choć trzeba pamiętać, że preparaty białkowo-węglowodanowe –  jak inne suplementy – mogą być uzupełnieniem , a nie podstawą diety. Spożywanie gainera bez prawidłowo opracowanego planu dietetycznego i treningowego po prostu nie przyniesie oczekiwanych efektów.

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div]
Rating: 5.0/5. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

Michał Smuszkiewicz

Michał Smuszkiewicz - student AWF Poznań posiadający duży wachlarz wiedzy jak i doświadczenia w zakresie aktywności fizycznej oraz żywienia. Jest osobą ambitną czującą ciągły niedosyt wiedzy. Przekłada się to na to, że każdy trening oraz dieta są przemyślane oraz dostosowane do potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj