Gainer jest suplementem, który kojarzy się przede wszystkim z okresem budowania masy mięśniowej. Jego podstawowym zadaniem jest uzupełnienie kalorii w diecie i dostarczanie większej ilości węglowodanów. Jak sprawdzi się gainer na redukcji? Czy jest to dobry pomysł na suplementację w trakcie zrzucania nadmiaru kilogramów?

Gainer i redukcja

Gainer i redukcja to z pozoru dwa wykluczające się pojęcia. Spowodowane jest to przede wszystkim dwoma aspektami.

  • Pierwszym z nich jest duża zawartość węglowodanów i co gorsza cukrów w tego typu produktach.
  • Drugim jest nieumiejętne stosowanie gainerów w planie.

Czy w takim razie gainer nie nadaje się w ogóle do suplementacji na redukcję? To nie jest takie oczywiste.

Gainer na redukcję – od czego zależą efekty?

Efekty stosowania gainera podczas redukcji będą uzależnione od wielu innych czynników. Istotne jest to kiedy spożywamy taki produkt oraz jak wiele zawiera cukrów prostych. Pytanie więc o zasadność oraz cel stosowania tego suplementu podczas redukcji jest jak najbardziej zasadne. Chcąc zastąpić sobie posiłek szybkim szejkiem należy wybierać produkty o jak najmniejszej zawartości cukrów i największej białka.

  • Spowodowane jest to tym, że chcemy trzymać w ryzach poziom insuliny. Ta może stanowić najbardziej anaboliczny hormon lub może stać się naszym najgorszym wrogiem.
  • Ilość białka także będzie mieć tutaj niebanalne znaczenie, ponieważ w tym etapie treningu zwiększamy jego ilość w diecie. Większa jego podaż działa termogenicznie na organizm, musi on zużyć więcej energii do jego strawienia – co jest bardzo korzystnym zjawiskiem.
  • Także źle dobrany produkt, a przy tym źle zastosowany będzie odnosił odwrotny skutek. Zamiast wspomagać dietę, będzie przyczyniać się do nabierania masy.

Umiejętnie stosowany może jednak znaleźć miejsce w diecie na redukcji.

Dla kogo gainer na redukcję?

Gainer na redukcji mogą stosować osoby, które mają bardzo intensywne i długie treningi. Będą to biegacze długodystansowi, piłkarze, kolarze czy ewentualnie pływacy i zawodnicy sztuk walki. W większości nie sprawdzi się u osób trenujących sylwetkowo i rekreacyjnie. Znaczący wpływ na możliwość wykorzystanie gainera podczas redukcji będzie mieć somatotyp.

  • Ektomorficy nawet podczas redukcji miewają problemy z dostarczeniem wystarczającej ilości kalorii, by chronić masę mięśniową przed katabolizmem. W ich wypadku stosowanie pomocy w postaci wysokokalorycznego szejka jest wręcz wskazane.
  • Endomorficy z kolei takich suplementów powinni unikać – zarówno na redukcji, jak i masie.

Kiedy brać gainer na redukcję?

Zastosowanie gainera podczas redukcji może być różne w zależności od osoby, rodzaju treningu i sposobu odżywiania. Planując intensywny wysiłek może sprawdzić się jako posiłek przedtreningowy.

  • Zapewni nam energię z węglowodanów oraz aminokwasy, które ochronią masę mięśniową.

Może stanowić także szybki zastrzyk energii po długim, intensywnym treningu.

  • Po wysiłku nawet produkt zawierający więcej cukrów będzie mógł korzystnie wpłynąć na nasze ciało.
  • Spowodowane jest to tym, że zależy nam na podniesieniu poziomu insuliny aby szybciej uzupełnić zapasy glikogenu oraz przetransportować do mięśni składniki odżywcze.

Kolejną opcją jest zastąpienie posiłku białkowo węglowodanowym szejkiem. Nie powinno to jednak być rozwiązanie stałe, a jedynie doraźne. Możemy zastosować taki zabieg kiedy nie mamy możliwość spożyć pełnowartościowego posiłku. Nie mając czasu nic przygotować lub jedząc w biegu szejk będzie dobrym rozwiązaniem. Dużo lepszym niż gotowe szybkie i mocno przetworzone jedzenie ze stacji paliw, czy nawet sklepu spożywczego.

Gainer jako uzupełnienie diety?

Gainer jako uzupełnienie diety ma za zadanie przede wszystkim zwiększyć liczbę kalorii ludziom, którzy nie są w stanie zjeść wystarczająco dużo normalnego pożywienia. Jest to jednak rozwiązanie dobre na krótką metę, chyba że mamy naprawdę dobrze zbilansowaną dietę. Większość produktów typu gainer dostarcza jedynie białek i węglowodanów. Organizm prócz tego potrzebuje także innych składników. Warto więc zaznaczyć, że szejk nie będzie pełnowartościowym zastąpieniem posiłku.

Gainer na redukcji?

Odżywki typu gainer nie powinny być traktowane jako główne dania w diecie. Z tego względu nie poleca się również, aby zastępowały posiłek – zwłaszcza u osób, które pragną schudnąć. Zbyt dużo jest tutaj niewiadomych, które mogą zaważyć na skuteczności takiego rozwiązania. Gainer ma za zadanie uzupełnić dobrze zbilansowaną dietę o kalorie, białko i łatwe do przyswojenia węglowodany. Biorąc pod uwagę wszystkie opinie i efekty osób, którzy testowali takie podejście oraz inne aspekty, należy odradzić stosowanie odżywek typu gainer podczas redukcji tkanki tłuszczowej.

Rating: 5.0/5. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski - czynny bokser i sportowiec. Wiedzę na temat treningów oraz odżywiania zgłębiał, by pomóc samemu sobie. Po tym, gdy mu się to udało odkrył pasję trenerską. Stał się trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia i suplementacji zarówno sportowców, modelek, jak i zwykłych ludzi. Życiowe motto: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali." - Jan Paweł II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj