Gainery często stosowane są przez początkujących, którzy budują masę. Jednak kaloryczność tych odżywek sprawia, że często zamiast mięśni pojawia się więcej tłuszczu. Czy w takim razie czy warto stosować go w suplementacji? Jaki gainer na początek powinni wybrać mniej doświadczeni zawodnicy na siłowni? Czy jest dla każdego? Na co powinno się zwrócić uwagę przy wyborze tego suplementu? Więcej artykule.

Gainer a dieta początkującego na siłowni

Na początku warto wyjaśnić czym jest – tak często polecany budującym masę mięśniową – gainer.

  • To odżywka, w której składzie znajdują się głównie węglowodany o zróżnicowanym indeksie glikemicznym, a około 20 % stanowi białko.
  • W niektórych produktach znajdziemy także niewielką domieszkę tłuszczu – gainer jest więc produktem wysokoenergetycznym.
  • Choć pojawia się w wielu zestawach odżywek, to gainer dla początkujących nie jest wcale obowiązkową pozycją.
  • Jego stosowanie uzależnione jest przede wszystkim od budowy ciała ćwiczącego, intensywności treningu oraz stosowanej diety.

Gainer na początku treningów może okazać się przydatny przede wszystkim typowym ektomorfikom, którzy mają problemy z przybieraniem na masie.

Gainer – zalety

Jakie zalety ma gainer w suplementacji? To na pewno:

  • możliwość szybkiego dostarczenia kalorii przed i po treningu;
  • stosowany przed treningiem dodaje energii i spowolni nadchodzące zmęczenie;
  • stosowany po treningu pomoże odbudować glikogen i regenerować mięśnie;
  • uzupełnienie jadłospisu, w którym nie możemy zawrzeć niezbędnej do wzrostu mięśni ilości węglowodanów;
  • gainer pozwala przybrać na masie m.in. ektomorfikom;
  • dostarczenie zróżnicowanych węglowodanów;
  • środek zastępczy/uzupełniający dla przygotowania posiłków w ciągu dnia.

Gainer – wady

Jakie wady przynosi stosowanie gainera? Wśród negatywnych skutków można wymienić tj.

  • może prowadzić do niekontrolowanego przyrostu tkanki tłuszczowej;
  • jeśli w produkcie znajdują się białka pszeniczne, może prowadzić do dolegliwości ze strony układu pokarmowego (związanych z nadmiarem glutenu);
  • pogorszenie skóry trądzikowej związane z dużą podażą węglowodanów.

Gainer i efekty

Jeśli dopiero zaczynasz ćwiczyć na siłowni i chcesz stosować gainer, możesz przewidzieć jego potencjalne efekty na podstawie budowy ciała. Jakie efekty może przynieść gainer w suplementacji?

  • U osób powyżej 20 % tkanki tłuszczowej, które raczej łatwo przybierają na wadze, spotęguje przyrost tkanki tłuszczowej – najczęściej w okolicach pasa. W takim przypadku nie jest rekomendowaną odżywką.
  • U osób z tkanka tłuszczową na poziomie 10 – 15 %, gainer może mieć swoje uzasadnione zastosowanie. Jeśli jesz duże ilości kalorii i nie przybierasz na wadze – gainer zapewni Ci solidny, dodatni bilans kaloryczny. Po uzupełnieniu posiłków o dodatkową ilość białka, to doskonałe źródło makroelementów, niezbędnych do rozbudowy masy mięśniowej.
  • Gainer stosowany jest także u osób z wieloletnim stażem treningowym, które nie są w stanie pokryć zapotrzebowania kalorycznego przy pomocy tradycyjnych posiłków.

Jaki gainer wybrać?

Jeśli zaczynasz treningi ukierunkowane na przyrost masy mięśniowej i masz duże problemy z przybieraniem na wadze, czas zastanowić się jaki gainer wybrać. Zanim zapoznasz się z listą ułożoną na podstawie ceny, postaraj się wybrać odżywkę, która:

  • będzie zawierała jak najwięcej białka;
  • w składzie znajdzie się białko zwierzęce, a nie roślinne. To przyswaja się nieco i zawiera gluten;
  • sprawdź, czy w składzie znajdują się aminokwasy tj. izoleucyna, leucyna, walina, tryptofan i inne – im więcej tym lepiej;
  • pożądane są produkty na bazie skrobi kukurydzianej i pszenicznej. Charakteryzują się one stosunkowo niskim indeksem glikemicznym i nie powodują gwałtownych skoków glukozy we krwi;
  • posiada dodatkowe substancje wspomagające np. witaminy i minerały, beta – alaninę, kreatynę, argininę.

Choć zazwyczaj jakość produktu rośnie wraz z jego ceną, to jednak nie jest to regułą. Po przeanalizowaniu składu możesz wybrać gamę produktów, których zakup rozważysz. Wtedy warto zapoznać się z opiniami użytkowników na temat rozpuszczalności, smaku, a także pracy układu pokarmowego po zastosowaniu odżywki.

Jaki gainer na początek?

Z uwagi na specyfikę odżywki, gainer dla początkujących nie jest odżywką obowiązkową. Nawet osoby o utrudnionym przybieraniu masy powinny stosować go ze szczególną ostrożnością, ponieważ już w niewielkiej porcji dostarcza solidnych dawek energii. Zanim sięgniesz po gainer, upewnij się, że nie jesteś w stanie pokryć swojego zapotrzebowania kalorycznego przy pomocy tradycyjnych posiłków. Dieta – nie suplementacja – jest podstawą u każdego ćwiczącego!
Być może jego stosowanie nie jest jeszcze konieczne. W przyszłości, po zwiększeniu swojego zapotrzebowania, będziesz mógł zastosować odżywkę bez większych obaw. Pamiętaj, że zawsze możesz zwrócić się o pomoc w doborze do starszych kolegów, specjalistów, trenerów – oczywiście jeśli będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości. Gainer to dobra odżywka na masę – trzeba jednak wiedzieć kiedy i jak jej używać.

Rating: 5.0/5. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj