Zacznijmy od definicji. „Wytrzymałość to zdolność do kontynuowania długotrwałej pracy o wymaganej intensywności, bez obniżania efektywności działań i przy zachowaniu podwyższonej odporności na zmęczenie”(H. Sozański 1999). Wytrzymałość stanowi jedną z najważniejszych cech motorycznych człowieka. Podzielić ją można na wiele rodzajów w zależności od uprawianego sportu, wytrzymałość będzie, więc stanowić bardzo istotny element w sporcie. W tym artykule skoncentrujemy się na tym jakie suplementy mogą ją wspierać.

 

Co wpływa na wytrzymałość?

Wytrzymałość buduje się w długotrwałym procesie treningowym. Na jej stan będzie wpływać objętość tlenu jaką są wstanie pomieścić płuca, czyli tak zwany VO2max. Prócz tego odporność na pojawiające się zmęczenie muszą wykazać duże grupy mięśniowe. By tak się stało serce musi być w stanie odpowiednio szybko pompować krew, która ją odżywia i dotlenia. Na poziom wytrzymałości znaczny wpływ mają również procesy metaboliczne tlenowe lub beztlenowe w zależności od rodzaju wysiłku. Umiejętność i zdolność organizmu do usuwania szkodliwych produktów przemiany materii. Dodatkowo sprawność procesów termoregulacyjnych oraz szybkość utraty wody z organizmu.

Budując wytrzymałość budujemy wydolność organizmu. W tym celu musimy nie tylko odpowiednio intensywnie trenować aby doprowadzić organizm do stanu najwyższego zmęczenia wielokrotnie w ciągu okresu przygotowawczego. Co skutkuje wystąpieniem tak zwanej hiperkompensacji, czyli zwiększenia się progu po przekroczeniu, którego organizm odczuwa skrajne zmęczenie. Musimy również zadbać o odpowiednią podaż mikro i makroskładników odżywczych, a także regenerację. Tutaj na scenę wchodzą właśnie suplementy.

 

Odżywki zwiększające wytrzymałość:

 

L-karnityna

L-karnityna jest bardzo popularnym suplementem, który w ogólnej świadomości ludzi sprzyja odchudzaniu. Jej działanie jest jednak zdecydowanie szersze. Wpływa ona korzystnie na zwiększenie wydolności organizmu. Dzieje się tak, ponieważ wspomagając redukcję tkanki tłuszczowej pozwala na dostarczenie większej ilość niezbędnego tlenu do mięśni. Tkanka tłuszczowa także niestety musi konsumować tlen. Im jest jej mniej tym więcej tego drogocennego gazu może trafić do mięśni, dla który będzie to zdecydowany zastrzyk pozwalający pracować dłużej na wysokich obrotach. L-karnityna zapobiega także tworzeniu się nowych zapasów tłuszczu i wpływa na usuwanie z organizmu substancji toksycznych. Takich jak amoniak, jony metali ciężkich czy nawet wolne rodniki. Prawda jest jednak taka, że zdecydowana większość ludzi żyje z niedoborem tej substancji co może powodować wiele schorzeń typu cukrzyca, spadek aktywności fizycznej oraz wydolności organizmu. Podstawowe dawkowanie l-karnityny będzie różne u różnych jej producentów. Badania pokazują jednak, że najefektywniejsza jest porcja 2-3 gram przyjęta z 60-80 gramami węglowodanów. Także warto zapamiętać, że L-karnitynę lepiej stosować jako środek pozwalający wydłużyć czas trwania wysiłku niż suplement spalający tłuszcz.

 

Beta-alanina

Beta-alanina jest aminokwasem, który stanowi składnik praktycznie wszystkich suplementów przed treningowych. Spowodowane jest to jej zdolnością do opóźniania odczuwania zmęczenia. Jej wysoka skuteczność została potwierdzona licznymi badaniami, co tylko zwiększa jej popularność. Beta-alanina ma zdolność do zwiększania poziomu karnozyny w mięśniach. Karnozyna stanowi związek szczególnie cenny podczas wysiłku, ponieważ hamuje spadek pH związany z powstawaniem kwasu mlekowego. Tym samym przywraca równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Wiąże się to z możliwość dłuższej i intensywniejszej pracy mięśni w trakcie trwania treningu. Stosowanie beta-alaniny w dawkach 4-5 gramów na dobę daje najlepsze rezultaty w postaci wydłużenia czasu trwania wysiłku, zwiększenia jego intensywności oraz opóźnienia pojawienia się uczucia zmęczenia.

 

Kofeina

Najpopularniejszym środkiem wpływającym na wydolność jest zawarta w kawie kofeina. Jej działanie jest w tym wypadku bardzo proste. Blokuje ona receptory odpowiedzialne za odczuwanie zmęczenia. Wpływa również na zwiększenie zdolności wysiłkowych oraz koncentracji u sportowców, z tego powodu stanowi podstawowy suplement w arsenale wielu zawodników różnych dyscyplin.

Kreatyna

Kreatyny nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to zdecydowanie najlepiej przebadany suplement na rynku. Kreatyna wpływa na szybszą resyntezę ATP, czyli adenozynotrifosforanu. Im ten proces zachodzi szybciej tym dłużej jesteśmy w stanie wykonywać określony rodzaj wysiłku. Dodatkowo zapobiega zakwaszeniu mięśni oraz wspomaga rozwój beztłuszczowej masy ciała. Jej zastosowanie jest bardzo szerokie, a przy tym bezpieczne i z tego względu sięga po nią coraz więcej osób.

 

Suplementy na wytrzymałość-podsumowanie

Suplementów wspomagających wytrzymałość możemy znaleźć co niemiara. Warto jednak dobrać je umiejętnie do stopnia wytrenowania oraz rodzaju uprawianej aktywności fizycznej. Należy także zapamiętać sobie jedną najważniejszą rzecz. Suplementacja ma za zadanie wspomóc prawidłowe odżywianie oraz mocny trening. Nie da się zbudować wytrzymałości nie doprowadzając organizmu do stanu, w którym nastąpi hiperkompensacja.

 

 

Brak głosów.
Proszę czekać...

Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski - czynny bokser i sportowiec. Wiedzę na temat treningów oraz odżywiania zgłębiał, by pomóc samemu sobie. Po tym, gdy mu się to udało odkrył pasję trenerską. Stał się trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia i suplementacji zarówno sportowców, modelek, jak i zwykłych ludzi. Życiowe motto: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali." - Jan Paweł II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj