Serie łączone to doskonała metoda treningowa, która pozwala przełamać, m.in. stagnację treningową. Wielu ćwiczących po kilku tygodniach planu treningowego, przestaje być zadowolonym z treningu. Niezależnie czy jest to trening na masę, czy rzeźbę – rozwiązaniem na zaskoczenie mięśni nowym bodźcem są właśnie serie łączone. Jak widać, niosą ze sobą wiele dobrego. Ale czym są serie łączone? Jak je wykonywać? Kto może z nich korzystać i jakie efekty jeszcze przynoszą? Więcej o seriach łączonych w artykule.

Czym są serie łączone?

Jak sama nazwa wskazuje, serie łączone to połączenie minimum dwóch ćwiczeń, które wykonuje się bezpośrednio po sobie. Metodę można wykonywać w dwóch wariantach:

  • serie łączone tej samej grupy mięśniowej;
  • serie łączone grup przeciwstawnych.

W pierwszym przypadku, w seriach łączonych zawiera się ćwiczenia na jedną partię mięśniową, np.:

  • wyciskanie sztangi wąskim chwytem + szwedzkie pompki – na triceps;
  • wyciskanie hantli na ławce dodatniej + rozpiętki na ławce dodatniej – na klatkę piersiową.

W drugim przypadku, metodę tę nazywa się seriami antagonistycznie łączonymi. W tym przypadku łączy się dwie partie mięśniowe, które działają przeciwstawnie do siebie. Może to być, np.:

  • wyciskanie francuskie sztangi + ugięcia przedramion stojąc ze sztangą – na triceps i biceps;
  • prostowanie nóg na maszynie + ugięcia nóg na maszynie – na mięsień czworogłowy i dwugłowy uda.

Innymi rodzajami super serii są:

  • trójserie – inaczej triserie, czyli połączenie trzech ćwiczeń w jednej serii;
  • gigant serie – czyli serie łączące minimum 4 ćwiczenia, które wykonuje się bezpośrednio po sobie.

Efekty serii łączonych

Najważniejszym efektem stosowania serii łączonych w treningu siłowym jest spotęgowanie hipertofii mięśniowej.

  • Poprzez zwiększenie zjawiska mikrouszkodzenia tkanki mięśniowej, następuje rozwój masy mięśniowej.
  • Warto jednak pamiętać, że dopiero odpowiednie zaplecze suplementacyjne, dieta i regeneracja, pozwolą na osiągnięcie celu treningowego.

Serie łączone to również doskonały sposób na stagnację w treningu.

  • Ta spowodowana jest najczęściej przyzwyczajeniem mięśni do wysiłku fizycznego.
  • Metoda łączonych serii pozwala zaskoczyć organizm innym bodźcem treningowym podczas ćwiczeń.

Metoda w ogromnym stopniu intensyfikują każdą jednostkę treningową i wykonany na niej wysiłek. Niezależnie, czy wykorzystuje się serie łączone w treningu na masę, czy w treningu na rzeźbę. W obydwu przypadkach spisuje się niesamowicie.

Serie łączone a zagrożenia

Pomimo korzyści jakie niosą ze sobą serie łączone, należy mieć świadomość o zagrożeniach. Nie bez powodu nie poleca się tej metody dla początkujących adeptów na siłowni – łączone serie wymagają maksymalnej kontroli nad ćwiczeniem. Zwiększona w ten sposób intensywność treningowa, bez odpowiedniego podejścia ćwiczącego, może:

Dla kogo serie łączone?

Serie łączone to metoda treningowa bardzo wymagająca i odpowiedzialna. Z tego względu nie rekomendujemy łączenia serii dla osób początkujących na siłowni. Bardziej doświadczeni zawodnicy mogą postrzegać tę metodę, np. jako sposób na stagnację mięśni i pobudzenie ich do wzrostu. Dopiero średnio zaawansowani i zaawansowani mogą w racjonalny i przemyślany sposób, z najlepszą techniką, wykorzystać serie łączone w treningu.

Metodę treningową serii łączonych wykorzystuje się w treningu siłowym. Często po ten typ serii sięgają najlepsi zawodnicy sportów sylwetkowych. Dzieje się tak z tego względu, że wykonywanie łączonych serii pomaga w budowaniu masy mięśniowej. Metoda choć ciężka i trudna, pozwala pobudzić organizm do rozwoju i zintensyfikować plan treningowy.

Serie łączone w treningu

By wykorzystać w  odpowiedni sposób serie łączone w treningu, należy wiedzieć jak dobierać ilość serii, powtórzeń i ciężar do każdej serii.

  • Przyjmuje się wykonywanie 4-5 serii łączonych w danym wariancie ćwiczenia.
  • Dzięki zintensyfikowaniu serii, nawet 8 powtórzeń w serii łączonej może dać oczekiwany efekt.
  • Należy odpuścić sobie dotychczasowe obciążenie i stanowczo je zmniejszyć. W tym przypadku każdy ćwiczący musi sam sprawdzić, jaki ciężar pozwoli mu wykonać odpowiednią ilość serii i powtórzeń w super serii. W doborze obciążenia ogromną rolę odgrywa również intensywność każdego treningu.

Ocena: 5.0. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No