Jedni negują istnienie zjawiska przetrenowania, a drudzy przywiązują do niego ogromną uwagę. Faktem jest, że organizm musi mieć czas na regenerację, która jest uzależniona m.in. od czasu poświęconego na odpoczynek. Zależą od tego wyniki, jak i osiągnięcie celów treningowych. Czym jest przetrenowanie i jaki ma wpływ na trening? Sprawdźcie sami.

Czym jest przetrenowanie?

Niektórzy twierdzą, że przetrenowanie to mit. Jednak zdroworozsądkowe podejście podpowiada, że możliwości każdego organizmu są ograniczone. Wprowadzenie się w cykl intensywnych treningów, bez określenia wystarczającego czasu regeneracji, skutkuje m.in. zaburzeniami w funkcjonowaniu ciała. Warto zaznaczyć, że nie jest to zwykłe zmęczenie organizmu, odczuwane po wysiłku. Dodatkowo problem narasta wraz z kolejną jednostką treningową.

Rozróżnia się dwa rodzaje przetrenowania:

  • przetrenowanie mięśni,
  • przetrenowanie układu nerwowego.

Wśród trenerów na próżno szukać zgodności w temacie – część z nich zakłada, że problem przetrenowania dotyczy tylko układu nerwowego. Wskutek niedostatecznej regeneracji, zmniejsza on swoją zdolność do wysyłania impulsów nerwowych, a co za tym idzie możliwość skurczu mięśni. Skutki stają się dla ciała globalne, a my odczuwamy m.in.:

  • brak koncentracji,
  • spadek energii,
  • problemy ze strony układu hormonalnego.

Przetrenowanie mięśni (np. przez wykonywanie intensywnego treningu na daną partię każdego dnia) określa się jako zmniejszeniu ilości mitochondriów odpowiedzialnych za produkcję energii, a także komórek satelitarnych, których celem jest rozbudowa i regeneracja mięśnia po treningu.

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div] Objawy przetrenowania

Objawy przetrenowania zauważymy bez większych problemów. Nie powinniśmy ich pomylić ze zmęczeniem powysiłkowym. Najczęstsze z nich to:

  • chroniczne zmęczenie i brak energii,
  • stała bolesność mięśni,
  • braku czucia mięśni,
  • spadek siły,
  • brak apetytu i bezsenność,
  • drżenie mięśni,
  • podniesienie tętna spoczynkowego,
  • brak koncentracji.

Jak na nas wpływa przetrenowanie?

Przetrenowanie to ogromne zmęczenie, spowodowane nadmierną eksploatacją wysiłkową. Wykończony organizm dąży do odpoczynku i regeneracji. Skutki zjawiska odczujemy na każdym etapie dnia codziennego.

  • Żaden z treningów nie będzie mógł zostać wykonany na wysokim poziomie.
  • Następuje znaczne pogorszenie nastroju i spadek motywacji.
  • Częstym problemem jest wpływ przetrenowania na bezsenność i senność, które dotyczą dużą część osób. Gdy jedni nie mogą spać wcale, inni będą spali całe dnie. W obydwu przypadkach powodem może być przetrenowanie.

Wpływ przetrenowania na trening

Przetrenowanie ma destrukcyjny wpływ na trening. Szczególnie odczuwany jest na siłowni i wśród zawodników sportów wytrzymałościowych, u których powoduje:

  • spadek sił i dynamiki,
  • zmniejszenie możliwości treningowych,,
  • hamuje rozwój mięśni,
  • ogranicza procesy anaboliczne,
  • potęguje katabolizm,
  • utrudnia regenerację organizmu.

Przetrenowanie w bieganiu jest jeszcze poważniejszym problemem,ponieważ z każdym przebiegniętym kilometrem:

  • zmniejszają się możliwości wysiłkowe,
  • zwiększa się ryzyko kontuzji.

Wpływ przetrenowania na regenerację

Z całą pewnością można stwierdzić, że przetrenowania uniemożliwia poprawną regenerację organizmu. Treningi o wysokiej intensywności wykonywane w niewielkim odstępie czasu nie pozwalają dojść mięśniom do siebie. Ciągle eksploatowany układ nerwowy nie nadąża z produkcją neuroprzekaźników i ich wysyłaniem. To wszystko prowadzi m.in. do niepoprawnej pracy organizmu i zaburzeń procesów regeneracyjnych.

Jak unikać przetrenowania?

Poniżej przedstawiamy podstawy profilaktyki przetrenowania, którą każdy ćwiczący powinien znać. Przestrzeganie tych zasad pozwoli na uniknięcie przetrenowania.

  • Rozsądny plan treningowy, w którym intensywność zostaje dostosowana do naszych możliwości, jest gwarantem sukcesu.
  • Należy unikać nadmiernych objętości treningowych, szybkich zmian ciężaru na coraz większy, a także codziennego treningu jednej partii.
  • Szczególną uwagę należy zwrócić na suplementację, np. witaminami i minerałami, białkiem czy aminokwasami.
  • Rozciągać się – przed i po treningu. To służy kondycji naszego organizmu.
  • Należy dbać o wystarczająco długi sen.

Sposoby na przetrenowanie

Najważniejsze, na czym należy skupić się w przypadku przetrenowania, to:

W odpowiedzi na problem, proponujemy ogólnorozwojową, rekreacyjną aktywności, tj.:

  • spokojną jazdę na rowerze,
  • spacer,
  • gry zespołowe.

Szczególną uwagę należy zwrócić na dostarczenie witamin i minerałów, a także zbilansowanie diety pod względem makroskładników – szczególnie jeśli drastycznie ograniczyliśmy podaż tłuszczu. Dobrze sprawdzą się też metody relaksujące, jak:

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div]
Rating: 3.5/5. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj