Codzienny trening jest specyficzną metodą treningową, wokół której krąży wiele mitów. Nie jest polecany osobom początkującym, a zaawansowani wykonują czasami nawet dwa treningi w ciągu jednego dnia. Jak to jest faktycznie z codziennym treningiem? Sprawdź, jakie konsekwencje niesie za sobą taki plan treningowy.

Czy można ćwiczyć codziennie na siłowni?

Zdecydowana większość początkujących osób jest przekonana o tym, że osiągnięcie sukcesu wiąże się z codziennymi treningami, wyrzeczeniami i dużą ilością czasu poświęconą na wysiłek fizyczny. Wraz ze stażem treningowym wzrasta świadomość działania organizmu, a własne błędy pozwalają na skorygowanie swoich dotychczasowych poglądów.
Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy można wykonywać codzienne treningi. Wszystko zależne jest od tego, jakiego rodzaju są to jednostki treningowe, a także od stażu zawodnika. W większości przypadków nie jest to wskazana metoda. Żadna z osób początkujących nie powinna porywać się na codzienny trening siłowy – niezależnie czy jest on prowadzony metodą FBW, czy też Split. Organizm nie jest wystarczająco przygotowany do pracy z obciążeniem.
Codzienny trening na siłowni przeznaczony jest dla osób z większym i dłuższym doświadczeniem treningowym. Ćwiczenia w takim przypadku dzieli się tak, by każdej z trenowanych partii dostarczyć wystarczający czas na regenerację.

Czy można ćwiczyć codziennie cardio?

Kiedy rozpoczynamy treningi cardio warto zapamiętać, że organizm szybko będzie adaptował się do wysiłku. Cel treningowy jest tutaj głównym czynnikiem, jaki należy wziąć pod uwagę. Jeśli trenujemy wytrzymałość i nie zależy nam na przybieraniu masy mięśniowej – istnieje możliwość trenowania codziennie. Jeśli jednak priorytetem jest masa mięśniowa – dobrze byłoby zmniejszyć objętość aktywności cardio. W tym przypadku m.in. długie dystanse biegowe czy wytrzymałościowa jazda na rowerze nie jest polecana.
W przypadku cardio sprawa wygląda podobnie jak przy treningu siłowym. Jeśli trenujemy od dawna – możemy pokusić się o codzienne treningi. Należy jednak pamiętać, że nawet wtedy niezbędny będzie minimum jeden dzień w tygodniu przeznaczony na wypoczynek bądź znaczne zmniejszenie obciążenia treningowego. Treningiem cardio może być zarówno krótka jak i długa jednostka treningowa. Jeżeli codziennie truchtamy przez 20 minut – nie ma przeciwwskazań do codziennej aktywności. Z kolei jeśli plan zakłada bieganie po 15 km dzień po dniu – z pewnością jest to zły pomysł, którego skutkiem mogą być np. przeciążenia organizmu.
Decydując się na codzienne treningi warto skonsultować je z lekarzem bądź trenerem, który pomoże ustalić poziom aktywności każdego dnia.

Codzienny trening a ryzyko przetrenowania

Codzienny intensywny wysiłek, choć nie musi, to może wiązać się z ryzykiem przetrenowania. W przypadku gdy ćwiczymy intensywnie, obciążając te same partie mięśniowe, z pewnością nie uda się ich zregenerować w odpowiedni sposób. Prędzej czy później może to doprowadzić np. do leczenia kontuzji.

Unikanie przetrenowania przy codziennym treningu jest możliwe przy przestrzeganiu zasad:

  1. Nie trenuj ponad swoje siły (uwzględnij w planie treningowym swój staż i możliwości).
  2. Urozmaicaj swój wysiłek, nie zaniedbuj rozciągania i słabszych partii mięśniowych.
  3. Pamiętaj o zbilansowanej diecie pozwalającej na regenerację.
  4. Skonsultuj swój plan z trenerem.
  5. Uwzględnij w tygodniu dni, w których wykonasz mniejszy wysiłek.

Codzienny trening a regeneracja

Każdy z początkujących powinien porzucić plan codziennego treningu – wpływa to na brak odpowiedniej regeneracji mięśni. Dopiero po zdobyciu doświadczenia treningowego powinno się stopniowo zwiększyć liczbę treningów. Trenując codziennie nie możemy zapomnieć o tym, które partie mięśniowe pracowały dnia poprzedniego. Należy uwzględnić ten fakt układając swoje ćwiczenia. Dzięki temu, np. nie będziemy obciążać pleców we wtorek, jeżeli w poniedziałek wykonywaliśmy podciąganie bądź martwy ciąg na plecy.

Ocena: 5.0. Wg 3 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No