Jaką rolę odgrywa priorytet treningowy? Pozwala skupić się na odstającej partii mięśniowej. Niektóre mięśnie nie reagują w wystarczający sposób na bodźce treningowe. Ćwiczący mogą mieć genetyczne predyspozycje do pewnych partii, podczas gdy inne zdają się słabsze. Jak powinieneś poradzić sobie z tym problemem? Najlepiej ustalić priorytet treningowy Twojego planu.

Czym jest priorytet treningowy?

Trening priorytetowy polega na zwróceniu szczególnej uwagi na najsłabszą partię organizmu. Niezależnie od tego, czy celem jest:

powinno się jej poświęcić więcej uwagi w planie treningowym. Trening jednej partii co najmniej 2 razy w tygodniu? To sprawdzony i dobry sposób. Istnieje jednak kilka innych szkół treningu priorytetowego.

  • Jedną z najpowszechniejszych i najskuteczniejszych jest praca w systemie Split. To trening dzielony z naciskiem na daną partię, którą trenujemy dwa razy w ciągu tygodnia.
  • Inną opcją jest wykonywanie po jednym ćwiczeniu na odstającą partię każdego dnia. To rozwiązanie sprawia, że jest ona ciągle stymulowana.

Efekty ustalenia i pracy nad priorytetem treningowym?

  • Pozwala zniwelować dysproporcję pomiędzy odstającą partią, a resztą ciała.
  • Zapewnia możliwość uzyskania proporcjonalnej sylwetki.
  • Taki zabieg może niwelować ryzyko występowania kontuzji.

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div] Na co wpływa priorytet treningowy?

Trening priorytetowy:

  • wpływa pozytywnie na rozbudowę muskulatury odstającej partii ciała;
  • pozwala wyeliminować słabsze punkty ćwiczącego;
  • poprawia stan zdrowia i funkcjonowanie organizmu;
  • pomaga zbudować idealną sylwetkę.

Wygląd jest bardzo istotny dla większości osób, zwłaszcza tych przygotowujących się do zawodów sylwetkowych. W ich wypadku trening priorytetowy pozwoli przygotować proporcjonalną sylwetkę, która będzie mogła ubiegać się nagrody na zawodach. Ćwiczący na siłowni również korzystają z priorytetu treningowego.

Treningi priorytetowe nie są wykorzystywane wyłącznie na siłowni. To doskonały sposób na doskonalenie organizmu w innych dziedzinach sportu, m.in..

  • w piłce nożnej – przykład zawodnika ze słabszą nogą. Dysproporcja może skutkować zwiększonym ryzykiem wystąpienia kontuzji, ponieważ jedna z nóg jest zdecydowanie bardziej obciążona i narażona na uraz. Trening priorytetowy pozwoli mu zbalansować swoją grę i możliwości.
  • w boksie – przykład pięściarza, który ze względu na pozycję, zawsze ma mocniej rozwiniętą jedną stronę ciała od drugiej. Taka dysproporcja może prowadzić do urazów i powikłań po zakończeniu kariery sportowej. Umiejętnie dobrany trening priorytetowy, nastawiony na wzmocnienie słabszej strony ciała, pozwoli wzmocnić słabszą stronę i uniknąć kontuzji.

Jak wybrać priorytet treningowy?

Przede wszystkim najpierw trzeba poznać własne ciało. Z tego powodu trening priorytetowy przeznaczony jest dla osób średnio zaawansowanych i zaawansowanych. Najlepiej sprawdzi się w przypadku kulturystów oraz zawodowych sportowców innych dyscyplin.

Początkujący nie wiedzą jeszcze, która partia będzie u nich najsłabszym ogniwem. Wrażenie o słabszej partii w ich przypadku może być złudnym wynikiem braku wcześniejszych ćwiczeń.

  • Przy wyborze treningu priorytetowego należy kierować się nie tylko własnymi obserwacjami. Warto poradzić się osób z większym doświadczeniem.
  • Chłodna ocena, z punktu widzenia osoby trzeciej, pomoże umiejętnie dobrać rozwiązanie.
  • Warto zaznaczyć, że jedną z najbardziej problematycznych partii mięśniowych są łydki. Jedynie odpowiednie podejście do ich treningu może doprowadzić do ich rozwoju.

Priorytet treningowy – jak długo się nim kierować?

Trening priorytetowy stanowi metodę treningową, którą można kierować się przez dłuższy okres czasu. Od czego to zależy? Od reakcji mięśnia na trening.

  • U jednych wystarczy 6 do 8 tygodni,
  • dla innych będą to 3-4 miesiące.

Każdy organizm jest wyjątkowy i inaczej reaguje na bodźce. Przyswaja je także z różną prędkością.

  • Kierując się priorytetem treningowym w swoim planie trzeba pamiętać, że nie można zaniedbać pozostałych partii. W takim wypadku jedno słabe ogniwo zostanie zamienione na drugie.
  • Równowaga w treningu jest bardzo ważna. Mięsień może też odstawać nie z powodu niedotrenowania, a przetrenowania. Oznacza to, że jest na tyle silny, iż mimowolnie przejmuje większą część pracy w ćwiczeniach przeznaczonych do rozwoju innych mięśni.
  • Właśnie dlatego trzeba dobrze poznać swój organizm i nauczyć się pracować mięśniami w ich pełnym zakresie.

To dowodzi, że trening na siłowni jest dla osób świadomych, inteligentnych i myślących. Pierwszym zadaniem osób rozpoczynających pracę nad własnym ciałem jest jego poznanie. Nauczenie się jego zachowań, odruchów i wyrobienie w sobie czucia mięśniowego to podstawa.

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div]
Rating: 5.0/5. Wg 1 głosu.
Proszę czekać...

Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski - czynny bokser i sportowiec. Wiedzę na temat treningów oraz odżywiania zgłębiał, by pomóc samemu sobie. Po tym, gdy mu się to udało odkrył pasję trenerską. Stał się trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia i suplementacji zarówno sportowców, modelek, jak i zwykłych ludzi. Życiowe motto: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali." - Jan Paweł II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj