Daktyle pojawiają się w znacznej części przepisów. Są dodatkiem do deserów i dań głównych, a korzystanie z ich właściwości nie powinno ograniczać się do przegryzania bakalii jako przekąski. Poznaj z innej strony i wykorzystaj ich potencjał!

Daktyle

Daktyle są owocami palmy daktylowej uprawianymi od wielu wieków przez naszych przodków. Obecnie docierają do nas z Australii, Meksyku, Afryki oraz rejonów Kalifornii. Są produktem bogatym głównie w cukry proste, witaminy i minerały. Należące do bakalii daktyle, najbardziej popularne są jako dodatek do deserów, posiłków przedtreningowych. Cukier prosty w nich zawarty stanowi solidny zastrzyk energii, którą możemy spożytkować do wysiłku fizycznego.

Daktyle – właściwości

Daktyle nie stanowią wyłącznie źródła energii. Wykorzystywane są do poprawy zdrowia i kondycji fizycznej przez szerokie grono osób.

1. Opóźniają procesy starzenia się i przyśpieszają regenerację
Dzięki zawartości antyoksydantów, z powodzeniem wychwytują wolne rodniki, chroniąc komórki przed degradacją. Poprawiają zdolności regeneracyjne zarówno po wysiłku fizycznym, jak i podczas gojenia się ran.

2. Wspomagają odporność
Dzięki zawartości salicylanów obecnych między innymi w aspirynie, zapobiegają pojawieniu się chorób. Jeśli te już się pojawią, daktyle wspomogą organizm w walce z chorobą.

3. Utrzymanie układu krążenia w dobrej kondycji
Daktyle są świetnym produktem, którego możemy z powodzeniem używać w profilaktyce chorób układu krążenia. Dzięki zawartości magnezu, wspomagają pracę serca, a także obniżają ciśnienie krwi. Słyną także z zapobiegania powstawaniu zakrzepów oraz zmian miażdżycowych.

4. Korzystne dla poprawy wzroku
Zawartość luteiny oraz witaminy A korzystnie wpływa na ostrość naszego widzenia. Utrzymują oczy w dobrej kondycji i wspomagają je podczas dnia codziennego.

5. Wspomagają perystaltykę jelit
Daktyle są źródłem błonnika, które warto wprowadzić do swojego jadłospisu. Poprawienie perystaltyki jelit jest istotne zarówno z punktu widzenia diety redukcyjnej, jak i dobrej kondycji jelit. Usuwanie zalegających złóg korzystnie wpływa między innymi na profilaktykę nowotworu jelita grubego.

6. Redukują zakwaszenie organizmu
Coraz większa ilość osób cierpi na zbyt wysoki poziom zakwaszenia organizmu. Spożywanie daktyli wpływa na zobojętnienie środowiska, a co za tym idzie, redukuje uporczywe skutki nadkwasoty.

7. Wspomagają gospodarkę elektrolitową
Dzięki temu nie musimy martwić się o zatrzymywanie wody w organizmie, co mogłoby objawiać się np. cellulitem wodnym. Pomagają także w chwilach zmniejszonego nawodnienia, starając się zatrzymać niezbędną ilość wody w ciele i zapobiec jej wydaleniu.

Nie są to jedyne właściwości daktyli. Ich bogaty skład pozwala na stwierdzenie, że działają one w znacznej większości sfer naszego życia. Odżywienie i uzupełnienie witamin poprawi samopoczucie, funkcjonowanie przemian metabolicznych, a także kondycję skóry, włosów i paznokci.

Daktyle – wartości odżywcze

Wartości podane dla 100 g świeżych daktyli:
Wartość energetyczna: 282 kcal
Węglowodany: 75,03 g
Białko: 2,45 g
Tłuszcz: 0,39 g
Błonnik: 8 g
Witamina C: 0,4 mg
Tiamina: 0,052 mg
Ryboflawina: 0,066 mg
Niacyna: 1,274 mg
Witamina B6 : 0,165 mg
Kwas foliowy:  19 µg
Witamina A: 10 IU
Witamina E: 0,05 mg
Witamina K: 2,7 µg
Wapń: 39 mg
Żelazo: 1,02 mg
Magnez: 43 mg
Fosfor: 62 mg
Potas: 656 mg
Sód: 2 mg
Cynk: 0,29 mg

Ile dziennie jeść daktyli?

W większości źródeł podaje się, że już trzy suszone daktyle dziennie wpłyną na funkcjonowanie organizmu. Oczywiście, jeśli spożywamy je codziennie, nie warto przesadzać z ilością, jeśli jednak stanowią sporadyczny dodatek do menu, możemy pozwolić sobie na nieco większą dawkę. Niektórzy sądzą, że nawet 100 g daktyli nie będzie dla nas niekorzystne, jednak jest to wartość dość wysoka. Zajadając się dużymi ilościami daktyli, z pewnością warto sięgnąć po świeże owoce, w których znajdziemy mniej cukru niż w suszonych odpowiednikach. Jedząc daktyle dla właściwości zdrowotnych, nie zapominaj wliczyć węglowodanów do swojego dziennego bilansu kalorycznego.

Gdzie kupić świeże daktyle?

Świeże daktyle rzadko docierają do rejonów naszego kraju. Zdecydowana większość z nas zna je w wersji suszonej. Nie należy przyjmować, że jest ona gorsza, bowiem ilość witamin w suszonych daktylach potrafi być wyższa niż w świeżych owocach palmy. Podczas kupowania daktyli należy zwrócić uwagę na pochodzenie oraz cenę, co pozwoli nam na uzyskanie informacji o ewentualnym zanieczyszczeniu produktu. Wybierajmy te z jak najbardziej ekologicznych upraw, ze znakiem jakości, by uniknąć ewentualnych przykrych skutków chemikaliów, które wraz z produktem dostaną się do ciała. Jeśli chcesz skorzystać z właściwości świeżych daktyli, standardowo możemy poszperać w Internecie. Coraz więcej sklepów wprowadza je do swojego asortymentu.

Daktyle dla sportowców

Daktyle są szczególnie cenne dla sportowców. Jak już wspomnieliśmy, dostarczą solidnej dawki cukrów niezbędnych do wysiłku. Będą doskonałe zarówno przed treningiem – pozwalając dźwigać więcej i nie opaść z sił, ale także po nim – szybko uzupełniając zużyty na treningu glikogen mięśniowy. Bogactwo potasu dobrze wpłynie na przewodnictwo nerwowe i zadba o układ nerwowy. Bardzo istotną wiadomością jest fakt, że daktyle pomimo niemalże 80 – procentowej zawartości cukru, nie podniosą ilości cukru w naszym krwioobiegu, czego nie możemy mówić o pozostałych składnikach diety.

Rating: 3.0/5. Wg 6 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Komentarze

  1. Moja dieta opiewa o kwasy omega 3 czasem jadam daktyle i orzechy jak brakuje mi makro w tłuszczach. Robię redukcje opierajac się o dużą ilość tłuszczu i niską białka wolę spalać z iqmango 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj