Dieta zgodna z grupą krwi zakłada, że powinniśmy odżywiać się zgodnie z układem grup krwi. To ma wpływać na lepsze zdrowie i zmniejszenie ryzyka chorób przewlekłych. Pomysł diety zgodnej z grupą krwi zaproponował naturopata D’Adamo. Ten przedstawił zwyczaje żywieniowe naszych przodków i wskazał, że ich sposób odżywiania przyczyniał się do dobrego zdrowia. Czy dieta zgodna z grupą krwi to mit? Może to teoria bez poparcia merytorycznego? Sprawdźcie sami.

Grupa krwi a dieta

D’Adamo uważa, że wszystko co jemy, wchodzi w reakcje chemiczne z krwią. Tym samym efektywność trawienia i przyjmowania wartości odżywczych przez organizm ludzki, zależy właśnie od typu jedzenia zgodnego z grupą krwi.

Dieta dla grupy krwi A

Grupa krwi A pojawiła się u ludzi najprawdopodobniej wtedy, gdy przodkowie człowieka zaczęli zakładać osady, a ich jadłospis obfitował w warzywa, owoce i zboża. Zgodnie z tym założeniem, dieta dla grupy krwi A to głównie pożywienie wegetariańskie, czyli:

  • warzywa,
  • owoce,
  • rośliny strączkowe,
  • pełne ziarno.

Najlepiej, żeby wszystkie produkty były świeże i pochodzenia organicznego, ponieważ osoby z grupą krwi A mają wrażliwy układ odpornościowy.

Dieta dla grupy krwi B

Osoby z grupą krwi B, według teorii D’Adamo powinny odżywiać się przede wszystkim nabiałem, ponieważ ich grupa krwi wywodzi się od nomadów. Te wędrowne plemiona żywiły się głównie mlekiem i produktami pochodzącymi od zwierząt. Grupa B powinna więc jeść:

  • jajka,
  • niektóre rodzaje mięsa (raczej nie kurczaka),
  • nabiał z małą zawartością tłuszczu.

Dieta dla grupy krwi AB

D’Adamo uważa, że osoby z grupą AB charakteryzuje niska zawartość kwasów żołądkowych, dlatego powinny one unikać kawy, alkoholu, wędlin oraz przetworzonego mięsa. Grupa krwi AB to połączenie diety grupy A oraz B z przewagą:

  • zielonych warzyw,
  • owoców morza,
  • nabiału,
  • tofu.

Dieta dla grupy krwi 0

Grupę krwi 0 uznaje się za grupę krwi występującą u pradawnych przodków dzisiejszego człowieka. Sugeruje się więc, żeby dieta osób z grupą krwi 0 jak najbardziej przypominała dietę paleolityczną, czyli dietę bogatą w białko zwierzęce. Grupa 0 może mieć trudności z trawieniem:

  • nabiału,
  • jajek,
  • glutenu.

Tych produktów powinna unikać. Podobnie jest z jedzeniem w nadmiarze, m.in.

  • kapusty,
  • kalafiora,
  • brukselki.

Te warzywa obniżają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.

Efekty stosowania diety zgodnej z grupą krwi

Wciąż brakuje badań potwierdzających, że odżywianie zgodne z grupą krwi przynosi korzyści zdrowotne.

  • Niektóre osoby (szczególnie te jedzące wg grupy A) odnotują spadek wagi ze względu na radykalną zmianę diety.
  • Dietetycy podchodzą jednak sceptycznie do pomysłu wykluczania z jadłospisu zdrowych produktów ze względu na grupę krwi.
  • Zalecenia D’Adamo dotyczące spożywania jak najmniej przetworzonej żywności pochodzącej ze sprawdzonych źródeł uznaje się za słuszne i wspierające zdrowie.

Dieta zgodna z grupą krwi nie uwzględnia jednak zaleceń innych diet, np. diety dla diabetyków czy osób cierpiących na nadciśnienie i choroby serca. Optymalny sposób odżywiania zdrowych i aktywnych osób, zakłada spożywanie wszystkich grup produktów w odpowiednio dobranych proporcjach. Żeby wspomóc organizm, wcale nie potrzeba restrykcyjnego wyłączania konkretnych pokarmów.

Planowanie diety zgodnej z grupą krwi

Dieta dobrana do grupy krwi wymaga zmiany nawyków żywieniowych i zaplanowania codziennych posiłków.

  • Zgodnie z założeniami diety, każda grupa krwi potrzebuje składników odżywczych pochodzących z różnych rodzajów produktów.
  • Wprowadzając nowy plan dietetyczny, należy wiedzieć jakich pokarmów unikać w diecie, co warto jeść i jak komponować poszczególne posiłki.
  • Grupa krwi zdeterminuje listę zakupów i gotowanie w kuchni.

Warto przygotowywać spis produktów dla diety dobranej do grupy krwi. Może się również okazać, że dieta okaże się bardziej kosztowna.

Jedz zgodnie z grupa krwi

Jedzenie zgodnie z grupą krwi wciąż zyskuje zwolenników. Należy pamiętać jednak, że do tej pory żadne naukowe badania nie potwierdziły w pełni jej efektów i zdrowotnego wpływu na organizm. Wydaje się też, że takie podejście do diety ogranicza w pewnym stopniu spożywanie pewnych grup produktów. Czy dieta zgodna z grupą krwi jest lepsza od tradycyjnego podziału makroskładników? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Rating: 3.0/5. Wg 3 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj