Dieta zgodna z grupą krwi zakłada, że powinniśmy odżywiać się zgodnie z układem grup krwi. To ma wpływać na lepsze zdrowie i zmniejszenie ryzyka chorób przewlekłych. Pomysł diety zgodnej z grupą krwi zaproponował naturopata D’Adamo. Ten przedstawił zwyczaje żywieniowe naszych przodków i wskazał, że ich sposób odżywiania przyczyniał się do dobrego zdrowia. Czy dieta zgodna z grupą krwi to mit? Może to teoria bez poparcia merytorycznego? Sprawdźcie sami.

Grupa krwi a dieta

D’Adamo uważa, że wszystko co jemy, wchodzi w reakcje chemiczne z krwią. Tym samym efektywność trawienia i przyjmowania wartości odżywczych przez organizm ludzki, zależy właśnie od typu jedzenia zgodnego z grupą krwi.

Dieta dla grupy krwi A

Grupa krwi A pojawiła się u ludzi najprawdopodobniej wtedy, gdy przodkowie człowieka zaczęli zakładać osady, a ich jadłospis obfitował w warzywa, owoce i zboża. Zgodnie z tym założeniem, dieta dla grupy krwi A to głównie pożywienie wegetariańskie, czyli:

  • warzywa,
  • owoce,
  • rośliny strączkowe,
  • pełne ziarno.

Najlepiej, żeby wszystkie produkty były świeże i pochodzenia organicznego, ponieważ osoby z grupą krwi A mają wrażliwy układ odpornościowy.

Dieta dla grupy krwi B

Osoby z grupą krwi B, według teorii D’Adamo powinny odżywiać się przede wszystkim nabiałem, ponieważ ich grupa krwi wywodzi się od nomadów. Te wędrowne plemiona żywiły się głównie mlekiem i produktami pochodzącymi od zwierząt. Grupa B powinna więc jeść:

  • jajka,
  • niektóre rodzaje mięsa (raczej nie kurczaka),
  • nabiał z małą zawartością tłuszczu.

Dieta dla grupy krwi AB

D’Adamo uważa, że osoby z grupą AB charakteryzuje niska zawartość kwasów żołądkowych, dlatego powinny one unikać kawy, alkoholu, wędlin oraz przetworzonego mięsa. Grupa krwi AB to połączenie diety grupy A oraz B z przewagą:

  • zielonych warzyw,
  • owoców morza,
  • nabiału,
  • tofu.

Dieta dla grupy krwi 0

Grupę krwi 0 uznaje się za grupę krwi występującą u pradawnych przodków dzisiejszego człowieka. Sugeruje się więc, żeby dieta osób z grupą krwi 0 jak najbardziej przypominała dietę paleolityczną, czyli dietę bogatą w białko zwierzęce. Grupa 0 może mieć trudności z trawieniem:

  • nabiału,
  • jajek,
  • glutenu.

Tych produktów powinna unikać. Podobnie jest z jedzeniem w nadmiarze, m.in.

  • kapusty,
  • kalafiora,
  • brukselki.

Te warzywa obniżają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.

Efekty stosowania diety zgodnej z grupą krwi

Wciąż brakuje badań potwierdzających, że odżywianie zgodne z grupą krwi przynosi korzyści zdrowotne.

  • Niektóre osoby (szczególnie te jedzące wg grupy A) odnotują spadek wagi ze względu na radykalną zmianę diety.
  • Dietetycy podchodzą jednak sceptycznie do pomysłu wykluczania z jadłospisu zdrowych produktów ze względu na grupę krwi.
  • Zalecenia D’Adamo dotyczące spożywania jak najmniej przetworzonej żywności pochodzącej ze sprawdzonych źródeł uznaje się za słuszne i wspierające zdrowie.

Dieta zgodna z grupą krwi nie uwzględnia jednak zaleceń innych diet, np. diety dla diabetyków czy osób cierpiących na nadciśnienie i choroby serca. Optymalny sposób odżywiania zdrowych i aktywnych osób, zakłada spożywanie wszystkich grup produktów w odpowiednio dobranych proporcjach. Żeby wspomóc organizm, wcale nie potrzeba restrykcyjnego wyłączania konkretnych pokarmów.

Planowanie diety zgodnej z grupą krwi

Dieta dobrana do grupy krwi wymaga zmiany nawyków żywieniowych i zaplanowania codziennych posiłków.

  • Zgodnie z założeniami diety, każda grupa krwi potrzebuje składników odżywczych pochodzących z różnych rodzajów produktów.
  • Wprowadzając nowy plan dietetyczny, należy wiedzieć jakich pokarmów unikać w diecie, co warto jeść i jak komponować poszczególne posiłki.
  • Grupa krwi zdeterminuje listę zakupów i gotowanie w kuchni.

Warto przygotowywać spis produktów dla diety dobranej do grupy krwi. Może się również okazać, że dieta okaże się bardziej kosztowna.

Jedz zgodnie z grupa krwi

Jedzenie zgodnie z grupą krwi wciąż zyskuje zwolenników. Należy pamiętać jednak, że do tej pory żadne naukowe badania nie potwierdziły w pełni jej efektów i zdrowotnego wpływu na organizm. Wydaje się też, że takie podejście do diety ogranicza w pewnym stopniu spożywanie pewnych grup produktów. Czy dieta zgodna z grupą krwi jest lepsza od tradycyjnego podziału makroskładników? Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam.

Ocena: 3.0. Wg 3 głosów.
Proszę czekać...

BudujMase.pl

Kulturystyka to nasza pasja! Jaki trening przynosi najlepsze efekty i jaka dieta pomoże Ci osiągnąć upragniony cel? U nas znajdziesz wszystkie informacje niezależnie od tego czy Twoim założeniem jest budowa masy mięśniowej, idealna rzeźba, czy redukcja tkanki tłuszczowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj
Yes No