Siemię lniane jest nazwą zwyczajową nasion lnu. Produkt ten w ostatnim czasie zyskał bardzo pozytywną opinie. Siemię jest dostępne praktycznie w każdym sklepie zielarskim i aptece. Wciąż jednak bardziej rozpowszechniony jest olej lniany, który m.in. wielu lekarzy i dietetyków poleca do spożywania na zimno. Co tak naprawdę kryją w sobie nasiona lnu? Czy warto przyjrzeć się im bliżej? Czy siemię lniane na trening i siłownię to dobry pomysł?

Siemię lniane

Co warto wiedzieć o nasionach lnu?

Siemię lniane – wartości odżywcze

Siemię lniane jest bardzo bogate w cenny dla funkcjonowania układu trawiennego błonnik. Jedna łyżka nasion dostarcza około 3g błonnika. Włókno pokarmowe pozwala oczyścić jelita ze zbędnych produktów przemiany materii. Pod wpływem wody także pęcznieje w żołądku, dając nam uczucie sytości.

  • Nasiona lnu zawierają w sobie dwa rodzaje błonnika – rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Przeciętny człowiek w trakcie dnia zjada stanowczo za mało włókna roślinnego. To najprostsza droga do problemów trawiennych.
  • Oprócz błonnika siemię lniane bogate jest w kwasy tłuszczowe omega 3, niezbędne do m.in.  prawidłowego funkcjonowania mózgu, układu krążenia i serca.
  • Siemię lniane jest także najbogatszym źródłem lignanów, czyli roślinnych związków bioaktywnych o działaniu antyoksydacyjnym i właściwościach estrogenów. Ze względu na zawartość lignianów siemię lniane zaleca się stosować kobietom w okresie menopauzy, gdyż łagodnie regulują działanie układu hormonalnego.
  • Dodatkowo siemię lniane pozytywnie wpływa na obniżenie poziomu cukrów we krwi oraz złego cholesterolu LDL.
  • Nasion lnu są bardzo dobrym źródłem kwasów tłuszczowych ALA i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A,D i E.

Jak stosować siemię lniane?

Prozdrowotne działanie siemienia lnianego można uzyskać przy spożywaniu już 10g dziennie. Nie powinno się jednak przekroczyć dawki 50g na dobę.

Siemię lniane można stosować zarówno w formie mielonej, jak i pełnych ziaren.

  • W przypadku mielonej zaleca się, aby mielić je bezpośrednio przed spożyciem. Spowodowane jest to faktem, iż nienasycone kwasy tłuszczowe szybko ulegają utlenieniu przez co siemię traci część pozytywnych właściwości.
  • Ziarna można zalewać wodą i wypijać po napęcznieniu. Można też dodać je do sałatek, owsianek i jogurtów. Nie ma również problemu aby stały się częścią ciast i wypieków.

Niektóre osoby wykorzystują mielone nasiona jako zamiennik jajek w potrawach takich jak pulpety.

Siemię lniane – przeciwwskazania

Czy siemię lniane może mieć negatywne działanie? Okazuje się, że tak.

  • Siemię lniane zawiera w sobie kwas fitynowy, który budzi sporo kontrowersji. Z jednej strony posiada właściwości antyoksydacyjne, a z drugiej wiąże składniki odżywcze tj. wapń, magnez, potas i uniemożliwia ich wchłanianie. Choć jest czasami nazywany składnikiem anty-odżywczym, to jego negatywne działanie można zneutralizować. Jak? Poprzez dodanie produktów o wysokiej zawartości witaminy C, bądź namoczenie siemienia w wodzie.
  • Kolejnym przeciwskazaniem może być zawartość glikozydów cyjanogennych, w tym linamaryny, linustatyny (będącej związkiem antagonistycznym do witaminy B6) oraz neolinustatyny. Przechowywanie w niewłaściwych warunkach siemienia lnianego może być zatem niebezpieczne, ponieważ wilgoć oraz odpowiednie enzymy powodują, że związki te przekształcają się w trujący kwas pruski. Tak zwana cyjanogeneza nie zajdzie jednak jeśli zalejemy siemię gorącą wodą, bądź w kwaśnym środowisku, które można uzyskać poprzez dodanie np. soku z pomarańczy.

Efekty stosowania siemienia lnianego

Efektami stosowania siemienia lnianego będzie z pewnością poprawa działania układu trawiennego.

  • Dzięki błonnikowi jelita zostaną opróżnione, a kosmki jelitowe oczyszczone.
  • Pozwoli to na lepsze wchłanianie wartości odżywczych przez organizm.
  • Regulacja pracy żołądka pozwoli również na lepsza kontrolę masy ciała.
  • Zawartość kwasów tłuszczowych ALA pozytywnie wpływa na pracę mózgu oraz wygląd skóry, włosów i paznokci.
  • Pomaga również kontrolować poziom cukru we krwi, dzięki czemu pozbędziemy się napadów na słodycze oraz niekontrolowanych spadków energii w trakcie dnia.

Siemię lniane na trening

Czy siemię lniane może mieć jakikolwiek wpływ na trening?

Siemię lniane na masę

Siemię lniane może pozytywnie wpłynąć na budowanie masy mięśniowej, ponieważ reguluje pracę jelit. Dzięki temu organizm może przyswoić więcej składników odżywczych, niezbędnych w procesie masowania. Wysoka zawartość kwasów tłuszczowych będzie z kolei sprzyjać regeneracji potreningowej i wchłanianiu witamin.

Siemię lniane a odchudzanie

Siemię lniane często i skutecznie wykorzystuje się przy zrzucaniu nadmiaru tkanki tłuszczowej ze względu na wysoką zawartość błonnika. Dzięki temu pomaga ono przy dolegliwościach takich jak zaparcia oraz biegunki. Regulacja pracy jelit z pewnością wspomaga odchudzanie. Wiele osób ma w sobie nawet do 5 kilogramów zbędnych produktów przemiany materii zalegających w jelitach. Spowodowane jest to m.in.

  • złym odżywianiem,
  • małą ilością wody i błonnika w diecie.

Siemię lniane daje także uczucie sytości, co sprzyja przyjmowaniu mniejszej ilości pokarmów w trakcie doby. Przekłada się to na mniejsze spożycie kalorii i pozbycie się nadmiaru kilogramów.

Siemię lniane na trening i siłownię

Nasiona lnu stanowią bardzo łatwo dostępny superfood, który z pewnością usprawni nie tylko wysiłek przy budowaniu masy mięśniowej i odchudzania. To przede wszystkim źródło niezbędnego człowiekowi błonnika i kwasów tłuszczowych. Siemię lniane powinny stosować zwłaszcza osoby z problemami związanymi z układem pokarmowym. Warto pamiętać, że duża część chorób związana jest z źle funkcjonującymi jelitami, a dieta stanowi pierwszą linię obrony. Czy w takim razie siemię lniane na trening i siłownię to dobry pomysł? Oczywiście, że tak.

Rating: 5.0/5. Wg 2 głosów.
Proszę czekać...

Tomasz Piotrowski

Tomasz Piotrowski - czynny bokser i sportowiec. Wiedzę na temat treningów oraz odżywiania zgłębiał, by pomóc samemu sobie. Po tym, gdy mu się to udało odkrył pasję trenerską. Stał się trenerem personalnym oraz specjalistą do spraw żywienia i suplementacji zarówno sportowców, modelek, jak i zwykłych ludzi. Życiowe motto: "Wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali." - Jan Paweł II

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj