Trening jakościowy charakteryzuje się wysokim poziomem efektywności wykonywanych ćwiczeń. Osiągnięcie progresu treningowego zależy od tego, w jakim stopniu jakościowym realizowany jest plan. Ćwiczenia można wykonywać tak, aby odhaczyć je jako wykonane w dzienniku treningowym, bądź by otrzymać z nich maksimum korzyści. Czym jest jakość treningowa? Jakie daje efekty? Jak poprawić jej poziom? Sprawdź, jak powinien wyglądać trening jakościowy na siłowni.

Jakość w treningu

Jakość treningowa to nic innego, jak stopień poprawności wykonania jednostki treningowej. Im trening posiada wyższy stopień jakości – tym jest skuteczniejszy. Efektywny trening to taki, w którym każdemu ćwiczeniu, każdej serii, a nawet każdemu powtórzeniu, poświęcone zostaje maksimum uwagi. Takie podejście gwarantuje wykonanie treningu na najlepszym poziomie.

Zwrócenie uwagi na pracę nad jakością treningu zapewni:

Zabieg ten ograniczy również wykonywanie ćwiczeń o niskim stopniu efektywności. Trening jakościowy – w przeciwieństwie do treningu ilościowego – koncentruje się na jakości wykonanych ćwiczeń, a nie na ich ilości. Lepiej jest wykonać mniej ćwiczeń z dużą dokładnością, niż więcej – mniej starannie.

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div] Trening jakościowy

Trening jakościowy oparty o:

  • czucie mięśni podczas ruchu – wczucie w pracę danego mięśnia pozwala na wzmocnienie siły jego skurczu. Ruch przestaje być rozpatrywany w kwestii podniesienia i opuszczenia ciężaru. Zaczyna być pojmowany jako doprowadzenie do intensywnego skurczu podczas powtórzenia z oporem zewnętrznym i powrotu do pozycji wyjściowej. Wszystko to odbywa się w pełni kontrolowanym, niepełnym rozkurczu.
  • koncentrację – jakość treningu możliwa jest tylko przy koncentracji na najwyższym poziomie. Wykonując serie ważne jest, aby skoncentrować się na ruchu i pracy mięśnia – na niczym więcej.
  • najlepszą technikę wykonania – poprawna technika gwarantuje najlepszą efektywność treningu, zmniejszając przy tym ryzyko kontuzji. Pominięcie prawidłowej techniki wykonywania ćwiczeń powoduje, iż ich  jakość znacznie maleje, a efekty nie są zgodne z zaplanowanymi;
  • prawidłową relację treningu i wypoczynku – kluczowa jest zarówno przerwa pomiędzy seriami na treningu w stosunku do wykonywanej serii, jak i przerwa na regenerację pomiędzy treningami.
    • Pierwsza relacja intensywnie wpływa na wykonany trening. Jeżeli przerwa między seriami jest zbyt krótka, niemożliwe staje się wykonanie prawidłowo kolejnej serii  z zaplanowanym ciężarem. Zbyt długie przerwy również obniżają jakość treningu, ponieważ powodują wydłużenie czasu całej jednostki treningowej, co negatywnie wpływa na stosunek testosteronu do kortyzolu w organizmie. Powodują także niekorzystny spadek temperatury mięśni podczas treningu.
    • Należy wziąć pod uwagę, że mięśnie rosną nie na siłowni, a w procesie regeneracji po treningu. Należy rozważnie dobierać kolejność dni z i bez treningu.

Zasady treningu jakościowego:

  1. Przygotuj mięśnie do treningu – rozgrzewka to podstawa każdego treningu.
  2. Wykonuj ćwiczenia zgodnie z prawidłową techniką.
  3. Osiągnij maksymalną koncentrację podczas każdej serii.
  4. Wczuj się w pracę mięśni podczas każdego ruchu w serii.
  5. Zapewnij mięśniom odpowiedni czas odpoczynku między seriami.
  6. Zadbaj o regenerację potreningową.
  7. Trening zakończ rozciąganiem i rolowaniem.

Praca nad jakością w treningu

Jakość treningowa odgrywa istotną rolę w planie. Bez niej można zapomnieć m.in. o progresji i efektach swojego wysiłku. Projektując rozpiskę treningową, oprócz stosowania najlepszych zasad i metod treningowych, nie należy zapominać o pracy nad jakością w treningu.

[div class='gadd']
[end-div][div class='mob-gadd']
[end-div]
Brak głosów.
Proszę czekać...

Michał Smuszkiewicz

Michał Smuszkiewicz - student AWF Poznań posiadający duży wachlarz wiedzy jak i doświadczenia w zakresie aktywności fizycznej oraz żywienia. Jest osobą ambitną czującą ciągły niedosyt wiedzy. Przekłada się to na to, że każdy trening oraz dieta są przemyślane oraz dostosowane do potrzeb.

Komentarze

  1. Trening bez wspomagania prawidłową dietą i suplementacją daje słabe efekty. Wcześniej stawiałem w głównej mierze na ćwiczenia i niczego z tego nie było. Dopiero jak zacząłem stosować wysokobiałkową i wysokokaloryczną dietę oraz LargoMass, masa mięśniową zaczęła regularnie się rozrastać. Preparat zawiera argininę i naturalny booster testosteronu, które znacznie przyśpieszają progres.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Szukaj